فروش میلگرد 495 تومانی در بورس کالا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: میلگرد ۴۹۵ تومانی ذوب‌آهن دیروز ۱۰ هزار تن در بورس کالا معامله شد.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، پس از آنکه روز یک شنبه فروش میلگرد ذوب‌آهن با نرخ ۴۹۵ تومان به دلیل ثبت رقم ۵۰۰ تومانی از سوی یکی از خریداران منتفی شده و این شرکت با خریداران بعدی برای عرضه مجدد این کالا با نرخ ۴۹۵ تومان توافق نکرد، دیروز این معامله انجام شده و ۱۰ هزار تن کالای این شرکت که میلگرد مخلوط بود با نرخ زیر ۵۰۰ تومانی فروش رفت.

به عقیده فعالان بازار، با توجه به نرخ‌های فعلی بازار آهن و اینکه در این چند هفته به‌رغم نوسان‌های مقطعی، قیمت‌ها همچنان ثابت بوده است، ثبت این رقم در بورس چندان دور از ذهن نیست خصوصا اینکه نرخ‌های بورس در این مدت عموما از قیمت‌های بازار بالاتر بوده است. از این رو برخی معتقدند میانگین قیمت‌های بورس با معامله دیروز به نرخ‌های بازار نزدیک‌تر شده است.

اما در هر صورت نمی‌توان به تاثیر کاهش نرخ میلگرد ذوب‌آهن به ۴۹۵ تومان بر روی عرضه‌های دیگر شرکت‌ها در بورس بی‌توجه بود. به گفته فعالان بورس کالا کاهش قیمت میلگرد ذوب‌آهن شرایط را برای دیگر عرضه کنندگان بورس سخت تر می‌کند اگر چه در ماه‌های اخیر به جز فولاد آذربایجان در بورس کالا شرکت دیگری کالای خود را عرضه نمی‌کرد، اما به گفته فعالان بازار اگر مشکل تعهدات این شرکت هم وجود نداشت عرضه در بورس برای آن بسیار سخت می‌شد؛ چراکه باید قیمت پایین‌تری را برای کالای خود پیشنهاد می‌داد.

به گفته کارگزاران بورس کالا فعالان بازار اگرچه نسبت به ماه‌های پایانی سال امیدوارتر شده‌اند، اما خرید از بورس با توجه به هزینه‌های جانبی که برای مشتریان دارد با نرخ‌هایی غیر از این، کشش و جذابیت ندارد.

از سوی دیگر، عرضه‌کننده‌ها نیز دو راه بیشتر ندارند یا اینکه کالای خود را اعتباری بفروشند یا در نرخ‌های خود تجدیدنظر کنند.

گفته می‌شود هنوز موجودی کالاهای وارداتی خصوصا چینی در سطح نسبتا بالایی وجود دارد و شرایط خرید این کالا‌ها نیز از سوی دارندگان کالا بسیار ایده‌آل است، به طوری که حتی دریافت پول را به بعد موکول کرده و به خریدار امکان انتخاب و رویت کالا را به آسانی

می‌دهند.

فروش مچینگ ورق در بورس کالا

روز گذشته، علاوه بر کالای ذوب‌آهن معاملات مچینگ ورق‌های فولاد مبارکه نیز انجام شد. بر این اساس ورق سرد B این شرکت با قیمت ۵۰۸ تومان ۶۷۱۰ تن فروش رفت.

ورق گرم B نیز با نرخ ۵۵۰ تومان ۲۸ هزارو ۷۹۰ تن فروخته شد.

ورق گرم C این شرکت نیز ۲ هزار و ۲۷۰ تن با قیمت ۵۵۰ تومان فروخته شد.

ورق قلع‌اندود مبارکه نیز با نرخ یک هزارو ۹۴ تومان ۲۰۰ تن فروخته شد. ورق گالوانیزه G نیز ۸۷۲ تومان ۲ هزار و ۶۰ تن فروش رفت. زمان تحویل ورق گرم B و ورق گرم C این شرکت تحویل ۳۰ /۱۱ /۸۸ بوده و زمان تحویل کالاهای دیگر ۲۹‌/۱۲‌/۸۸ بود.