تازه‌ترین وضعیت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی

بازار محصولات پتروشیمی به‌واسطه تداوم رشد قیمت نفت نسبت به قبل اندکی بهبود یافته است، در گزارش ذیل که توسط کارگزاری سی ولکس کالا تهیه شده وضعیت بازارها مورد بررسی قرار گرفته است. رونق مجدد فعالیت در اجرای پروژه‌های پتروشیمی در خاورمیانه

اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش نفت و پتروشیمی خاورمیانه با سقوط قیمت نفت در اواخر سال ۲۰۰۸ با تاخیر همراه شد. لکن اخیرا با بهبود قیمت نفت، مجددا فعالیت در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای احیا شده است. هر چند سطح فعلی قیمت نفت فاصله زیادی با قیمت آن در سال گذشته دارد، ولی قیمت نفت در مقایسه با اوایل سال ۲۰۰۹ رشد خوبی داشته است. در حال حاضر طرح‌های جدید متعددی برای افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشورهای منطقه خاورمیانه در حال اجرا است که بیشترین این پروژه‌ها در کشور عربستان سعودی، به ویژه توسط شرکت‌های Sabic و Sipchem در حال اجرا است.

افزایش قیمت پلی‌اتیلن سبک در اروپا

محدودیت عرضه پلی‌اتیلن در اروپا باعث شده است که قیمت این محصول در بازار اسپات به سطح ۱۰۰۰ یورو/تن افزایش یابد. تقاضای ضعیف در این بازار طی شش ماه اول سال ۲۰۰۹ موجب شد که تولیدکنندگان این منطقه نسبت به کاهش تولید خود اقدام کرده و صادرات خود را به آسیا افزایش دهند.

همین امر باعث شده است که بازار اروپا در حال حاضر با محدودیت عرضه روبه‌رو شود و این عامل به همراه بهبود تقاضا، قیمت پلی‌اتیلن سبک را در ماه آگوست به سطح ۹۵۰ یورو/تن (۱۳۴۰‌دلار/تن) در شمال غربی اروپا رساند و قیمت‌های جدید پیشنهادی برای تحویل در ماه سپتامبر با ۴۰-۳۰ یورو/تن افزایش دیگر به سطح ۱۰۰۰ یورو/تن رشد یافته است. با توجه به سطح پایین موجودی انبارها، احتمال افزایش بیشتر قیمت پلی‌اتیلن سبک در ماه سپتامبر وجود دارد. همچنین با در نظر گرفتن روند تغییرات قیمت نفت و نفتا، امکان افزایش قیمت اتیلن نیز دور از انتظار نیست.

کند شدن سرعت بهبود صنعت پتروشیمی چین

در ماه جولای ۲۰۰۹، صنایع پتروشیمی چین به دلیل کاهش تقاضا شاهد افت قابل‌توجه عملکرد بوده است. در ماه مذکور مجموع درآمد صنعت پتروشیمی این کشور معادل ۴/۵۷۱‌میلیارد یوآن بوده است که در مقایسه با ماه ژوئن، حدود ۷/۳‌درصد کاهش داشته است. در واقع ماه جولای اولین ماه سال‌جاری بوده است که عملکرد صنعت پتروشیمی چین از رشد منفی برخوردار بوده است. با این وجود، تحلیلگران بازار با اشاره به طرح تحرک اقتصادی دولت چین، پیش‌بینی می‌کنند صنعت پتروشیمی این کشور در شش ماه دوم سال عملکرد بهتری را داشته باشد.

افزایش واردات نفتا توسط ژاپن

وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن اعلام کرد، واردات نفتا توسط این کشور برای تولید اتیلن در ماه جولای ۲۰۰۹ بالغ‌بر ۱۲۷۳‌هزار تن بوده است که در مقایسه با میزان واردات ماه ژوئن، ۳۲‌درصد رشد داشته است. به موجب این گزارش، متوسط قیمت نفتای وارداتی در ماه جولای معادل ۳/۵۷۶‌دلار/تن بوده است که نسبت به میانگین قیمت ماه ژوئن (۸/۴۶۹‌دلار/تن) افزایش یافته است.

تازه‌ترین تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در بازار چین

گزارشات منتشره نشان می‌دهد که در ابتدای هفته مورد بررسی (۲۱/۸/۲۰۰۹) قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی چین

به شرح ذیل بوده است:

- پلی‌اتیلن دانسیتی بالا، گرید ۶۰۹۸، ۱۰۶۵۰

یوآن/تن (قیمت در ۲۱/۸/۲۰۰۹، ۱۰۷۵۰ یوآن/تن).

- پلی‌اتیلن دانسیتی پایین، گرید ۷۰۴۲، ۱۰۷۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۲۱/۸/۲۰۰۹، ۱۰۸۰۰

یوآن/تن).

