قیمت بیلت در هفته اخیر، در اغلب بازارهای عمده جهانی از روند نزولی برخوردار بوده است.

در هفته مذکور تقریبا تمامی کشورهای عمده صادرکننده بیلت در جهان به دلیل تداوم کاهش قیمت آهن قراضه و نبود تقاضای مطلوب در بازار محصولات فولادی، قیمت‌های صادراتی خود را کاهش دادند.
کاهش 20‌دلاری شمش ترکیه
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت هم در بازار داخلی ترکیه و همچنین قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات کاهش داشته است. در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه در مجموع در حدود ۴۳۵‌دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد که در مقایسه با هفته گذشته، حدود ۲۰‌دلار/تن کاهش داشته است.
در بخش صادرات هم آخرین قیمت بیلت از460-450‌دلار/تن، فوب در هفته گذشته، به 440-430‌دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی کاهش داشته است و فعالان بازار انتظار دارند که قیمت بیلت صادراتی ترکیه باز هم با کاهش بیشتری مواجه شود.


تقاضای ضعیف ایران ،نرخ بیلت CIS را پایین آورد
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CISا،۴۲۰-۴۰۵‌دلار/تن، فوب دریای سیاه رسید، درحالی‌که قیمت در هفته گذشته،۴۳۰-۴۲۰‌دلار/تن، فوب بوده است. در بازار اعلام شد قیمت پیشنهادی تجار برای فروش بیلت در سطح ۴۰۰-۳۹۰‌دلار/تن، فوب است. قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به ترکیه، ۴۱۵-۴۱۰‌دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است.
قیمت بیلت صادراتی تولیدکنندگان CIS به مقصد ایران، 465-460‌دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی اعلام شده است، در حالی‌که قیمت در چند هفته گذشته، 480-470‌دلار/تن بوده است. بازار محصولات فولادی، به ویژه محصولات فولادی طویل، در بازار ایران بسیار ضعیف است و به همین دلیل خرید بیلت با قیمت‌های بالا صرفه اقتصادی ندارد.
بازار بیلت ایران، بزرگترین بازار بیلت در میان کشورهای خلیج فارس است و لذا صادرکنندگان بیلت به این کشور، نمی‌توانند بدون توجه به شرایط بازار فولاد این کشور، قیمت بیلت خود را تعیین کنند.


در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس، ۴۹۰-۴۸۰‌دلار/تن، سی اف آر، اعلام شد که همانند چند هفته گذشته ثابت بوده است. با توجه به کاهش قیمت بیلت توسط کشورهای صادرکننده و نیز بازار ضعیف محصولات فولادی در کشورهای منطقه خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود که قیمت بیلت وارداتی این کشورها نیز با کاهش همراه شود.
قیمت بیلت صادراتی کشورهای ژاپن و تایوان به مقصد ویتنام به ترتیب، 465 و470‌دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است.
بیلت چینی هم کاهش نرخ داشت
آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز از 535-530‌دلار/تن، فوب در هفته قبل به سطح 530-525‌دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی کاهش یافته است.
در بازار داخلی آمریکا نیز قیمت بیلت به سطح ۴۲۴-۴۱۳‌دلار/تن کاهش داشته است. قیمت صادراتی میلگرد، در هفته گذشته در اغلب بازارهای عمده جهانی، از روند نزولی برخوردار بوده است. کاهش قیمت آهن قراضه، افت قیمت بیلت و از همه مهم‌تر تقاضای سرد و ضعیف در بازار محصولات فولادی طویل موجب شد که تقریبا تمامی صادرکنندگان عمده میلگرد در جهان قیمت‌های خود را کاهش دهند.
قیمت میلگرد ترک هم نزولی بود
از بازار ترکیه خبر می‌رسد، در هفته مورد بررسی، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور و نیز قیمت میلگرد صادراتی آن دارای روند کاهشی بوده است. قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه در هفته مورد بررسی در حدود ۴۸۰-۴۷۰‌دلار/تن، تحویل درب کارخانه بوده است که در مقایسه با هفته قبل، ۲۰-۱۰‌دلار/تن کاهش داشته است. در بخش صادرات هم قیمت صادراتی میلگرد ترکیه از ۴۹۰-۴۸۰‌دلار/تن، فوب در هفته گذشته به ۴۸۰-۴۷۰‌دلار/تن، فوب کاهش یافت. لازم به ذکر است که تقاضای خرید میلگرد در بازار داخلی ترکیه و بازارهای صادراتی همچنان ضعیف است.


