گروه بورس کالا - قیمت پلی‌اتیلن سنگینEX۳ و پلی‌اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹اAA در معاملات روز گذشته بورس کالا نسبت به دو ماه گذشته کاهش داشت. در این روز پلی‌اتیلن سنگینEX۳ پتروشیمی امیرکبیر با نرخ ۱۴۸۰۰‌ریال و حجم ۳۰۰۰‌تن عرضه شد که ۱۹۰۰‌تن از آن خریداری شد. همچنین پلی‌اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹اAA پتروشیمی امیرکبیر با نرخ ۱۱۸۰۰ و حجم ۹۰۰۰ تن عرضه شد که ۴۴۲۵ تن از آن خریداری شد.

به گفته فعالان اقتصادی، افزایش عرضه این دو کالای پلیمری سبب شد تا قیمت آنها کاهش یابد. معامله این محصولات در حالی رخ داد که طی دو ماه گذشته پلی‌اتیلن سنگینEX۳ با قیمت پایه خریداری نشده بود و هر بار در رقابت قیمت این کالا رشد داشت. همچنین به گفته آگاهان بازار، کاهش قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹اAA نمی‌تواند تاثیری در افزایش یا کاهش نرخ محصولات پتروشیمی داشته باشد؛ چراکه این کالا مصرفی است.

اگر چه برخی از فعالان اقتصادی معتقدند کاهش قیمت این دو محصول پتروشیمی سبب ارزان شدن قیمت محموله‌های پتروشیمی در روزهای آینده خواهد شد، اما برخی دیگر از آگاهان بازار می‌گویند: افزایش عرضه این دو کالا، توسط پتروشیمی امیرکبیر سبب شده است تا قیمت این محصولات بعد از گذشت دو ماه کاهش داشته باشد و این افزایش عرضه ارتباطی به بازرگانی پتروشیمی ندارد.

به گفته فعالان اقتصادی، پتروشیمی بازرگانی روز گذشته عرضه این دو محصول پلیمری را به این دلیل افزایش داد که صادرات این کالاها دچار مشکل شده بود، به همین خاطر پتروشیمی امیرکبیر ترجیح داد تا این دو محصول را در بورس کالا عرضه کند.

با این حال افزایش نرخ محصولات پتروشیمی در روزهای گذشته سبب شد تا خریداران در مقابل خرید این محصولات مقاومت کنند و به همین دلیل در بازار آزاد نمی‌توان قیمت ثابتی را برای محموله‌های پتروشیمی عنوان کرد.

یکی از آگاهان بازار معتقد است افزایش عرضه‌های امیرکبیر و کاهش نرخ این دو محصول در روزهای آینده و فرا رسیدن معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا تاثیرات روانی بسیاری بر بازار پتروشیمی‌ها خواهد گذاشت؛ چرا که بازار تصور خواهد کرد که نرخ محموله‌های پتروشیمی کاهش پیدا کرده است.

پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت محصولات پتروشیمی نسبت به هفته گذشته روند ثابتی را طی کند و به این ترتیب بازار پتروشیمی‌ها شاهد تحرک بسیاری شود.