- پلی پروپیلن، گرید اس پی ۱۷۹، ۱۰۴۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۲۱/۸/۲۰۰۹، ۱۰۴۵۰یوآن/تن).

- پی‌وی‌سی، گرید اس ۱۰۰۰، ۶۷۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۲۱/۸/۲۰۰۹، ۶۹۰۰ یوآن/تن).

در بازار داخلی چین، قیمت محصولات پتروشیمی در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل در اغلب موارد دارای روند کاهشی بوده است.

تغییرات محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی در بازار آسیا

در تاریخ ۲۴/۸/۲۰۰۹ قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا به‌شرح ذیل بوده است:

نفتا: قیمت نفتا در بازار آسیا، برعکس افزایش قیمت نفت، کاهش یافت. در تاریخ ۲۴/۸/۲۰۰۹، با توجه به وضعیت انتظار در بازار برای شفافیت بیشتر، تقاضای نفتا تحت‌تاثیر قرار گرفت و کاهش یافت. قیمت نفتا برای تحویل در نیمه سپتامبر، ۶۴۶‌دلار/تن، سی‌اف‌آر ژاپن رسید.

اتیلن: به دنبال جو خوش‌بینی حاکم بر بازار و محدود شدن عرضه اتیلن، قیمت این محصول در آسیا افزایش یافت و به سطح ۹۵۵‌دلار/تن، فوب کره جنوبی رسید. به دنبال کاهش عرضه اتیلن توسط ایران، فروشندگان کره جنوبی پیشنهاد قیمت جدید خود را به سطح ۹۷۵‌دلار/تن، فوب بالا بردند.

پروپیلن: با توجه به بهبود عرضه و به دنبال شروع به تولید تعدادی از کارخانجات، که تولیدشان به دلیل برنامه‌های تعمیرات و نگهداری متوقف گردیده بود، قیمت پروپیلن در بازار آسیا کاهش یافت و به سطح ۱۰۹۵‌دلار/تن رسید. قیمت پیشنهادی برای فروش پروپیلن به چین، ۱۲۰۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام گردید، لکن به دنبال عدم‌استقبال خریداران چینی، قیمت در حدود ۱۰۰‌دلار/تن کاهش یافت.

استایرن منومر: قیمت استایرن منومر در آسیا در هفته مورد بررسی، به دلیل کاهش قیمت بنزن رشد منفی داشته و به سطح ۱۱۲۰‌دلار/تن، فوب کره‌جنوبی برای تحویل در ماه اکتبر رسید. در شرایط فعلی بازار، فروشندگان و خریداران هر دو ترجیح می‌دهند که تا شفافیت بیشتر بازار صبر نمایند. لذا حجم دادوستد پایین است. قیمت بنزن به دلیل تقاضای پایین و جو منفی حاکم بر بازار به سطح ۸۱۵‌دلار/تن، فوب کره جنوبی رسید.

پلی‌اتیلن سنگین و سبک: قیمت پلی‌اتیلن سنگین در تاریخ ۲۴/۸/۲۰۰۹ به دلیل ضعف و جو بدبینی در بازار کاهش یافت و به ۱۳۰۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین رسید. قیمت جدید پیشنهادی به مقصد چین برای گرید فیلم از کره جنوبی، ۱۳۱۵‌دلار/تن بوده است، ولی به دلیل عدم استقبال خریداران به سطح ۱۳۰۰‌دلار/تن کاهش یافت. قیمت پلی‌اتیلن سبک در بازار آسیا در سطح ۱۳۳۵‌دلار/تن، تثبیت گردید. قیمت پیشنهادی بر مبنای سی‌اف‌آر چین از

کره جنوبی، ۱۳۸۰‌دلار/تن، از خاورمیانه، ۱۳۴۰‌دلار/تن و از مالزی، ۱۳۳۰‌دلار/تن اعلام گردید، لکن قیمت معامله شده، ۱۳۲۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین بوده است.

پلی پروپیلن: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید، قیمت این محصول در بازار آسیا در هفته مورد بررسی باز هم افزایش یافت و به سطح

۱۲۱۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین رسید. قیمت جدید پلی پروپیلن پیشنهادی از مالزی، ۱۲۵۵-۱۲۳۵‌دلار/تن، گزارش گردیده است.

- ABS: قیمت این محصول در آسیا در تاریخ ۲۴/۸/۲۰۰۹، به دلیل بالارفتن قیمت داده‌های تولید و جو خوش‌بینی در بازار افزایش یافت و به سطح ۱۵۳۵‌دلار/تن رسید. عرضه‌کنندگان ABS از کشورهای کره جنوبی و ژاپن، قیمت جدید خود را ۱۵۴۵‌دلار/تن پیشنهاد می‌کنند.

منبع: سی‌ولکس کالا