فولاد سازان اروپایی و مقاومت در برابر افت نرخ‌ها
در اروپا، بازار میلگرد همچنان ضعیف و تقاضای خرید در بازار پایین است. تولیدکنندگان میلگرد در این مناطق در حال حاضر در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند، ولی در صورت تداوم شرایط فعلی، آنها مجبور به کاهش قیمت خواهند شد. قیمت صادراتی این کشورها نیز 340-330یورو/تن گزارش شده است. همچنین قیمت میلگرد صادراتی اسپانیا نیز 345-340‌یورو/تن، فوب اعلام شده است.
عکس‌العمل چین پس از تعطیلات؛ کاهش در بازار داخلی چین، با شروع فعالیت پس از اتمام تعطیلات ملی این کشور در هفته اول ماه اکتبر، گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت میلگرد باز در حال کاهش می باشد.
آخرین قیمت میلگرد در مناطق مختلف چین، 3610-3460یوآن/تن (529-507‌دلار/تن) اعلام گردیده است که نسبت به هفته قبل، 80-70‌یوآن/تن کاهش داشته است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز از 485-475‌دلار/تن، فوب در هفته گذشته به 480-470‌دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی رسید که بیانگر تداوم افت قیمت صادراتی میلگرد چین می‌باشد که همانند چندین هفته گذشته عمدتا ناشی از کاهش قیمت و افت تقاضا در بازار داخلی این کشور بوده است.
تثبیت نرخ میلگرد CIS
قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی به سطح 460-440‌دلار/تن، فوب رسید که در مقایسه با هفته قبل،30-20‌دلار/تن کاهش داشته است. در بازار اعلام گردید که قیمت میلگرد صادراتی اوکراین معادل 450-440‌دلار/تن، فوب گزارش شده است. آخرین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس، 510-500‌دلار/تن، سی اف آر است که نسبت به هفته گذشته، ثابت بوده است. تقاضای خرید میلگرد در کشورهای منطقه به دلیل افت فعالیت‌های ساخت و ساز همچنان پایین است و انتظار می رود که قیمت میلگرد وارداتی به این منطقه با کاهش همراه شود.
آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی، ۱۹۰۰ درهم/تن (۵۱۷‌دلار/تن، وزن تئوریکال) با شرایط پرداخت۳ تا ۴‌ماهه است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. قیمت فروش نقدی، ۱۸۰۰ درهم/تن است. بازار واردات میلگرد امارات نیز غیر فعال است و خریداران این کشور به دلیل بالا بودن موجودی میلگرد، عجله ای برای خرید ندارند.در آمریکا، شرکت Nucor اعلام کرد که قیمت فروش میلگرد خود را از نیمه ماه اکتبر، حدود ۳۳‌دلار/تن کاهش خواهد داد. این تصمیم شرکت مذکور، موجب تعجب سایر تولیدکنندگان میلگرد در این کشور شد. با این کاهش، قیمت فروش شرکت Nucor به سطح ۵۱۸-۵۰۷‌دلار/تن، تحویل در کارخانه خواهد رسید. قیمت میلگرد ترکیه به مقصد آمریکا معادل ۵۱۰-۵۰۰‌دلار/تن، سی اف آر پیشنهاد می‌شود که در مقایسه باهفته گذشته، ۱۰‌دلار/تن کاهش داشته است.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا