گروه بورس کالا- فروش محصولات آف‌گرید در رینگ محصولات پتروشیمی‌طی دو هفته اخیر سبب شده است تا بورس کالا به جایگاهی برای فروش محصولات ضایعاتی و بعضا دست چندم بدل شود.

فروش آف گریدهای درجه یک، دو و سه در بورس کالا سبب نگرانی بسیاری از آگاهان بازار و مصرف کنندگان شده است.

البته عرضه این کالاها در رینگ محصولات پتروشیمی‌پیش از اینها از طریق مزایده و شرط رویت انجام می‌شد، اما طی هفته های گذشته بورس کالا شاهد عرضه محصولات آف گرید در رینگ بود، عملی که به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی به هویت رینگ پتروشیمی‌و بازار لطمه می‌زند.

عرضه این محموله ها حتی طی دو هفته اخیر پیش از عرضه محصولات ON در رینگ پتروشیمی‌رخ داد و سبب شد تا قیمت محصولات ON گران تر از روزهای گذشته شود.

اگر چه محمود غفاری، مدیر تالارهای بورس این موضوع را به هیچ عنوان قبول نمی‌کند و معتقد است محموله های آف عرضه شده در بورس کالا به محصولات ON بسیار نزدیک است و به همین دلیل خریداران این کالاها را در بازار داخلی به عنوان کالای ON به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که برخی از خریداران محصولات آف گرید در روزهای اخیر محصولات خریداری شده را غیراستاندارد می‌خوانند و معتقدند محصولات آف درجه ۲ و ۳ به هیچ عنوان کارآیی لازم را ندارد و حتی به گفته یکی از خریداران آف درجه ۳ این محصول ترکیبی از مقدار کمی‌پلی اتیلن و در نهایت میزان زیادی خاک بوده است.

عرضه آف گریدها در بورس کالا علاوه بر ضربه زدن به هویت رینگ پتروشیمی‌به گفته بسیاری از آگاهان بازار و مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی‌به سلامت شهروندان نیز ضرر می‌رساند؛ چرا که برخی از محصولات آف گرید که در بورس کالا عرضه و خریداری می‌شود، ماده اولیه ساخت بسیاری از مواد پلاستیکی مانند جلد دفترهای دانش‌آموزان، ظروف یک بار مصرف و اسباب بازی و ... است که به مرور زمان مشکلات بسیاری برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کند.

البته به گفته بسیاری از مصرف کنندگان، جای خالی نظارت موسسه استاندارد و بهداشت کاملا مشهود است و متاسفانه بورس کالا نیز نظارتی بر عرضه این محصولات ندارد.

اگر چه خرید محصولات آف گرید به نفع خریداران است و آنها می‌توانند با هزینه کمتر محصولات بیشتری را روانه بازار مصرف کنند، اما به مرور زمان مشکلات ناشی از عرضه و خرید این کالاها صدمات جبران ناپذیری را از لحاظ بهداشتی ایجاد خواهد کرد.

با این حال طی دو هفته گذشته عرضه محصولات آف گرید در بورس کالا و در روز دوشنبه، رینگ محصولات پتروشیمی‌را به بازار محصولات ضایعاتی تبدیل کرده است که می‌تواند مشکلات زیادی را در آینده برای خریداران و در نهایت مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد.