گروه بورس کالا- قیمت بیلت در هفته مورد بررسی، در اغلب بازارهای عمده جهانی از روند باثباتی برخوردار بوده، لکن تقاضای خرید در کشورهای واردکننده پایین است و در گزارش متال بولتن آمده است تولیدکنندگان در تلاشند تا سفارش‌های تولید خود را تکمیل کنند.

ثبات قیمت‌ها از سوی فولادسازان ترک
تازه‌ترین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، به‌رغم کاهش قیمت آهن قراضه، قیمت بیلت هم در بازار داخلی ترکیه و همچنین قیمت صادراتی این کشور تغییر چندانی نداشته است و تولیدکنندگان این کشور قیمت خود را برای تولید ماه اکتبر ثابت نگه داشتند. در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه حدود ۴۵۵ دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد که در مقایسه با هفته گذشته، بدون تغییر باقی ماند. در بخش صادرات هم آخرین قیمت بیلت، ۴۶۰-۴۵۰
دلار/تن، فوب، اعلام شده که در مقایسه با هفته گذشته، هیچ‌گونه تغییری نداشته است.
خروج تجار خلیج فارس از بازار کشورهای CIS
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CISا،450-440 دلار/تن، فوب دریای سیاه، گزارش شده که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای خلیج فارس، ۴۹۰-۴۸۰ دلار/تن، سی اف آر، برای تحویل در ماه اکتبر/نوامبراعلام شده که در مقایسه با هفته قبل ثابت است. به‌رغم تداوم روند باثبات قیمت بیلت برمبنای سی اف آر خلیج فارس طی پنج هفته گذشته، ولیکن عدم تناسب موجود بین قیمت بیلت وارداتی از یک طرف و قیمت محصولات فولادی طویل در بازار داخلی این کشورها از طرف دیگر موجب شده که تجار و کارخانه های نوردی کشورهای خلیج فارس از بازار خرید بیلت همچنان بیرون باشند.
درحال حاضر و با در نظر گرفتن قیمت بیلت معادل 490-480 دلار/تن، سی اف آر و هزینه تبدیل در حدود 50 دلار/تن، قیمت تمام شده تولید میلگرد برابر با 540-530 دلار/تن خواهد شد، در حالی‌که قیمت میلگرد در بازار داخلی بسیاری از کشورهای منطقه خلیج فارس پایین‌تر است. به‌عنوان مثال قیمت میلگرد در دبی در رنج 530-517 دلار/تن است. لذا در این شرایط واردات بیلت مقرون به صرفه نبوده و برای رهایی از شرایط موجود، نیاز به کاهش قیمت بیلت یا افزایش قیمت میلگرد است؛ لکن در وضعیت فعلی بازار، افزایش قیمت میلگرد بعید ارزیابی می‌شود و به نظر می‌رسد کاهش قیمت بیلت تا حدودی می‌تواند به رونق بازار و افزایش فعالیت دادوستد در بازار کمک کند.
روند نزولی قیمت بیلت در چین
در بازار داخلی چین قیمت بیلت روند نزولی به خود گرفت. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز از
۵۵۰-۵۴۵ دلار/تن، فوب در هفته قبل به سطح ۵۴۵-۵۴۰ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی کاهش یافت. در هفته مورد بررسی در اغلب بازارهای عمده جهانی، بیلت از روند باثباتی برخوردار بوده است و تنها در قیمت صادراتی چین کاهش جزئی ملاحظه می‌شود. لازم به ذکر است، بازارهای جهانی میلگرد همچنان از ضعف تقاضای خرید رنج می‌برد.
میلگرد ترکیه 485 تنی دلار
از بازار ترکیه خبر می‌رسد، در هفته مورد بررسی، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور و نیز قیمت میلگرد صادراتی آن، دارای روند تقریبا باثباتی بوده است. قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه در هفته مورد بررسی در حدود
490-480 دلار/تن، تحویل درب کارخانه بوده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است. در بخش صادرات هم قیمت صادراتی میلگرد ترکیه همانند هفته گذشته در سطح 490-480دلار/تن، فوب ثابت بوده است. با توجه به روند نزولی قیمت آهن قراضه صادراتی آمریکا و اروپا به مقصد ترکیه، خریداران میلگرد این کشور در شمال آفریقا و خاورمیانه در انتظار کاهش قیمت میلگرد صادراتی ترکیه هستند.
