هفته گذشته بازار بین‌المللی آهن همچنان در رکود شدید به سر برد، به طوری که دادوستد بیلت در اکثر بازارها همچنان ساکت و آرام بود. در چین به‌دنبال بالا رفتن محدوده قیمت مقاطع و مواد اولیه بیلت هم کمی افزایش یافت. میزان این افزایش بسته به بازار ۷ تا ۱۰ دلار هر تن بود. در این میان قیمت بیلت سی‌ای اس همچنان سردرگم بوده و در رکود باقیمانده است. قیمت بیلت تحویل دریای سیاه ۳۸۰ تا ۳۹۰ دلار فوب بود.

بازار فعلا گیج است و احتمالا تا هفته‌های آینده وضع به همین شکل باقی بماند تا زمانی‌که کارخانه‌های نورد برای تولید فوریه مارس سال آینده خود تصمیم بگیرند وارد بازار بشوند یا نه؟ بعضی تولیدکننده‌ها به دلیل افزایش قیمت قراضه دنبال افزایش قیمت بیلت هستند، ولی به‌علت رکود بازار مقاطع احتمال افزایش تقاضای بیلت و بهبود قیمت آن نیست. در چین قیمت بیلت نمی تواند زیاد نوسان کند، چون قیمت مقاطع در اواخر هفته سست شد و رو به کاهش گذاشت، اکثر تولیدکنندگان بیلت مشکل تقاضا و فروش دارند، ولی مساله‌ای که آنها با آن روبه‌رو هستند این است که با توجه به افزایش قیمت قراضه به تولید خود ادامه بدهند یا آنرا کاهش دهند؟ مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازارهای جهانی و داخلی پرداخته است که در پی می‌آید:

خریداران ایرانی به دنبال بیلت ۴۰۰تومانی

بازار بیلت در ایران راکدتر از همیشه بود علت آن سکوت سنگین بازار مقاطع است، از آنجا که خرید مقاطع به کمترین حد خود در طول سال جاری رسیده است، معاملات بیلت هم تقریبا متوقف شده است. بیلت در ایران ارزان‌ترین نوع بیلت در دنیا است. مشکل بیلت این است که برای کالای تولید شده از بیلت مشتری نیست، فارغ از آنکه قیمت محصول چند خواهد بود. مساله اصلی این است که محصول نهایی مشتری ندارد و به فروش نمی‌رسد، بنابراین تولید معنی ندارد. بیلت سایز ۱۵۰ در انزلی ۴۰۷ تومان کیفیت ۵SP پیشنهاد شد، ولی خریدار در جست‌وجوی قیمت ۴۰۰ تومان بود، با ادامه این وضع پس از کارخانه‌های کوچک باید در انتظار مشکل‌دار شدن کارخانه‌های بزرگ بود که قادر به فروش محصول خود نباشند. این در حالی است که بیلت پیشنهادی به ایران در قیمت ۴۱۰ تا ۴۲۰ دلار سی اف آر بنادر شمالی بسته به سایز و کیفیت عرضه می‌شود. قیمت تمام شده این خریدها ۴۷۰ تا ۴۸۰ تومان هر کیلو خواهد بود. اگر عده‌ای برای حفظ اعتبارات بانکی خود بیلت خریداری می‌کردند درحال حاضر به‌علت مشکل فروش این کالا کمتر حاضر به ریسک هستند.

افزایش ۱۰ دلاری قیمت مقاطع

بازار مقاطع در تمام دنیا همچنان راکد است، در چین اوایل هفته قیمت‌ها کمی بهتر شد تا حد ۱۰ دلار هر تن افزایش یافت، علت این افزایش بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن و امید به برنامه ۵۸۸ میلیارد دلاری دولت بود، ولی در اواخر هفته به‌علت رکود معاملات دوباره قیمت برگشت. در اروپا بازار همچنان راکد است، در اوایل هفته قیمت‌ها به‌علت بالا رفتن قیمت بیلت کمی افزایش یافت؛ ولی به‌علت در پیش بودن فصل سرما و توقف فعالیت‌های ساختمان‌سازی دوباره بازار آرام شد. در ماه قبل اوکراین تولید خود را ۴۰۰ هزار تن افزایش داد، این در حالی است که برای این افزایش تقاضایی وجود نداشت و ماه‌های آینده هم همچنان بازار ساکت خواهد بود، بنابراین افزایش تولید به کاهش قیمت‌ها فشار خواهد آورد. قیمت میلگرد در اروپا پایین آمد و به ۵۱۹ دلار تحویل در کارخانه رسید. زمان تحویل کمتر از سه هفته پس از عقد قرارداد است.

