تقویت بازار میلگرد و مفتول در پاییز

مرکز خدمات فولاد ایران - در هفته گذشته بازارهای جهانی با تداوم امیدواری‌ها به آینده همراه بود که در این میان به‌رغم زمزمه‌های افت قیمت بیلت شاهد ثبات بازار این کالا بودیم.

در این هفته عمده خبرهای خوب بازار ایران به بازار ورق مربوط می‌شد و بازار وارداتی بیلت نیز در انتظار رشد قیمت‌ها به سر می‌برد، اما از آنجا که بازار میلگرد و تیرآهن هنوز در شرایط خوبی قرار نگرفته بالابردن قیمت بیلت به راحتی امکان‌پذیر نیست.

بیلت همچنان رو به رشد

طی دو هفته گذشته قیمت بیلت شدیدا بالا رفت و از ۳۹۰ تا ۴۱۰‌دلار در هر تن فوب دریای سیاه به ۴۳۵ تا ۴۴۵‌دلار در تن فوب رسید. برخی از منابع تجاری حتی قیمت‌های ۴۵۰ تا ۴۷۰‌دلار فوب را نیز تایید کرده‌اند البته تنها برای بنادر خاور دور روسیه است. در آسیا قیمت پیشنهادی بیلت ۵۰۰‌دلار هر تن سی‌اف‌آر است و معاملات آن با قیمت ۴۸۰ تا ۴۸۵‌دلار هر تن صورت می‌گیرد. گفته می‌شود روند تقاضا هنوز خوب است، اما با شرایط نامتعادل کنونی بازار، ممکن است قیمت بیلت پایین بیاید یا قیمت میلگرد و مفتول شدیدا بالا برود.بیشتر منابع معتقدند مجالی برای کاهش قیمت بیلت وجود ندارد؛ چراکه قیمت قراضه رو به بالا است و احتمال کاهش آن بسیار بعید است. انتظار می‌رود در ماه سپتامبر بازار مقاطع رونق یابد. به نظر می‌رسد ابتدای فصل چهارم زمان مناسبی برای آن باشد. در ایران قیمت بیلت سردرگم است. از یک طرف قیمت فروش میلگرد در ایران رو به پایین بوده و بازار ایران بسیار راکد است و از طرف دیگر بیلت در بازار جهانی رو به بالا بوده است و همین امر امکان ورود این کالا به ایران را محدود کرده است. به‌رغم این مطلب، قیمت بیلت در ایران همچنان در حد ۴۴۰ تا ۴۵۰ تومان در انزلی نوسان دارد. این وضعیت نمی‌تواند پایدار بماند؛ چراکه تولیدکنندگان میلگرد مجبور به حفظ حداقل تولید هستند، بنابراین باید بیلت خریداری کنند. بالطبع این قیمت‌ها در بازار نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

رشد تقاضای میلگرد خاور دور

از اوایل این ماه با بالا رفتن قیمت بیلت سی‌آی‌اس، قیمت‌های صادراتی میلگرد و مفتول نیز رو به افزایش گذاشت. تقاضای مفتول از طرف خاور دور و آفریقای شمالی رو به بالا و از طرف آمریکا کمتر است. بازارهای بزرگی همچون مصر، الجزایر و لبنان همانند مناطق حاشیه خلیج فارس و اروپا هنوز راکد هستند و احتمال دارد تا پایان تابستان فعال شوند. با توجه به افزایش‌های اخیر در قیمت‌های جدید و سطح پایین تقاضا، تولیدکنندگان هنوز سطح تولید خود را در حد بسیار پایین نگه داشته‌اند. آنها معتقدند که خریدهای بیلت توسط تجار بزرگ باعث ایجاد یک قیمت غیرمنطقی شده و همین امر سردرگمی‌در تولید را به وجود آورده؛ چراکه تفاوت قیمت میلگرد با بیلت به حداقل رسیده و در بعضی بازارها مساوی شده است. نظریه کلی تقویت بازار میلگرد و مفتول برای پاییز را نوید می‌دهد.

در ایران، بازار این کالا در هفته گذشته بسیار راکد بود. ذوب آهن که به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ تومان کالاهای خود را ارزان‌تر عرضه کرد، به بورس کمی ‌‌رونق داد، ولی بازار عملا در تعطیلات به‌سر می‌برد. باید صبر کرد تا هفته‌های آینده شرایط را دید. در هر حال، مقاطع باید افزایش تا ۱۰۰ تومان در هر کیلو را به خود ببیند.

