«هرمزآل» رسما افتتاح شد

کتایون دارابی

طرح آلومینیوم هرمزگان روز گذشته با حضور رییس‌جمهور، محرابیان، وزیر صنایع و معادن، مدیرعامل منطقه ویژه خلیج‌فارس، مدیران ارشد المهدی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

محصولات هرمزآل در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار گیرد

رییس‌جمهور در مراسم افتتاح کارخانه هرمزآل گفت: احداث و افتتاح این کارخانه در مدت زمان کمی به انجام رسیده است و امیدواریم که بخش‌های مختلف کارخانه به زودی به حداکثر توان تولیدی خود دست پیدا کند.

وی با اشاره به در اختیار داشتن دانش فنی توسط مهندسان ایرانی گفت: امیدوارم به زودی اجرای پروژه هرمزآل در کشور تکمیل و این کارخانه به بهره‌برداری کامل برسد.

احمدی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: محصولات کارخانه هرمزآل باید در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار گیرد تا به این ترتیب اشتغال و ارزش افزوده بیشتری برای ساکنین بندرعباس داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم تا پایان دولت دهم، بهره‌برداری کامل از کارخانه و اشتغال‌زایی به نحو احسن انجام شود.

پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه آلومینیوم جاجرم

محرابیان، وزیر صنایع و معادن در مراسم افتتاح کارخانه هرمزآل گفت: در سال ۲۰۰۹، تولید آلومینیوم در جهان به دلیل رکود اقتصادی بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت، اما در همان زمان تولید آلومینیوم در ایران ۲۰ درصد رشد داشته است که با راه‌اندازی کارخانه هرمزآل سهم ایران در تولید آلومینیوم در ماه‌ها و سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: تکنولوژی راه‌اندازی هرمزآل به صورت مشترک و توسط مهندسین ایرانی و شرکت‌های تراز اول خارجی انجام شده است.

به گفته وی، طرح آلومینیوم جاجرم در خراسان شمالی همزمان با طرح هرمزآل در حال پیشرفت است و هم‌اکنون ۳۰ درصد طرح به پایان رسیده است. آلومینیوم جنوب در لامرد با ۲۵۰ هزار تن تولید سالانه آلومینیوم مسجد سلیمان با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن دو طرح بزرگ آلومینیوم است که مراحل شروع را پشت سر گذاشته است. محرابیان با اشاره به واردات در بخش صنعت گفت: اگر نتوانیم واردات را به داخل کشور کنترل کنیم، از سرمایه‌گذاری در کشور نمی‌توان به طور مطلوب استفاده کرد، به همین دلیل در برنامه پنجم پیش‌بینی شده است تا واردات به روش‌های فنی و استاندارد انجام شده و از واردات کالاهای نامرغوب جلوگیری به عمل آید.

بهره‌برداری کامل در صورت تامین برق تا ۱۲۰ روز آینده

گلکار، مجری طرح آلومینیوم هرمزگان نیز در مراسم افتتاح این کارخانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: اگر برق کارخانه تامین شود، تا ۱۲۰ روز آینده این پروژه به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه بندرعباس توان تولید برق مصرفی هرمزآل را دارد، خاطرنشان کرد: با وجود داشتن تعهدات بازپرداخت، مجبور هستیم فازهای مختلف کارخانه را با سرعت بیشتری راه‌اندازی کنیم و اگر این اتفاق رخ ندهد مطمئنا تاثیر سوء خواهد داشت؛ چراکه کنسرسیوم ۱۰ بانک تامین سرمایه‌گذاری را انجام داده است و این بانک‌ها در کشورهای دیگر دارای شعبی است.

گلکار با اشاره به دریافت نامه‌ای از سوی مدیر برق منطقه‌ای هرمزگان درخصوص تامین انرژی مورد نیاز کارخانه هرمزآل ادامه داد: پیش‌آهنگ، مدیر برق منطقه‌ای هرمزگان برای فروش دیماند (برق) به هرمزآل شروطی دارد که پرداخت بدهی‌های المهدی و احداث نیروگاه جدید در صدر آنها قرار گرفته است.

وی همچنین در ادامه گفت: با توجه به اینکه اولویت هر کارخانه‌ای تامین نیازهای داخل کشور است، قطعا فروش داخلی آلومینیوم در داخل نیز خواهیم داشت، این در حالی است که پیش‌تر اعلام شده بود تولیدات این کارخانه به کشورهای خارجی صادر خواهد شد.

البته گلکار درخصوص فروش آلومینیوم به کشورهای خارجی گفت: قطعا صادرات آلومینیوم به کشورهایی انجام خواهد شد که ما از آنها پودر آلومینا خریداری کرده‌ایم.

وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده هر کیلو آلومینیوم در هرمزآل قطعا کمتر از قیمت ایرالکو و المهدی است.

۳ سال زمان برای در مدار قرار گرفتن هرمزآل

این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۴۷ هزار تن آلومینیوم را داراست و گفته می‌شود با افتتاح این طرح ظرفیت آلومینیوم کشور از ۲۸۶ هزار تن فعلی به ۴۳۳ هزار تن افزایش خواهد یافت، اما هم‌اکنون از ۲۲۸ دیگ تولید آلومینیوم در این کارخانه تنها ۲۰ دیگ به بهره‌برداری کامل رسیده است و میزان ظرفیت تولید سالانه آن فعلا۱۴ هزار تن خواهد بود.

محمدحسین انتظارمهدی، معاون طرح و توسعه شرکت المهدی در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: برای راه‌اندازی مابقی دیگ‌های تولید آلومینیوم، کارخانه نیازمند تامین برق است، اما هم‌اکنون نیروگاه بندرعباس توان تولید انرژی مورد مصرف هرمزآل را ندارد، به همین دلیل در نظر داریم برای تولید برق مصرفی، نیروگاه جدیدی احداث کنیم که اختصاصا برق کارخانه هرمزآل ر ا تامین کند.

به گفته معاون طرح و توسعه شرکت المهدی، اگر تامین بودجه صورت گیرد، ۲ سال برای راه‌اندازی نیروگاه گازی و در کل ۳ سال زمان برای در مدار تولید قرار گرفتن کارخانه هرمزآل نیاز است.

انتظار مهدی با اشاره به تولید ماهانه هزار و ۲۰۰ تن آلومینیوم در کارخانه هرمزآل گفت: احداث پروژه‌های آلومینیوم با تولید کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال اقتصادی نیست، هم‌اکنون آلومینیوم دو بال در خارج از کشور ظرفیتی معادل یک میلیون تن در سال را داراست و همچنین کارخانه‌ای در امارات در حال احداث است که یک میلیون تن ظرفیت دارد.