در جنوب اروپا قیمت میلگرد ۳۰ دلار کاهش یافت و به ۵۱۰ دلار هر تن فوب دریای مدیترانه رسید. در آمریکا هم مقاطع به خصوص انواع تیر بال پهن، میلگرد و نبشی تا هر تن ۲۵ دلار هر شورت تن کاهش یافت. در ترکیه صادرات کمی بهبود یافت ترک‌ها در ماه قبل موفق به صادرات مقاطع به بازارهای غیرسنتی خود به خصوص ایتالیا شدند، آنها میلگرد را ۵۰۰ دلار فوب و مقاطع را بطور متوسط ۵۶۰ دلار هر تن فوب عرضه کردند. قیمت وارداتی میلگرد به دبی سی اف آر به ۴۷۰ دلار رسید، ولی به‌علت کاهش ارزش دلار تا پایان هفته ۴۹۰ دلار هم گفته شد، میلگرد تولید امارات هر تن ۵۰۵ دلار تحویل محل کار خریدار پرداخت ۱۲۰ روزه عرضه شد ولی معامله‌ای گزارش نمی‌شود. در هند قیمت مقاطع توسط کارخانه‌ها کاهش یافت در حالی‌که متوسط قیمت وارداتی میلگرد ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار سی اف آر بنادر هند از چین عرضه می‌شد، در کل مقاطع در دنیا در شرایط بیماری به‌سر می‌برد، همه کارخانه‌ها در انتظار دریافت سفارش هستند. تلاش آنها حفظ تولید برای پوشاندن هزینه‌هاست، ولی رکود ساختمان‌سازی به‌طور عام و کسادی فصلی به طور خاص در هم آمیخته است و بازار این کالاها را به شدت تحت تاثیر قرار داده.

خریداران مقاطع در ایران همچنان منتظر قیمت‌های پایین‌تر

بازار مقاطع در ایران بسیار بی تحرک شده است، حتی کاهش قیمت هم کمکی به این کالاها نکرده است، در اواسط هفته میلگرد چینی در بندرعباس را ۴۶۰ تومان از سایز ۱۸ تا ۲۵ پیشنهاد دادند، ولی خریداری برای آن نبود کاهش قیمت عرضه ذوب‌آهن به ۵۱۰ تومان هم به محافظه‌کاران که در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند کمک کرد. در هفته گذشته قیمت تیرآهن ۱۴ و ۱۶ محصول اصفهان کمی بهتر شد که علت آن عدم تحویل این کالا بود، در حالی‌که تیرآهن‌های عرضه شده به بازار توسط تجار از رنج قیمت ۷۴۰ تا ۶۲۵ تومان خرید در بورس تشکیل شده است. قیمت نبشی و ناودانی همچنان بی تغییر بود که علت آن توقف عرضه و تقاضاست. بازار مقاطع در ایران شرایط بسیار سختی دارد، چون کاهش قیمت هم چاره ساز نیست در واقع پایین آمدن قیمت‌ها این انتظار را به وجود آورده است که خرید فردا بهتر از امروز است. کمتر تاجری بدنبال حفظ موجودی است، ماه‌های پیش رو هم ماه‌های کسادی شدید است، بنابراین سیاست نخریدن بر خرید کالا می‌چربد.

نزول قیمت ورق

بازار ورق اوایل هفته بدنبال تغییرات اواخر هفته قبل خوب بود، ولی بعد به آرامی نزول کرد. علت این نزول کاهش تقاضا و شروع رکود فصلی در سراسر دنیاست. اوایل هفته چینی‌ها قیمت ورق گرم صادراتی به کره را ۱۰ دلار بالا بردند و به ۵۰۰ دلار سی اف آر بنادر کره رساندند، کره‌ای‌ها به سختی این افزایش را قبول کردند. علت این امر آن است که بازار چین روند رو به افزایش دارد، ولی بر عکس قیمت‌ها در کره رو به تنزل است.

بازار ورق در ترکیه هم راکد شد. ورق گالوانیزه ضخامت ۵۰/۰ میلیمتر تولید کارخانه‌های ترکیه‌ای به ۸۵۰ تا ۹۰۰ دلار بسته به کیفیت رسید، ولی بازار تا فوریه با کمبود تقاضا روبه‌رو است. ورق گرم محصول چین تحویل بنادر خاورمیانه ۵۱۰ دلار، محصول اوکراین ۵۴۰ و محصول روسیه ۵۶۰ دلار هر تن پیشنهاد شد. مبارکه یک محموله ۲۰ هزار تنی را در قیمت ۴۹۰ دلار فوب بنادر در ایران معامله کرد. ورق گالوانیزه محصول چین ۷۱۰ دلار و محصول هند ۸۱۰ دلار هر تن تحویل بنادر خاورمیانه پیشنهاد شده است. در کل بازار ورق ساکت شده، مشکل نقدینگی و ورشکستگی به‌علت نزدیک بودن پایان سال زیاد گردیده. تنها ورق سرد در چین بازار خوبی در خلال هفته گذشته داشت که آن‌هم زیاد قابل‌اعتماد نیست، چون از دو هفته دیگر کارخانه‌هایی که به‌علت سرویس تولید را متوقف کرده‌اند شروع به فعالیت خواهند کرد و حداقل هر ماه ۲۵۰ هزار تن به عرضه در بازار چین اضافه خواهد شد. موجودی ورق گرم در چین رو به بالاست و کارخانه‌ها به‌رغم افت نسبی قیمت در این هفته به تولید خود ادامه می‌دهند. در کل چشم‌انداز ورق در بازار امیدوارکننده نیست.

