بورس‌نیوز- افت شدید ارزش‌ دلار ایالات متحده در روزهای اخیر و عدم احیای شاخص‌دلار در پایان هفته و همچنین رونق معاملات نفت خام در کنار اعلام رشد مخارج مصرفی در ایالات متحده طی ماه جولای عواملی بودند که دست به دست هم دادند و قیمت فلزات پایه را در پایان هفته بالا کشیدند.

دلار ایالات متحده در روزهای اخیر عملکرد ضعیفی را از خود نشان داده و هم‌اکنون شاخص‌دلار در سطح بسیار پایین ۷۸ واحد است.

معاملات نفت خام نیز در پایان هفته رونق گرفت و قیمت هر بشکه نفت خام در معاملات این روز به سطح ۷۳‌دلار رسید و همین امر چشم‌انداز تقاضای محصولات خام صنعتی را بهبود بخشید. همچنین در روز جمعه دپارتمان تجارت ایالات متحده از رشد ۲/۰‌ درصدی مخارج مصرفی این کشور در ماه جولای خبر داد.

طی معالات روز جمعه در بازار فلزات لندن قیمت هر تن مس برای تحویل در سه ماهه آینده ۲۰۵دلار بالا رفت و به ۶۴۷۵ واحد رسید. قیمت این کالا در طول هفته در حدود چهار‌درصد افزایش یافته است.

در این میان آلومینیوم با رشدی ۳۰دلاری به قیمت ۱۸۹۰‌دلار در هر تن رسید. قیمت آلومینیوم طی این هفته تغییر خاصی نکرده است. همچنین هر تن روی تحت قرارداد مشابه با حدود ۴۵‌دلار افزایش به قیمت ۱۸۸۰دلار دست یافت و معاملات هفتگی را با دو‌درصد رشد قیمت به پایان برد.

سرب نیز برای تحویل در سه ماه آینده با ۷۰‌دلار رشد به قیمت ۲۱۰۷‌دلار رسید. قیمت این فلز در طول هفته۱۳‌درصد افزایش یافته است.

نیکل در روز جمعه با کاهشی ۳۰۰‌دلاری به سطح ۱۹‌هزار رسید. قیمت این فلز در طول هفته تغییر خاصی نکرده است.

در این میان قلع در روز جمعه با ۲۰۰دلار افزایش به قیمت ۱۴۵‌هزار‌دلار رسید. قیمت در طول این هفته سه‌درصد افت کرده است.

همچنین با سقوط‌دلار، تقاضا برای طلا نیز بالا رفت و قیمت این محصول به بالاترین میزان در سه هفته اخیر رسید.

طی معاملات روز جمعه در بازار کالایی نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر ۵/۱۱‌دلار (۲/۱‌درصد ) گران شد و به ۲/۹۵۸‌دلار رسید. قیمت در طول هفته نیز کمتر از یک‌درصد رشد کرده است.