ایسنا - از زمان عرضه مواد پتروشیمی به بورس، عده‌ای واسطه‌ با خریدهای کلان نوسانات شدیدی در قیمت‌ها ایجاد کرده‌اند.

محمدمهدی وجدانی فخر، تولیدکننده ظروف پلاستیکی صنعتی و خانگی، با بیان این مطلب افزود: در گذشته که عرضه مواد پتروشیمی به صورت مستقیم و از سوی شرکت بازرگانی دولتی صورت می‌گرفت، قیمت‌ها مشخص و ثابت بوده و تولیدکنندگان می‌دانستند که مواد مورد نیاز را چگونه و به چه قیمت‌هایی باید تهیه کنند.

وی با بیان این‌که پس از عرضه مواد پتروشیمی به بورس، چند واسطه خاص تمام مواد عرضه شده را در حجم‌های بالا خریداری کرده و پس از آن به صورت آزاد و به قیمت‌های گران‌تر به تولیدکنندگان می‌فروشند، خاطرنشان کرد: این مساله موجب نوسانات شدید در قیمت مواد پتروشیمی شده؛ به گونه‌ای که به عنوان مثال ۱۰ روز پیش پلی‌اتیلن ۱۸۰۰ تومان بود و امروز به ۱۵۰۰ تومان رسیده است.

وی افزود: این نوسانات قیمت تولیدکنندگان را دچار مشکلات زیادی کرده ‌است؛ به گونه‌ای که به دلیل آن‌که اطلاعی از قیمت‌های آینده مواد پتروشیمی ندارند، در هنگام تنظیم قرارداد برای تولید محصول دچار مشکل می‌شوند.

او تصریح کرد: بهترین کار آن است که عرضه مواد پتروشیمی از بورس خارج شده و به روال سابق و به طور مستقیم انجام شود تا تولیدکنندگان مجبور نباشند مواد اولیه مورد نیاز خود را به قیمت‌های بالاتر و از طریق واسطه‌ها تامین کنند.