دیدگاه فولادسازان بزرگ در مورد هدفمندسازی یارانه‌ها

گروه بورس کالا- با قطعی شدن اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها اکثر واحدهای صنعتی به خصوص فولادی به دلیل

انرژی بر بودن این صنعت نگاه مثبتی به اجرای این طرح ندارند و حتی در برخی موارد حذف یارانه انرژی در واحدهای صنعتی را از عوامل کاهش سرمایه‌گذاری می‌دانند؛ چرا که معتقدند تاکنون داشتن گاز و برق ارزان جزو مزایای سرمایه‌گذاری در این بخش محسوب می‌شده و حذف آن مشکلاتی را پدید خواهد آورد، از سوی دیگر بسیاری از واحدها نیز بر اجرای این طرح تاکید داشته و آن را راهی به سوی ورود به اقتصاد جهانی می‌دانند، البته موفقیت آن را منوط به اجرای صحیح این طرح می‌دانند.

هدفمند شدن یارانه‌ها تاثیر منفی بر ذوب‌آهن ندارد

حکم‌اله بابایی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در مورد اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها به خبرگزاری فارس گفت: در واقع با حذف مزیت انرژی ارزان و اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها ،قیمت تمام شده تولیدات کارخانه را سه تا چهار درصد به طور غیرمستقیم افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: انرژی مورد نیاز برای ذوب در کارخانه ذوب‌آهن از طریق زغال‌سنگ و کک تامین می‌شود که با قیمت جهانی خریداری می‌شوند، به همین دلیل آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده محصولات این شرکت نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: تاثیر طرح هدفمند شدن یارانه‌ها بر واحدهای دیگر فولادی که با استفاده از برق و گاز فعال هستند بیشتر از تاثیری خواهد بود که این طرح بر تولیدات ذوب‌آهن دارد.

بابایی افزود: هدفمند شدن یارانه‌ها فقط روی هزینه نیروی انسانی، مواد اولیه و حمل‌ونقل مورد نیاز ذوب‌آهن تاثیرگذار است که اثر غیرمستقیم محسوب می‌شود.

به گفته وی گزارش مربوط به تاثیر هدفمند شدن یارانه‌ها بر تولیدات ذوب‌آهن طی یک ماه آینده نهایی خواهد شد.

افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی هزینه تولید با هدفمندی یارانه‌ها

مدیرعامل فولاد مبارکه نیز با اشاره به بررسی تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر تولید این شرکت در ۹ سر فصل گفت: هدفمند شدن یارانه‌ها در سال اول هزینه تولید فولاد را در این کارخانه ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش می‌دهد.

محمد رجایی با بیان اینکه مهمترین تغییرات قیمتی با اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در صنعت فولاد در مورد گاز و برق صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به سهم ۶ درصدی این دو حامل انرژی در هزینه تمام شده تولیدات فولاد مبارکه پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها طی سال اول، قیمت تمام شده محصولات این کارخانه حدود ۶ درصد به طور مستقیم افزایش یابد.

وی ادامه داد: هزینه نیروی انسانی، تامین قطعات یدکی، مواد اولیه و حمل‌و‌نقل نیز طی سال آینده ۴ درصد افزایش خواهد یافت و به این ترتیب قیمت تمام شده تولید محصول در شرکت فولاد مبارکه بین ۱۰ تا ۱۲درصد رشد خواهد داشت.

کاهش ۳۰ درصدی سود مبارکه

وی با بیان اینکه افزایش قیمت تمام شده روی سود شرکت فولاد مبارکه تاثیرگذار خواهد بود، افزود: پیش‌بینی می‌شود سود شرکت در سال آینده حدود ۳۰ درصد کاهش یابد که البته این موضوع با فرض ثابت بودن قیمت محصول در بازار اتفاق می‌افتد زیرا سود شرکت، تابع قیمت فروش محصولات است.

رجایی با اشاره به تهیه گزارشی مبنی بر تاثیر هدفمند شدن یارانه‌ها بر قیمت تمام شده تولیدات فولاد مبارکه گفت: این گزارش جهت

برنامه‌ریزی برای آینده کارخانه تهیه شده و یک نسخه از آن نیز به وزارت صنایع ارائه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تهیه جدولی توسط وزارت صنایع در مورد صنایع برخوردار از قیمت ترجیحی انرژی گفت: این برنامه‌ها موقتی است زیرا انرژی ارزان قیمت در درازمدت در اختیار واحدهای تولیدی قرار نخواهد گرفت، به همین دلیل صنایع باید نسبت به کاهش قیمت تمام شده تولیدات خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی باید بر اساس شرایط رقابتی خود عمل کنند و تخصیص یارانه به این بخش‌ها در درازمدت کار مناسبی نخواهد بود.