هفته‌ای آرام برای مبادلات آهنی‌ها

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: طی هفته گذشته بازار آهن تحت تاثیر خبر مبادله تیرآهن‌های وارداتی با قیمت‌های بسیار پایین نسبت به داخلی‌ها با شیب قیمتی روبه‌رو شد که این امر موج اعتراضات را در کشور از سوی فعالان صنعت فولاد دربر داشت.

پس از کش و قوس‌های زیاد و جلسات مکرری که از سوی مسوولان برای رسیدگی به وضعیت بازار آهن برگزار شد مقرر شد تا در صورت همکاری شرکت بازرگانی دولتی که وارد‌کننده محصولات مذکور است با انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران، این محصولات با نظارت انجمن عرضه شوند، اما تاکنون این همکاری صورت نگرفته و در مبادلات روز چهارشنبه هفته گذشته در بورس کالا این محصولات مجددا در رینگ فلزی عرضه شدند که به‌دلیل اینکه متقاضی برای این محصول وجود نداشت فروش نرفت.

طی مبادلات هفته گذشته در بازار آهن نوسان قیمتی در بازار تهران برای محصول تیرآهن به چشم می‌خورد، به گونه‌ای که هر کیلو تیرآهن ۱۴ از ۶۱۳ به ۶۱۹ تومان، تیرآهن ۱۶ از ۶۱۶ به مبلغ ۶۲۴ تومان و تیرآهن ۱۸ از ۶۲۷ به نرخ ۶۴۰ تومان رسید که رشد قیمت را تجربه کرد.

در این مدت، به‌رغم سبد تیرآهن ریز تیرآهن درشت کاهش نرخی بین ۳ تا ۲۱ تومان داشت. در هفته مبادلاتی گذشته، میلگرد نیز از نوسان قیمت نسبت به هفته قبل از آن برخوردار بود.

دوشنبه و آغاز هفته کاری باثبات قیمت‌ها

با پشت سرگذاشته شدن تعطیلات اول هفته گذشته نرخ آهن‌‌آلات در بازار تهران ثابت ماند. در مبادلات روز دوشنبه هفتم دی ماه سال جاری قیمت آهن‌‌آلات بدون تغییر قیمت در بازار تهران عرضه شد.

در مدت یاد شده، نرخ میلگرد اغلب فولادسازان بخش خصوصی نیز ثابت بود و تنها میلگرد آجدار فولاد کرمانشاه و میلگرد ۱۰ و ۱۲ فولاد نطنز با کاهش قیمت مواجه شد. در این مدت محصولات و شمش فولادی نیز از ثبات قیمت نسبت به چهارشنبه هفته قبل از آن در بازار غیررسمی برخوردار بود.

نوسان نرخ تیرآهن در سه شنبه

طی روز سه‌شنبه هشتم دی ماه سال جاری تیرآهن در بازار تهران از نوسان قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود.

در مدت یاد شده، به جز رشد قیمت ۱۵ و ۱۰ هزار ریالی هر شاخه تیرآهن ۱۸ و ۱۶ تیرآهن‌های شاخه ۲۰،۲۲،۲۴ با کاهش ۳۰ هزار ریالی در بازار تهران مواجه شد. در این مدت، تیرآهن شاخه ۲۷و۱۴ بدون تغییر نرخ در بازار تهران نسبت به روز قبل از آن عرضه شد.

طی مبادلات روز سه‌شنبه هفته گذشته میلگرد عرضه شده در بازار تهران از ثبات قیمت در بازار تهران برخوردار بود. در روز یاد شده، اما قیمت آهن در بازار غیررسمی و از سوی بخش خصوصی همچنان با ثبات بود و تنها میلگرد ۱۶-A۳ فولاد البرز با رشد نرخ مواجه شد.

در مدت یاد شده، محصولات و شمش فولاد تولید داخل نیز نسبت به روز قبل از آن بدون تغییر قیمت برای مبادله مواجه شد.

چهارشنبه و رشد قیمت میلگرد در بازار تهران

طی روز چهارشنبه نهم دی ماه جاری نرخ میلگرد تمامی فولادسازان خصوصی نسبت به روز قبل از آن بدون تغییر قیمت عرضه شد.

در مدت یاد شده، محصولات فولادی و شمش فولاد نیز از ثبات قیمت در بازار غیررسمی برخورداربودند.

طی روز یاد شده میلگرد رشد قیمت را تجربه کرد، این درحالی است که طی روز‌های نخست هفته یاد شده میلگرد در بازار تهران از ثبات نرخ برخوردار بود.

در این مدت، میلگرد سایز ۱۶ تا ۲۵ فولاد آذربایجان شاهد رشد قیمت در بازار تهران بود.

در مبادلات روز چهارشنبه نهم دی ماه جاری تیرآهن از نوسان قیمت برخوردار بود، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز(۱۴،۱۶،۱۸) با رشد نرخ ۱۰،۱۵،۳۰ هزار ریالی در بازار تهران روبه‌رو شد.

در این مدت، سبد تیرآهن درشت (۲۲،۲۴،۲۷) با کاهش ۴۰،۱۰،۱۰ هزار ریالی در بازار تهران برای مبادله عرضه شد.