بورس نیوز‌- از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ میلادی قیمت مس ۶۰ تا ۹۰‌سنت در هر اونس بود؛ اما پس از آن در برهه‌ای ۵ ساله قرار گرفت که قیمت همواره در ‌این مدت روندی صعودی را طی کرد‌. علت عمده ‌این روند نیز افزایش تقاضا از جانب چین و افت ارزش‌دلار ‌ایالات متحده بوده است‌؛ اما سرانجام‌این دوره پنج ساله در اواخر سال ۲۰۰۸ با شدت گرفتن بحران اقتصاد جهانی متوقف شد و قیمت مس از سطوح چهار ‌دلار در هر اونس به ۲۵/۱‌دلار سقوط کرد.

پس از‌این زمان بازار مس آرام فاکتور‌های رشدی را پیدا کرد و قیمت باز هم روندی صعودی را به خود دید و هم اکنون نیز به سطح ۵/۲‌دلار در هر اونس رسیده است. علت‌این رشد نیز خرید وسیع مس از جانب چینی‌ها در قیمت‌های پایین عنوان می‌شود‌.

هم اکنون کماکان اقتصاد جهانی دوره ضعف خود را پشت سر می‌گذارد؛ اما اقتصاد‌های چین و هند روز‌های نه چندان بدی را طی می‌کنند. تقاضای مس از جانب‌این کشورها کماکان امیدوار‌کننده است و در حال حاضر قیمت مس از میانگین ۱۲۵‌روز گذشته خود بالاتر است‌.

وقایع مهم تاثیرگذار بازار مس تا جولای سال ۲۰۰۹

اول آوریل: اعلام کاهش شاخص خرید مدیران چین که هشتمین ماه متوالی افت خود را در ماه مه ‌تجربه کرد‌.‌این شاخص در‌این زمان بازهم کمتر از ۵۰ واحد بود که مقادیر زیر ۵۰واحد آن نشان دهنده انقباض فعالیت‌های صنعتی چین است.

سوم آوریل: اعلام افزایش مختصر شاخص تولیدات کارخانه‌ای چین در ماه مارس توانست امیدهایی را پیرامون بهبود بخش کارخانه‌ای چین ‌ایجاد کند‌.

۲۲ آوریل: اعلام رکورد واردات مس از جانب چین در ماه مارس‌، بر اساس‌این گزارش، چینی‌ها در مدت مذکور ۲۹۶۸۴۳ تن مس از کشورهای دیگر خریداری کرده‌اند‌.

۳۰ آوریل: شرکت خودروسازی کرایسلر اعلام ورشکستگی کرد‌.

اول مه‌: اعلام رسیدن شاخص تولیدات کارخانه‌ای‌ایلات متحده به ۱/۴۰ واحد در ابتدای ماه مه ‌که‌ این رقم بهتر از پیش‌بینی کارشناسان بوده است‌.

چهارم مه: افزایش مجدد شاخص تولیدات کارخانه‌ای چین در ماه آوریل.

هشتم مه‌: اعلام افزایش ۳۵‌درصدی میزان فروش خودرو در چین طی ماه آوریل.

۲۲ مه: اعلام افزایش ۹/۱‌درصدی واردات مس چین در ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال قبل‌.

۲۸ مه: انتشار گزارشی مبنی بر افزایش ۹/۱‌درصدی میزان سفارش‌های کالاهای بادوام در ‌ایالات متحده طی ماه آوریل که ‌این گزارش بهتر از پیش‌بینی کارشناسان بوده است.

۲۹ مه‌: اعلام افزایش تولیدات صنعتی ژاپن به میزان ۲/۵‌درصدی در ماه آوریل‌.‌ این میزان رشد ماهانه در ۵۶سال گذشته بی سابقه بوده است‌.

اول ژوئن: انتشار سه گزارش مثبت اقتصادی و یک خبر ناامید کننده:

۱ - سومین ماه متوالی رشد شاخص تولیدات کارخانه‌ای چین در ماه مه‌؛

۲ - رسیدن شاخص تولیدات کارخانه‌ای ‌ایالات متحده به ۸/۴۲ واحد در ماه مه ‌که بالاترین میزان از سپتامبر ۲۰۰۸ تا آن زمان بوده است.

۳ - رسیدن شاخص تولیدات کارخانه‌ای انگلستان به ۴/۴۵ واحد در ماه مه ‌که بالاترین میزان در یکسال پیش از آن به حساب می‌آید‌.

خبر ناامیدکننده: شرکت خودروسازی جنرال موتورز اعلام ورشکستگی کرد‌.

۲۲ ژوئن - اعلام رکورد واردات ۳۳۷۲۳۰ تنی مس از جانب چین بیش از سه برابر حجم واردات در مدت مشابه سال قبل بوده است‌.

نکاتی بنیادی در مورد بازار مس:

در بیستم جولای سال جاری، گروه مطالعاتی بین‌المللی مس ( ICSG ) اعلام کرد که میزان تولید مس تصفیه شده در چهار ماه ابتدایی سال تنها ۳۷‌هزار تن بیش از مصرف بوده و‌این در حالی است که کسری تولید در مدت مشابه سال قبل ۱۴۷‌هزار تن گزارش می‌شود‌.

همچنین بر اساس‌این گزارش، میزان تولید مس تصفیه شده در سال جاری یک‌درصد کمتر از سال گذشته خواهد بود، اما مصرف سه‌درصد رشد می‌کند‌.