بررسی مزیت‌های نسبی صنعت طلا و جواهر

مهندس سیدامیررضا‌هاشمی *

صنعت طلا و جواهر به علت ارزش هنری خود به عنوان یکی از محبوب‌ترین صنایع نزد هنرمندان و به علت وجود بازار چند صد میلیاردی خود صنعتی محبوب نزد تجار مختلف دنیا از معدود صنایعی است که در طول قرن‌های متمادی هرگز ارزش خود را از دست نداده و در زمینه‌های مختلف دارای مزیت‌های مهمی‌نسبت به دیگر صنایع می‌باشد که این مزایا را به صورت خلاصه می‌توان در موارد زیر ذکر کرد: ۱ - از مزیت‌های صنعت طلا و جواهر می‌توان به اشتغالزایی این صنعت در فضایی محدود (۱۲ متر برای ۶ نفر) اشاره کرد. این جنبه از این صنعت خود دارای مزیت‌های بسیاری است که مهمترین آنها پایین آمدن هزینه‌های سربار است.

۲ - یکی دیگر از مزیت‌های نسبی صنعت طلا و جواهر نسبت به صنایع دیگر حسن عدم تاثیر‌گذاری آب و هوا در مناطق تولیدی آن است. برای مثال صنعت فرش دستباف ایران در شمال کشور به علت رطوبت از تولید بسیار پایین‌تری برخوردار بوده است حال آنکه صنعت طلا و جواهر از اقلیم‌های مختلف تاثیر نمی‌پذیرد.

۳ - از دیگر برتری‌هایی که این صنعت به طور کلی دارا است می‌توان به عدم وجود ضایعات در آن اشاره کرد. صنعت طلا و جواهر جزو صنایع با حداقل ضایعات است. کمتر می‌توان صنعتی را یافت که از تمام ماده اولیه آن حتی از خاک بلند شده از روی دستگاه‌ها استفاده کرده و این خاک مورد بازیابی و استفاده قرار می‌گیرد.

۴ - از دیگر برتری‌های این صنعت زنجیره چرخش مالی بالای آن و لذا بازگشت سرمایه در زمان اندک است در حالی که صنایع دیگر به طور معمول در سال ۲ بار گردش مالی دارند. این صنعت با گردش مالی بین ۴ تا ۱۲ بار می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها کمک‌های شایانی کند.

۵ - عدم تاثیر عوامل طبیعی مانند گرما، سرما، زلزله و سیل و آتش‌سوزی بر محصولات این صنعت نیز از دیگر مزیت‌های آن است.

۶ - بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط سازمان توسعه تجارت ایران هر کیلوگرم طلا در این صنعت برای ۷۵ نفر ایجاد اشتغال می‌کند. در عین حال نکته قابل توجه این صنعت میزان سرمایه‌گذاری پایین لازم برای ایجاد اشتغال در این صنعت یعنی ۱۵تا۱۰ میلیون تومان برای هر نفر است، در حالی که میزان سرمایه‌گذاری لازم جهت اشتغالزایی هر نفر در ایران توسط بانک مرکزی ۲۰ میلیون تومان اعلام شده است.

۷ - از دیگر مزیت‌های نسبی این صنعت جذب توریست است. کشورهایی نظیر تایلند، ترکیه و امارات با توسعه صنعت طلا و جواهر خود سالانه میلیو‌ن‌ها توریست را به کشور خود جذب می‌کنند و صنعت توریسم و طلا و جواهر خود را به صورت موازی رونق می‌بخشند.

*کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه علم و صنعت ایران

Amirreza_۷@yahoo.com