تعداد زیادی از خریداران میلگرد ترکیه در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل موجودی بالای انبارها و ضعف تقاضا در بخش سخت و ساز از بازار خرید خارج شده اند.
بازار میلگرد اروپا همچنان سرد
در اروپا، بازار میلگرد همچنان ساکت و تقاضای خرید در بازار پایین است. قیمت فروش میلگرد در بازار داخلی اسپانیا۴۰۰-۳۸۰ یورو/تن (۵۸۲-۵۵۳ دلار/تن) اعلام شده است که از تغییر قابل ذکری در مقایسه با هفته گذشته برخوردار نبوده است.
کاهش نرخ میلگرد چینی
در بازار داخلی چین، قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی ازکاهش برخوردار بوده است. متوسط آخرین قیمت میلگرد ۲۰ میلی‌متر در بازار داخلی چین، ۳۶۹۰-۳۵۴۰ یوآن/تن (۵۴۰-۵۱۸ دلار/تن) اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل از کاهشی معادل ۲۰ یوآن/تن برخوردار بوده است.قیمت میلگرد صادراتی چین نیز از ۵۰۰-۴۸۰ دلار/تن،فوب در هفته گذشته به ۴۹۰-۴۸۰ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی رسید که بیانگر تداوم افت قیمت صادراتی میلگرد چین است که همانند چندین هفته گذشته عمدتا ناشی از کاهش قیمت و افت تقاضا در بازار داخلی این کشور بوده است. با وجود کاهش قیمت میلگرد صادراتی چین، اما قیمت پیشنهادی این کشور هنوز در مقایسه با قیمت پیشنهادی کشورهای CIS رقابتی نیست و تداوم کاهش قیمت صادراتی میلگرد چین تا حدود زیادی به شرایط بازار داخلی این کشور بستگی دارد.
CISها قیمت میلگرد را تغییر ندادند
قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی به سطح ۴۸۰-۴۷۰ دلار/تن، فوب رسید که در مقایسه با هفته قبل، تغییری نداشته است. با توجه به تعهدات صادراتی قبلی تولیدکنندگان میلگرد روسیه، قیمت میلگرد در بازار داخلی روسیه در حال افزایش می‌باشد. لکن با نزدیک شدن فصل سرما در روسیه و کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز احتمال کاهش مجدد قیمت دور از انتظار است.
آخرین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس،510-500 دلار/تن، سی اف آر است که نسبت به هفته گذشته، ثابت بوده است. تقاضای خرید میلگرد در کشورهای منطقه به دلیل افت فعالیت‌های ساخت‌وساز پایین است.
آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی، ۱۹۳۰-۱۸۹۰ درهم/تن (۵۲۴-۵۱۴ دلار/تن، وزن تئوریکال) با شرایط پرداخت۳ تا ۴ ماهه است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. واردات میلگرد این کشور به دلیل عدم اطمینان به تغییرات آتی بازار وموجودی بالای انبارها محدود است. هرچند گفته می‌شود که با اتمام ماه مبارک رمضان، فعالیت در بازار میلگرد به کندی درحال افزایش است؛ ولی عجله‌ای در خرید مشاهده نیست.
ثبات قیمت‌ها در بازار آمریکا
در آمریکا، تقاضای میلگرد سرد است؛ ولی قیمت از روند باثباتی برخوردار است؛ لکن با توجه به تداوم افت تقاضا و نیز کاهش قیمت آهن قراضه در بازار داخلی آمریکا، انتظارات برای کاهش قیمت میلگرد افزایش یافته است.
آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور 550-540 دلار/تن، تحویل درب کارخانه اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته بدون تغییر باقی مانده است.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا