بنا به یک نظرسنجی، قیمت مس در لندن ممکن است به خاطر فعال‌تر شدن صنایع تولیدی و در نتیجه افزایش تقاضا برای فلزات صنعتی در چین، ایالات متحده و اروپا، افزایش یابد. یازده تن، یا ۵۸ درصد از ۱۹ تحلیلگر، سرمایه‌‌گذار و بازرگانی که از طرف بلومبرگ مورد نظرسنجی قرار گرفتند، گفتند که قیمت مس احتمالا در هفته آینده صعود خواهد کرد. هشت تن از آنها افت قیمت را پیش‌بینی کردند. قیمت این فلز برای تحویل سه ماهه در ساعت ۵ عصر دیروز در بورس فلزات لندن با ۴/۳ درصد رشد به ۷۰۸۷ دلار برای هر تن افزایش یافت. مس که در ابزارآلات الکتریکی و ساختمانی کاربرد دارد، در دوم دسامبر جاری به بالاترین حد خود در ۱۴ ماه گذشته صعود کرد و به ۷۱۷۰ دلار برای هر تن رسید.

علت این رشد گزارش‌هایی بودند که نشان می‌دادند صنایع تولیدی در ماه نوامبر در چین سریعترین رشد خود در پنج سال گذشته و در ایالات متحده و اروپا برای چهارمین ماه متوالی سریعترین رشد خود در دو سال گذشته را داشته‌اند. شاخص مدیران خرید که در یکم دسامبر توسط شرکت اچ‌اس‌بی‌سی هلدینگز منتشر شد، نشان داد که رقم فصلی تعدیل شده صنایع تولیدی در چین از ۴/۵۵ در اکتبر به ۷/۵۵ افزایش یافته است. در ایالات متحده، شاخص صنایع تولیدی موسسه مدیریت عرضه، به ۶/۵۳ رسید که رقم بالای ۵۰ نشانگر توسعه است. این دو کشور بزرگترین مصرف‌کنندگان مس جهان به شمار می‌روند. یک شاخص ترکیبی برای صنایع خدماتی و تولیدی اروپا، به گفته دیروز مارکیت اکونومیکس، از ۵۳ در اکتبر به ۷/۵۳ صعود کرد. نظرسنجی هفتگی بلومبرگ برای قیمت مس، قیمت این فلز را در ۳۲ هفته، یا ۴۸ درصد، از ۶۶ هفته گذشته درست پیش‌بینی کرده است.

کمبود یک میلیون تنی مس در سال ۲۰۰۹

در همین حال روز گذشته مدیر عامل شرکت معدنکاری فلزات پایه اکستراتا کاپر، چارلی سارتن نیز در جمعی از سرمایه‌‌گذاران گفت که عرضه مس در سال ۲۰۰۹ با یک میلیون تن کمبود مواجه خواهد شد، اما رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه همچنان به روند رو به رشد تقاضا برای مس دامن خواهد زد.

او در سخنان خود گفت که با توجه به افت عیار معادن قدیمی مس و عمیق‌تر شدن آنها و نیز مشکلات مربوط به نیروی کار و مسائل فنی، حفظ روند جاری تولید توسط تولید‌کنندگان این فلز با چالش‌هایی فزاینده روبه‌رو است. در طول سال گذشته شماری از این تولید‌کنندگان از قبیل معادن کلاهواسی و اسکوندیدا در شیلی که دچار مشکلات فنی شدند، با وقفه‌هایی در کار مواجه بوده‌اند.

این وقفه‌ها در معادن لوموانا در زامبیا، اسپنس در شیلی و المپیک دم در استرالیا نیز وجود داشته‌اند. سارتن اشاره کرد که بحران مالی جهانی نیز باعث شد با کم شدن سرمایه‌ها و به تأخیر افتادن پروژه‌ها تولید این فلز کاهش یابد. او افزود که اکتشافات نیز به خاطر کاهش یافتن بودجه‌های اکتشافی از سوی شرکت‌های کوچک و بزرگ تنزل یافتند. سارتن تاکید کرد که وضعیت نامطمئن اقتصادی و نوسان هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی، با توجه به اینکه رشد عرضه مس بیشتر در مناطق پرمخاطره از جنبه‌های سیاسی و زیست‌محیطی صورت خواهد گرفت، همچنان موانعی در راه تامین پروژه‌ها ایجاد خواهد کرد. او افزود: با در نظر گرفتن این چالش‌ها، در حال حاضر برآورد می‌شود که رشد تولید معدنی مس در سال ۲۰۱۵ حدود ۲ میلیون تن پایین‌تر از ارقام پیش‌بینی شده در سال ۲۰۰۸ باشد. پروژه‌های موجود مس برای پاسخ به تقاضا ناکافی خواهد بود، در حالی که انتظار می‌رود هم قیمت و هم تقاضای این فلز در سال ۲۰۱۰ افزایش یابد. تقاضای چین همچنان بالا است و تقاضای کشورهای غربی نیز که در حال حاضر ضعیف است، در سال ۲۰۱۰ بیشتر خواهد شد. با این وجود، سارتن تاکید کرد که رشد صنعت ذوب چین بر کارخانه‌های ذوب سنتی غربی فشار خواهد آورد و افزود که شرکت‌های ذوب در کشورهای غربی به خاطر رشد بیش از حد این بخش در بازار با افت بهروری روبه‌رو خواهند شد. او اشاره کرد که شرکت‌های ذوب برای حفظ جایگاه رقابتی خود نیاز به مزیت‌هایی استراتژیک از قبیل محل مناسب، بهبود محصولات فرعی و یک بازار قوی برای اسید دارند.