تردید برای  تزریق نقدینگی به بازار آهن

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: درمعاملات روز گذشته در بورس کالا قیمت تیرآهن با کاهش روبه‌رو شد و ۷۰۳۳‌ریال معامله شد‌.

در این روز ذوب آهن اصفهان تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ خود را با قیمت ۷۰۰۰‌ریال عرضه کرد که پس از رقابت کارگزاران قیمت آن در زمان رقابت تنها ۳‌تومان رشد کرد، در نتیجه تمام ۲۲‌هزار تن کالای عرضه شده معامله شد‌.

در این روز علاوه بر تیرآهن این شرکت‌، تیرآهن چینی نیز در بورس با قیمت ۵۷۰۰‌ریال عرضه شد که با توجه به محدودیت عرضه قیمت آن به ۵‌هزارو ۸۲۵‌ریال رشد کرد.

در این روز در بورس کالا میلگرد اصفهان در ۲ سبد عرضه شد که A۳‌ -۱۲ تا ۳۲ آن با قیمت ۵۴۵۰‌ریال، ۴‌هزار تن و دیگری که سبد میلگرد

A۳‌ -۱۲ و ۲۵ و A۲ -۱۶ و۲۰ بود با قیمت ۵۵۵۰‌ریال، ۲۰۰ تن معامله شد.

در این روز فولاد آذربایجان نیز میلگرد خود را با قیمت ۵۴۰۰‌ریال عرضه کرد، اما فروش نرفت. بالاترین نرخ ثبت شده از سوی خریداران برای این کالا ۴۵۸۰‌ریال بود. قراضه فولادی (دور بندیل) این شرکت نیز با قیمت ۲۴۰۰‌ریال در بورس عرضه شد که ۲۵۰ تن معامله شد‌.

بی‌توجهی بازار به خرید میلگرد

به جز تیرآهن بازار نسبت به خرید میلگرد توجه زیادی نشان نمی‌دهد، به خصوص اینکه در روزهای پایانی هفته عموما تقاضا در بازار روبه کاهش می‌گذارد. به گفته یکی از فعالان بازار با توجه به شرایط فعلی، تجار که سرمایه‌گذاران بازار محسوب می‌شوند و معمولا اقدام به خرید کالاهای سلف می‌کنند از درگیر کردن نقدینگی خود در بازار خودداری می‌کنند، اما نکته مهم‌تر این است که بسیاری از خریداران به واسطه نقد نشدن چک‌هایشان و همچنین فروش نرفتن بخشی از کالاها‌، نقدینگی کافی ندارند از این‌رو است که می‌بینیم فروش‌های سلف هم خریدار زیادی ندارند.

کاهش توان ارزیابی آینده

یکی از مشتری‌های بورس در این خصوص گفت‌: بازار آهن به صورت سنتی و افراد به صورت پیوسته با یکدیگر کار می‌کنند از این‌رو وقتی یک معامله به واسطه مشکلاتی نظیر عدم نقد شدن چک به مشکل بر می‌خورد و به بیانی دیگر وقتی در یک معامله ناامنی ایجاد می‌شود این وضعیت به معاملات دیگر نیز رسوخ پیدا می‌کند.

وی معتقد است به جز اینکه کاهش توان ارزیابی آینده بازار، خریدها را کاهش داده‌، این موارد نیز خود به خود تاثیرگذار بوده است.

در این میان اگرچه برخی تداوم رکود در بازار را تا پایان ماه رمضان پیش‌بینی می‌کنند، اما از سوی دیگر برخی با اشاره به پیشینه بازارآهن در ایران معتقدند این موقعیت‌ها در بازار تاثیرگذار نیست‌. به گفته این گروه در مواردی حتی در ماه رمضان نیز برخلاف انتظار بازار رونق داشته، به بیانی دیگر اگر بازار روند بهبود خود را شروع کند، ماه رمضان تعیین‌کننده نخواهد بود‌.