گروه بورس کالا- زهرا مسافر: طی هفته گذشته بازار بی‌ثبات آهن آلات وارد مرحله جدیدی شد، به گونه‌ای که در ابتدای هفته با عرضه محصولات وارداتی بی‌کیفیت از سوی بازرگانی دولتی و با اسم میلگرد ضایعاتی بازار با شوک قیمتی این محصولات با تنش مواجه شده و بدبینی‌ها در بازار اوج گرفت، لذا در روزهای پایانی هفته و به منظور برون رفت از رکودحاکم بر بازار آهن و بهبود آن، نشست اضطراری با حضور فعالان فولاد کشور برگزارشد‌.

در ‌این نشست و در پی‌توافق ذوب آهن اصفهان با فعالان بازارنسبت به کاهش ندادن بیش از حد قیمت محصولات‌این شرکت‌، رینگ فلزی بورس کالا طی روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد خریداران بیشتری بود که با ثبت تقاضاهای خود موجب بالارفتن نرخ پیشنهادی تیرآهن شدند.

در ‌این میان در بازار غیررسمی نیز به‌رغم ثبات قیمت میلگرد‌، تیرآهن شاهد افزیش تدریجی قیمت بود، به گونه‌ای که در روز‌های پایانی هفته گذشته برخی از سایزهای ‌این محصول حتی تا شاخه‌ای ۸هزار تومان پیشنهاد شد.

شنبه و تغییرات جزئی قیمت‌ها

طی مدت یاد شده نرخ میلگرد در بازار غیررسمی از ثبات برخوردار بود و تنها میلگرد فولاد البرز و بناب رشد قیمت داشت.

در ‌این مدت‌، قیمت شمش فولاد تولید داخل ثابت بود اما نبشی فولاد اصفهان کاهش قیمتی بین ۵/۱ تا ۸/۱‌درصدی را در هر کیلو تجربه کرد.

در هفته مبادلاتی مورد بررسی، به‌رغم کاهش نرخ سبد تیرآهن ریز اما سبد تیرآهن درشت با رشد قیمت در بازار غیررسمی مواجه شد.

یکشنبه و تکرار قیمت میلگرد

طی روز یادشده‌، فولادسازان خصوصی میلگردهای تولیدی خود را بدون تغییر قیمت در بازار تهران و غیررسمی عرضه کردند اما تیرآهن نوسان قیمت داشت. در این روز عرضه‌های بازرگانی دولتی در بورس کالا بازار را با مشکلاتی مواجه کرد که باعث گرد هم آمدن فعالان بزرگ بازار آهن شد.

در ‌این مدت، شمش و محصولات فولادی همچنان شاهد ثبات قیمت بودند و تنها نبشی فولاد اصفهان کاهش نرخ داشت.

بازار بی تحرک آهن آلات در روزدوشنبه

در روز یاد شده، نرخ میلگرد تمامی فولادسازان در بازار تهران و غیر‌رسمی ثابت بود و تیرآهن نیز با کاهش قیمت در ‌این بازار عرضه شد. با تاثیرپذیری از روند کاهشی ایجاد شده در بورس کالا قیمت‌ها در بازار با کاهش مواجه شدند.

سه‌شنبه و نشست اضطراری بزرگان بازار آهن

طی روز‌های سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در پی نشست اضطراری بزرگان بازار آهن‌، میلگرد از ثبات قیمت برخوردار شده،همچنین در این روز به دلیل وعده‌های ذوب‌آ‌هن برای تثبیت نرخ، بازار تیر‌آهن رونق یافت، به گونه‌ای که در ‌این مدت تیرآهن به تدریج با رشد قیمت مواجه شد.

چهارشنبه و پایانی خوب

در چهارشنبه هفته گذشته، سبد تیرآهن ریز(۱۴،۱۶،۱۸) با رشد ۲۰‌هزار ریالی به ترتیب به مبلغ ۱۰۵‌هزار و ۵۰۰‌، ۱۲۸‌هزار و ۵۰۰، ۱۵۵‌هزار و۵۰۰ تومان رسید.

در روز یاد شده، سبد تیرآهن درشت (۲۲،۲۴،۲۷) نیز به ترتیب به مبلغ ۳۰۵‌هزار تومان، ۳۳۵‌هزارتومان و ۳۵۵‌هزار تومان عرضه شد که از رشدی بین ۵ تا ۹هزار تومانی برخوردار بود.

در ‌این مدت، قیمت تیرآهن در بورس فلزات نیز رشد ۲۵تومانی را در هر کیلو شاهد بود. به نظر می‌رسد نتیجه جلسات فعالان بازار آهن مثبت بوده و باید دید در هفته آینده ادامه خواهد داشت.