زهرا مسافر- به‌رغم آنکه قیمت فولاد و محصولات فولادی از چند ماه اخیر به‌تدریج و به‌صورت آرام روند رو به رشدی را طی می‌کند؛ اما در ایران تحرک در بازار آهن به‌تازگی آغاز شده است.

نرخ بیلت در پایان‌ترین سطح خود طی ماه‌های اخیر به ۲۵۰‌دلار در بورس لندن رسیده بود، هم‌اکنون با شیب بسیار ملایمی معادل ۴۸۰‌دلار در هر تن در بازارهای خارجی عرضه می‌شود و این در حالی است که رشد قیمت سایر مواد اولیه از جمله قراضه و سنگ‌آهن نیز در این میان بر روند صعودی قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست. طی روز گذشته به دنبال رکود طولانی در بازار آهن شاهد افزایش قیمت آهن در بازار داخلی بودیم که فعالان این رشد را ناشی از افزایش قیمت شمش فولاد و همچنین کمبود فولاد در بازارهای جهانی می‌دانند.

معاون اتحادیه آهن‌فروشان در این خصوص گفت: هم‌اکنون قیمت‌های جهانی فولاد با رشد مواجه شده است که این امر بر بازار داخل تاثیرگذار است. محمد حسین دیده‌ور افزود: از سوی دیگر کاهش موجودی در انبارهای خارجی را نیز می‌توان از جمله دلایل این رشد برشمرد. به گفته وی، طی روز گذشته ذوب آهن اصفهان میلگرد تولیدی خود را به نرخ ۵۷۰‌تومان در تالار بورس کالای ایران عرضه کرد که این اقدام در رشد قیمت‌های بازار موثر بوده است. معاون اتحادیه آهن‌فروشان، نزدیک شدن به زمان اجرای بودجه‌های عمرانی را از عوامل موثر دیگر بر رشد قیمت‌ها در بازار داخل دانست و تصریح کرد: عوامل یاد شده می‌تواند در مجموع موجب بهبود شرایط بازار آهن شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون میلگرد چینی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به قیمت ۴۹۵‌دلار در هر تن موجود است، خاطرنشان کرد: این محصول با هزینه‌های گمرکی به نرخ تمام‌شده ۶۰۰ تومان در بازار کشور قابل‌عرضه است که نسبت به تولیدات مشابه داخل بسیار بالا است. مدیرعامل فولاد البرز نیز در خصوص رشد قیمت‌ها در بازار آهن گفت: رشد قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی از اساسی‌ترین علت افزایش قیمت‌های داخلی است. حسن مصیب‌زاده افزود: هم‌اکنون هر تن شمش فولاد به قیمت ۴۶۰‌دلار در بازارهای جهانی عرضه می‌شود که این عامل در کنار رشد قراضه و سنگ‌آهن می‌تواند بسیار بر رشد قیمت‌های داخلی موثرباشد. وی خروج اقتصاد آمریکا و اروپا را نیز از جمله بازگشت رونق به بازارهای جهانی دانست و تصریح کرد: با تثبیت دولت دهم و اجرای برنامه‌های عمرانی در سال‌جاری رونق یاد شده به بازار داخل نیز کشیده خواهد شد و شاهد بهبود بازارهای داخلی خواهیم بود.