بنابر پیش‌بینی مشاوران انجمن بازار شیمیایی هاستون اوضاع در سال ۲۰۱۰ بهبود خواهد یافت، اما شایان ذکر است بازار پلاستیک‌ها و بسته‌بندی با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

هاروارد راپاپورت، مدیر تجاری بخش تجاری بخش جهانی پلاستیک در CMAI در کنفرانس پردازنده‌های پلاستیک که در شرکت ایشان در ۲۹ ماه سپتامبر در شیکاگو برگزار شده بود، اظهار داشتند انتظار داریم شاهد بهبود V شکل باشیم. می‌بایست در سال ۲۰۱۰ ما در موقعیت مثبتی در سطح جهانی قرار داشته باشیم و رشد (تولید ناخالص داخلی) تا سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به ۳الی ۴درصد برسد.

باید تولید ناخالص داخلی آمریکا با روندی مثبت سال ۲۰۰۹ را به پایان رسانده و همراه با رشد (بالای ۲درصد)، سال ۲۰۱۰ را آغاز کند. همچنین لازم است تقاضا برای پلاستیک بهبود یابد تا تولیدکنندگان بتوانند از قیمت پایین مواد خام (گاز طبیعی) بهره ببرند، اما مساله‌ اینجاست که هنوز بازارها در مرحله‌ دشواری به سر می‌برند.

کل تقاضای جهان درسال ۲۰۰۹ تقریبا برابر با ۳۹۰میلیون پوند بود به طوری که نسبت به سال ۲۰۰۸ کاهشی نزدیک به ۷درصد را تجربه کرد. تا زمانی که مصرف‌کنندگان به بازار برنگردند نمی‌توان شاهد روند صعودی در صنعت بود. به عنوان مثال این تردید وجود دارد که در‌ آمارها بخشی از مصرف‌کنندگان آمریکایی در فروش‌های انجام شده، با مصرف‌کنندگان چینی و هندی مخلوط شده باشد.

بهای گاز طبیعی(که به عنوان مواد خام بیش از نیمی از کارخانه‌های پلی‌اتیلن آمریکای شمالی کاربرد دارد) به طوری کاهش یافته است که آقای راپاپورت این دوره را «رنسانس فعالیت صادرات» می‌نامند.

به نظر شرکت مشاوره انرژی پاروین و گرتز هاستون، این مزیت (بهای هر واحد گاز طبیعی در دامنه قیمتی ۳ تا ۴دلار) تا سال ۲۰۱۰ تداوم خواهد یافت. انتظار می‌رود در این دوره زمانی بهای هر گالن نفت خام بین ۶۰ تا ۷۰دلار باقی بماند.

هیچ کمبودی در خصوص موجودی نفت خام وجود ندارد. با توجه به بهای انرژی گاز طبیعی فعلی مزیت فاحشی در اختیار داریم که این مزیت به تولیدکنندگان پلاستیک در آمریکای شمالی کمک می‌کند تا اوضاع خود را بهبود ببخشند.

به گفته باب دنت، مشاور ارشد پلی‌اولفین‌ها در CMAI، در صنعت بسته‌بندی پلاستیک‌ها پردازنده‌ها کار می‌کنند تا راه‌هایی برای ایجاد پایداری یافت شود. صنعت بسته‌بندی بسیار مورد توجه طرفداران محیط زیست می‌باشد. کالاهای بسته‌بندی شده نیز از موضوعات اصلی این بحث است. به‌علاوه نیاز است تا بسته‌بندی‌های پایدار رواج یابند که البته عموما هزینه بسته‌بندی‌هایی که برای محیط زیست مخرب نباشد چندان ارزان تمام نمی‌شود.

آقای دنت به این مساله نیز اشاره کردند که بیوپلاستیک‌هایی همچون پلی‌لاکتیک اسیدها (حتی در دوران بهبود مالی) در حال رشدی متعادل و آرام می‌باشند. به‌علاوه ایشان به پردازنده‌ها نیز در انتخاب بیوپلاستیک‌ها (از آنجا که برخی از آنها در محیط زیست تجزیه‌پذیر نیستند) هشدار دادند.