اعتراض‌ها در بورس کالا بی‌پاسخ ماند

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: سود کاستیک بار دیگر در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا برای مصرف‌کنندگان مشکل ساز شد، در این روز سود به‌رغم وعده بازرگانی پتروشیمی مبنی بر توزیع بیشتر، عرضه نشد.

فعالان اقتصادی بازار محصولات شیمیایی را نسبت به پلیمری‌ها با ثبات می‌دانند، اما معتقدند عرضه اندک سود کاستیک، آرگون و جوش شیرین مشکلات بسیاری در بورس کالا ایجاد کرده است.

در معاملات این روز به‌رغم وعده بازرگانی پتروشیمی برای کاهش قیمت و عرضه بیشتر آرگون در بورس کالا، شاهد بودیم که این محصول با قیمت هفته گذشته و به همان میزان عرضه شد و با قیمتی دو برابر قیمت پایه خریداری شد.

در این روز آرگون پتروشیمی شیراز با قیمت ۶۵۰۰ریال و حجم ۳۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۳۳۳۴ریال خریداری شد.

همچنین در این روز سود کاستیک که در بازار با تقاضای بالایی روبه‌رو است عرضه نشد، این محصول هفته گذشته در پی واردات ۵هزارتنی بازرگانی پتروشیمی با قیمت ۲۲۰تومان عرضه شد، اما متاسفانه بسیاری از کارگزاران معتقدند به دلیل عرضه نشدن این کالا در روز چهارشنبه، هفته‌های آینده با افزایش قیمت این کالا مواجه خواهیم شد.

فعالان اقتصادی علت اصلی افزایش قیمت سود کاستیک را عرضه اندک بازرگانی پتروشیمی و انحصاری بودن واردات این کالا می‌دانند و معتقدند برخی از کارخانه‌های بزرگ که نیازمند سودکاستیک هستند، ترجیح می‌دهند این محصول را با اختیارات خود وارد کشور کنند.

معضل در عرضه جوش شیرین و سود کاستیک

با اینکه بسیاری از کارگزاران، عرضه و تقاضا را در بازار محصولات شیمیایی در حد تعادل می‌دانند و معتقدند بازار این محصولات نسبت به بازار پلیمری‌ها نوسان کمتری دارد، اما عرضه نامنظم جوش شیرین و سود کاستیک را معضل بزرگی برای مصرف‌کنندگان این محصولات ارزیابی می‌کنند.

به گفته فعالان اقتصادی، عرضه‌های اندک این محصولات به ویژه سود کاستیک برخی از کارخانه‌های بزرگ را تا مرز تعطیلی کشانده و آنها را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

ثبات در بازار محصولات شیمیایی

در معاملات روز چهارشنبه آمونیاک مایع پتروشیمی خراسان با قیمت ۱۸۳۷ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که ۲۰ تن از آن خریداری شد. آمونیاک گاز همین پتروشیمی با قیمت ۱۸۷۳ریال و حجم ۱۰۰۰۸ عرضه شد که ۱۰۰۸ تن از آن خریداری شد. آمونیاک محلول پتروشیمی شیراز با قیمت ۴۶۰ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که ۱۰ تن از آن خریداری شد. ارتوزایلن پتروشیمی بوعلی سینا با نرخ ۷۷۶۷ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۵۰۰ تن از آن خریداری شد. اسید سولفوریک پتروشیمی رازی با قیمت ۵۹۲ریال و حجم ۳۰۰۰ تن عرضه شد که ۱۰۰ تن از آن خریداری شد.

اسید نیتریک پتروشیمی شیراز با نرخ ۲۱۴۰ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۱۴۰ تن از آن خریداری شد. اوره صنعتی پتروشیمی خراسان با نرخ ۲۶۳۹ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۳۰۰ تن از آن خریداری شد. برش سنگین نفتالین‌دار پتروشیمی بندرامام با نرخ ۳۰۳۶ریال و حجم ۵۰۰تن عرضه و معامله شد. بنزن پتروشیمی بوعلی سینا با حجم ۱۰۰۰ تن و قیمت ۷۶۳۲ریال عرضه و معامله شد. دی‌اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون با نرخ ۵۱۷۸ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۲۰ تن از آن خریداری شد. متانول پتروشیمی شیراز با حجم ۳۰۰۰ تن و قیمت ۱۶۲۰ریال عرضه شد که ۸۳۰ تن از آن خریداری شد.

همچنین در این روز گریدهای مختلف اپوکسی رزین‌ها با اقبال از سوی خریداران روبه‌رو نشدند. همچنین روغن پایه SN۱۵۰ نفت ایرانول با نرخ ۱۰۰۰۰ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله نشد. روغن پایه برایت استاک شرکت نفت ایرانول با قیمت ۱۴۵۰۰ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه و معامله نشد. گاز بوتان پتروشیمی بندرامام نیز با نرخ ۴۴۵۶ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله نشد.