مرکز خدمات فولاد ایران- روسیه در ۹ ماهه اول سال ۲۰۰۹ در حدود ۲۰ میلیون تن صادرات فولاد داشت که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش یافته است. روسیه هم‌اکنون پس از ژاپن که تا ماه اکتبر صادراتش ۱۹ درصد کم شد و ۲۷ کشور اتحادیه اروپا که تا ماه آگوست صادراتشان ۱۸ درصد کاهش یافت، سومین صادرکننده در جهان است.

با توجه به کاهش ۱۱ درصدی صادرات روسیه ارزش صادرات این کشور معادل ۷/۱۸ میلیارد دلار است که نشان‌دهنده هزینه پایین تولید در روسیه است و قدرت رقابت روسیه با کشورهای دیگر را در مواقع بحرانی نشان می‌دهد.

روسیه از ماه ژانویه تا سپتامبر ۸/۵ میلیون تن فولاد به آسیا صادر کرده که ۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

روسیه هم‌اکنون بیشترین میزان صادرات را به آسیا دارد. صادرات روسیه به کشور‌های چین، تایوان، هند و فیلیپین نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۰۸ دو برابر شده است.

صادرات روسیه به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در ۹ ماهه اول امسال ۴/۵ میلیون تن بود که ۳۴ درصد کاهش یافته است. روسیه بعد از آسیا بیشترین صادرات را به کشورهای اتحادیه اروپا دارد.

به‌رغم افزایش ۲۶۰ درصدی صادرات مقاطع به آسیا و همچنین افزایش ۳۳۰ درصدی صادرات ورق و افزایش ۱۳۰ درصدی صادرات لوله، صادرات محصولات نیمه تمام فولادی روسیه به آسیا ۲۳ درصد کاهش یافته است.

صادرات روسیه به کشورهای خاور میانه از ماه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۰۹، ۹/۳ میلیون تن بود که ۳۳ درصد رشد داشته است و سهم ایران از این افزایش صادرات ۴۱ درصد می‌باشد. صادرات روسیه به آفریقا ۸۰۰ هزار تن بوده که ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. صادرات روسیه به کشورهای سی‌آی‌اس ۲۳ درصد یعنی ۱/۲ میلیون تن کاهش یافته که سهم اوکراین از این صادرات ۷۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

صادرات روسیه به کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز ۴۲ درصد یعنی ۷/۱ میلیون تن کاهش یافته و صادرات روسیه به ترکیه نیز ۴۰ درصد کم شده است. صادرات روسیه به کشورهای نفتا نیز بیشتر از ۵۰ درصد یعنی ۲۰۰هزار تن کاهش یافته است.