آزاده حسینی

بازار آهن پس از گذشت یک دوره کوتاه رونق در هفته گذشته باز هم دچار رکود شده است.

البته این بار نه تنها بازار داخلی بلکه بازارهای خارجی نیز با رکود و کاهش مجدد قیمت مواجه شده‌اند، اینکه بازارها مجددا با موج کاهشی مواجه خواهند شد، یا نه سوالی است که ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی را به خود مشغول کرده است.

موج کاهشی که به تازگی تمام بازارها را فرا گرفته از کشور چین آغاز شده و به واسطه حجم بالای تولید و مصرف این کشور گسترش یافته است و از همین رو بازارها با سردرگمی روبه‌رو شده‌اند؛ چرا که بازار‌ها در آستانه رونق مجددا غافلگیر شده و مجبور به تجربه کاهش قیمت‌ها شده‌اند. آیا این رکود ادامه خواهد یافت یا خیر؟

امید به بهبود بازارهای خارجی بستگی به عملکرد دولت‌ها دارد، اما اینکه در ایران بازار بهبود می‌یابد یا خیر، باز هم به عملکرد دولت و تزریق نقدینگی و اجرای پروژه‌های عمرانی بستگی دارد،تا زمانی که یک اتفاق واقعی نیفتد، بازار شاهد تحرکی نخواهد بود و بهبود قیمت‌ها مقطعی است؛ گرچه بسیاری از فعالان بازار به بهبود بازار بعد از ماه رمضان امیدوارند و زمزمه‌هایی از رشد فعالیت‌هادر بازار وجود دارد، اما تا زمانی که یک رخداد واقعی که متضمن رشد مصرف فولاد شود، بازار‌ها رونق را تجربه نخواهند کرد.

در هر حال بازار با وجود پشت سر گذاشتن یک دوره کوتاه رونق در حد ۴ روز و رشد نسبی، مجددا با کاهش مواجه شده و با توجه به کاهش قیمت‌ها در آن سوی مرزها معلوم نیست روند نزولی بازار تا کی ادامه خواهد داشت. البته نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که اگر تولید‌کننده‌ای در این دوره مجبور به خرید شمش با قیمت‌های بالاتر شده باشد، باز هم شاهد ضرر و زیان فولادسازان خواهیم بود؟