عرضه ورق‌های وارداتی تناژ پایین در بازار ایران

بازار ورق گالوانیزه ساکت مانده است علت آن محدودیت عرضه است، مبارکه عرضه این کالا را به شدت پایین آورده، نوع وارداتی آن هم به‌علت رکود در تناژهای محدود ۵۰۰ تنی خریداری می‌شود که واردکننده را به دردسر نیندازد، ولی مقادیر درخواستی بسیار محدود است. در مورد ورق سرد بعضی ضخامت‌ها با محدودیت عرضه روبه‌روست مثل ضخامت ۲۵/۱ میلیمتر رول عرض ۱۲۵۰ میلیمتر در بعضی سایزها مثل ضخامت ۹۰/۰ موجودی بسیاربالاست و تقاضا نیست. در مجموع موجودی ورق سرد محدود است و نمی‌توان تناژ دلچسبی از یک سایز را پیدا کرد، ولی نبود تقاضا باعث شده است که تجار جسارت خرید به خرج ندهند، از طرف دیگر قیمت‌های فعلی حاشیه امنیت لازم را به تاجر نمی‌دهد ورق سرد در قیمت ۵۶۰ دلار تحویل انزلی تقریبا در قیمت ۶۵۰ تومان با مالیات ارزش افزوده برای تاجر تمام شود. سود فروش این کالا امروز به‌طور متوسط ۵۰تومان هر کیلو است، ولی انتظار می‌رود در ماه آینده قیمت ۵۰ دلار کاهش یابد، پارتی خریداری شده در ماه‌هایی وارد کشور خواهد شد که رکود است، بنابراین حاشیه سود تاجر با افت قیمت تبدیل به زیان می‌شود همراه با خواب کالا.

به همین دلیل کسی حاضر به ریسک برای خرید نیست. در مورد ورق گرم ضخامت۳ تا ۱۵ میلیمتر قیمت بازار ثابت بود، ولی کاهش ۲۰ تومانی قیمت مبارکه در بورس به انتظارات تجار برای پایین آوردن بیشتر قیمت دامن زد. به همین دلیل حجم سفارشات بسیار کم است و معاملات محدود. ورق گرم ضخامت ۲۰ میلیمتر به بالا به طور متوسط ۵ تومان افت قیمت داشت، تقاضا در بازار محدود است. در مورد ورق سرد محصول مبارکه بعضی ضخامت‌ها بازار با مشکل روبه‌روست و کمبود دیده می‌شود، ولی کمتر خریداری حاضر به قبول قیمت‌های فعلی مبارکه است. مشکل نقدینگی و ترس از نزول قیمت‌ها دو عامل عقب‌نشستن تجار از خرید کالای مبارکه است. اگر مبارکه نحوه فروش را تغییر دهد و قیمت‌ها را متعادل کند در یک ماه آینده می‌تواند سهم بازار خود را بالا ببرد در غیر اینصورت به ماه‌های پایانی سال بدلیل تعطیلات و رکود فصلی محرم و صفر نباید امیدوار بود.

سنگ‌آهن از مرز ۱۰۰ دلار گذشت

قیمت سنگ‌آهن در هفته گذشته برای اولین بار بعد از مدت‌ها از مرز ۱۰۰ دلار گذشت . قیمت سنگ‌آهن در ۷ آگوست ۸۲ دلار هر تن بود، ولی از آن روز به بعد شروع به کاهش کرد تا ۱۱ سپتامبر، بعد از آن قیمت شروع به افزایش کرد که در ۱۰نوامبر سنگ‌آهن ۵/۶۳ درصد خلوص به ۱۰۶ دلار سی اف آر بنادر چین تحویل فوری رسید.

دلایل متفاوتی برای این افزایش قیمت وجود دارد.اول: کاهش نرخ دلار از آگوست تا به امروز دلار در بازارهای جهانی تا نزدیک ۱۰درصد پایین آمده است.دوم: افزایش تقاضای چین به‌علت بالا رفتن تولید فولاد این کشور که تقاضای سنگ‌آهن را در پایان سپتامبر نسبت به ماه مشابه در سال قبل ۲۲درصد افزایش داده است.سوم: ذخیره‌سازی زمستانی کارخانه‌های چین که معمولا دردسامبر، ژانویه و فوریه بخشی از نیاز سنگ‌آهن خود را از موجودی انبارشان استفاده می‌کنند.

چهارم: عرضه محدود سنگ‌آهن در بازار تحویل نقدی، سه معدن دار بزرگ عرضه خود به این بازار را بسیار محدود کرده‌اند، در حالی‌که هندی‌ها در این بازار هستند. خط انتظار کشتی‌ها در بنادر هند اوایل نوامبر به ۲۲ روز هم رسیده بود، بنابراین میزان عرضه بسیار محدود شده است.