گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات روز چهارشنبه بورس کالا در حالی رخ داد که در یک ماه گذشته تنها بازرگانی پتروشیمی ‌در هفته گذشته اقدام به عرضه سودکاستیک وارداتی کرده بود و در این مدت خبری از عرضه سودکاستیک پتروشیمی‌بندرامام خمینی نبود. در معاملات این هفته رینگ پتروشیمی‌نیز بازرگانی پتروشیمی‌اقدام به عرضه سودکاستیک وارداتی شرکت سابیک عربستان کرد که به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی غیرمنطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که به نظر نمی‌رسد شرکت سابیک عربستان تمایلی به فروش سودکاستیک به بازرگانی پتروشیمی‌داشته باشد.

اگر چه بازرگانی پتروشیمی‌هر بار دلیل عدم عرضه سودکاستیک را پایان یافتن موجودی انبار مجتمع‌های پتروشیمی‌عنوان می‌کند، اما برخی تولیدکنندگان مشکلات زیست محیطی ایجاد شده در پتروشیمی‌شیراز و بندرامام خمینی را از دلایل توقف تولید این کالا عنوان می‌کنند و معتقدند جیوه آزاد شده در فرآیند تولید سودکاستیک زیان‌های بسیاری به محیط زیست وارد می‌کند.

در معاملات این روز سودکاستیک شرکت سابیک عربستان با حجم ۳۰۰۰تن و نرخ ۲۳۰۰‌ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۴۴۴۴‌ریال خریداری شد. این معامله سلف بود و نرخ این کالا نسبت به هفته گذشته ۲۰‌تومان در رقابت با افزایش نرخ مواجه شد.

عدم تحویل حواله‌های سودکاستیک به خریداران

بسیاری از تاجران بازار از عدم تحویل حواله‌های سودکاستیک از سوی بازرگانی پتروشیمی‌طی ماه‌های گذشته گله می‌کنند و معتقدند بازرگانی پتروشیمی ‌می‌کوشد تا با عرضه‌های بی‌پشتوانه بازار سودکاستیک را به تعادل برساند و تقاضا برای این کالا را کاهش دهد.

یکی از خریداران سودکاستیک در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: با وجود اینکه هر بار بازرگانی پتروشیمی‌وعده می‌دهد که حواله‌های سودکاستیک را تحویل خواهد داد و این کالا را سلف ۱۵‌روزه می‌فروشد، اما متاسفانه خبری از تحویل حواله‌ها به خریداران نیست.

با این حال، آگاهان بازار می‌گویند: بازرگانی پتروشیمی ‌در طول این مدت حاضر نشده است که به خریداران جریمه دیر کرد پرداخت کند، همچنین در برخی موارد، مصرف‌کنندگان نیز حاضر نمی‌شوند از بازرگانی پتروشیمی ‌جریمه درخواست کنند؛ چرا که می‌ترسند از سوی بازرگانی پتروشیمی‌ در آینده با مشکل مواجه شوند.

فعالان اقتصادی همچنین از عدم تحویل حواله برخی از محموله‌ها مانند ۸۲۱ BG توسط بازرگانی پتروشیمی ‌گله می‌کنند و می‌گویند: اختلاف قیمت محصولات عرضه شده با نرخ پایانی آنها بسیار زیاد شده است، اما متاسفانه ناظر تالار با وجود اینکه می‌تواند از افزایش نرخ محصولات در رقابت جلوگیری کند ولی در رینگ پتروشیمی ‌شاهد این موضوع نیستیم.

عدم عرضه حلال ۱۱۰ و آرگون در بورس کالا

عدم عرضه حلال ۱۱۰ و همچنین عرضه‌های نامنظم آرگون طی ماه‌های گذشته در بورس کالا، بازار را دچار التهاب کرده است.

به گفته فعالان اقتصادی عدم عرضه حلال ۱۱۰ سبب شده است تا بازار این کالا تشنه شود و تقاضا برای خرید این کالا افزایش یابد. با این حال، بازرگانی پتروشیمی‌هیچ برنامه‌ای در خصوص عرضه این کالا ندارد و حتی تاکنون حواله‌های حلال ۱۱۰ را که پیش از این فروخته بود، تحویل نداده است. یکی از تاجران بازار در این باره می‌گوید: بازرگانی پتروشیمی ‌در خصوص عرضه‌های نامنظم آرگون نیز پاسخگو نیست و برنامه مشخصی ندارد.

رقابت کارگزاران برای خرید بنزن

در معاملات این روز بورس کالا نرخ برش سنگین نفتالین دار و بنزن نیز در رقابت رشد کرد. در این روز برش سنگین نفتالین‌دار پتروشیمی ‌جم با حجم ۴۱۸‌تن و نرخ ۳۳۸۱‌ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۳۵۹۲‌ریال خریداری شد. همچنین بنزن پتروشیمی ‌بندرامام با نرخ ۶۱۰۶‌ریال و حجم ۵۰۰تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۶۲۲۲‌ریال خریداری شد. به گفته آگاهان بازار تقاضای زیاد برای خرید این دو کالا در رینگ پتروشیمی ‌سبب شد تا نرخ این محصولات در رقابت رشد داشته باشد. یکی از فعالان اقتصادی در این باره می‌گوید: عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی ‌پس از گذشت یک سال هنوز نظام‌مند نشده است و برنامه مشخصی در خصوص عرضه‌ها از سوی بازرگانی پتروشیمی ‌وجود ندارد.