ورق بازار امید تجار ایرانی

بازار ورق در اکثر نقاط دنیا رونق خوبی گرفته و به همین دلیل عرضه اسلب بسیار محدود شده و اکثر تجار اظهار می‌کنند سهمیه چندانی برای عرضه به بازار ندارند. طی ماه آگوست قیمت ورق در اکثر مناطق دنیا با رشد همراه بود و گفته می‌شود دلیل این روند، کاهش سطح موجودی‌ها و احساس رفع بحران بازار بوده تا افزایش تولید صنایع مصرفی و به همین دلیل است که احتمال کاهش قیمت‌ها در پاییز وجود دارد. البته این تنها یک نظریه است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیق و حتمی ‌راجع به آینده بازار داشت. کارخانه‌های سی‌آی‌اس بیشتر ترجیح می‌دهند اسلب تولیدی خود را به مصرف تولید محصولات فولادی برسانند تا آن‌را صادر کنند؛ چراکه بازار ورق از رونق خوبی برخوردار است. با تمام این‌ها، تجار نمی‌توانند در مورد آینده بازار اسلب پیش‌بینی داشته باشند چون سطح افزایش‌های اخیر قیمت‌ها تقریبا بالا بوده است.

در بازار چین، بعد از افزایش قیمت توسط کارخانجات داخلی در اوایل آگوست روند بازار ورق سیر نزولی پیدا کرد. طی ماه‌های اخیر بازار واردات ورق سرد و گالوانیزه در آسیای جنوب شرقی رشد بسیار خوبی داشته است. کارخانجات چینی سطح قیمت پیشنهادی خود را برای ورق سرد به ۶۸۰ تا ۷۰۰‌دلار در تن فوب و کارخانجات آسیای جنوب شرقی و تایوان این محصول خود را در قیمت ۷۰۰ تا ۷۲۰‌دلار در تن پیشنهاد می‌دهند. پیشنهادات صادراتی چندانی در این بازارها دیده نمی‌شود، چون اکثر کارخانجات در حال جوابگویی به تقاضای خوب بازار داخلی خود هستند. بازار جذاب داخلی باعث شده اکثر کارخانجات سهمیه‌های صادراتی خود را کم کنند.

در ایران به‌رغم رسیدن ماه رمضان بازار ورق در ایران رونق دارد که این رونق احتمالا ناشی از روند بازار بین‌المللی و افزایش امیدواری اکثر تجار به آینده بازار است. واردات ورق در ایران چندان قابل توجه نیست، چون در ماه‌های اخیر قزاق‌ها و روس‌ها سهمیه کمی‌برای عرضه داشتند. مهمترین مشکل بازار ورق غیبت مبارکه است که هنوز قابل توجیه نیست.

کاهش تمایل فولادی‌ها به خرید سنگ‌آهن

طی این هفته قیمت سنگ‌آهن روند رو به پایین داشت. به دنبال کاهش قیمت آهن‌آلات، کارخانه‌های فولادی تمایل چندانی به خرید سنگ‌آهن نشان ندادند. از طرفی تجار نیز در این هفته به دلیل سطح پایین سوددهی بازار علاقه چندانی به خرید سنگ‌آهن نشان ندادند. بازار نقدی سنگ‌آهن نیز طی این مدت در نوسان بود. اکثر تجار بیشتر در بازار فروش فعالیت داشتند تا در خرید سنگ‌آهن و به دلیل ابهام در آینده بازار، آنها ترجیح دادند صبر کنند تا وضعیت بازار مشخص شود. با کاهش باران‌های موسمی‌و افزایش عرضه سنگ‌آهن هندی، بسیاری از خریداران منتظر هستند تا قیمت سنگ‌آهن هندی در بازار تحویل نقدی کاهش یابد. آخرین قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۵/۶۳‌درصد در چین ۱۰۸ تا ۱۱۰‌دلار در تن بوده که معاملات کمی ‌در این سطح قیمت انجام گرفته است. طی این هفته قیمت سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ هند ۱۱۳ تا ۱۱۵‌دلار در تن، سنگ‌آهن خلوص ۶۳‌درصد استرالیا ۱۱۷ تا ۱۲۰‌دلار در تن و سنگ‌آهن خلوص ۶۵‌درصد برزیل ۱۲۱ تا ۱۲۳‌دلار در تن بوده است.

میانگین هفتگی هزینه حمل نیز در سه مسیر اصلی کشتیرانی به چین نسبت به هفته گذشته پایین‌تر آمده. هزینه‌های حمل از بنادر شرقی و غربی هند به چین تا ۱۵‌درصد پایین آمده. میانگین روزانه هزینه حمل از استرالیا و برزیل نیز پایین آمد ولی از اواسط هفته مجددا بالا رفت. در بازار قراضه نیز تقاضای بالای خاور دور و آسیای جنوب شرقی، قیمت‌ها را افزایش داده است. قیمت وارداتی قراضه سنگین مخلوط کلاس ۱ و ۲ از ۳۰۰ تا ۳۰۵‌دلار در تن هفته گذشته با ۱۵‌دلار در تن افزایش به ۳۱۰ تا ۳۱۵‌دلار در تن رسیده. قیمت قراضه خرد شده هم از ۳۰۵ تا ۳۱۰‌دلار در تن هفته پیش به ۳۱۵ تا ۳۲۰‌دلار در تن طی این هفته رسیده است. قراضه سی‌آی‌اس هم رو به بالا است. آخرین قیمت معاملاتی قراضه ۳ ۳۱۵‌Aدلار در تن سی‌اف‌آر بوده که نسبت به هفته گذشته ۵‌دلار بیشتر شده است.