مرکز خدمات فولاد ایران- وضعیت بازار فولاد در شروع سال جاری بسیار مشابه سال ۲۰۰۸ است؛ اما این مساله که آیا قیمت‌ها در بازار به سطح قیمت‌ها در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید یا نه هنوز مشخص نیست.

به دنبال افزایش قیمت قراضه، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و چدن در سال ۲۰۰۸، قیمت‌ها در این سال در حدود ۶۰ تا ۱۰۰ دلار هر تن افزایش یافت. قیمت قراضه بوشلینگ در ژانویه ۲۰۰۸، ۶۷/۴۰۶ دلار هر لانگ تن بود و تا جولای همان سال به قیمت ۱۴/۸۶۶ دلار هرلانگ تن رسید. در حال حاضر قیمت قراضه بوشلینگ در شیکاگو۳۹۰ دلار هر لانگ تن است که به قیمت ۴۰۶ دلار هر لانگ تن در سال ۲۰۰۸ بسیار نزدیک است.

در ژانویه ۲۰۰۸ کارخانه‌ها با ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت تولید می‌کردند؛ در حالی که ظرفیت تولید کارخانه‌ها در سال جاری ۹/۶۳ درصد است.

بازار مسکن از شروع سال ۲۰۰۸ در آمریکا در رکود به سر می‌برد و این روند تا شروع سال ۲۰۱۰ نیز ادامه یافته است. در حالی که تعداد خانه‌های ساخته شده در سال ۲۰۰۸ به ۹۰۶ هزار واحد رسید، پیش‌بینی می‌شود که تعداد خانه‌های ساخته شده در سال ۲۰۱۰ کمتر از ۶۰۰ هزار واحد باشد.

بخش عمرانی در سال ۲۰۰۸ در آمریکا سال سختی را پشت سر گذاشت و پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت در سال جاری نیز بدتر بشود.

در سال ۲۰۰۸، ۶۲/۱۲ میلیون خودرو تولید شد؛ در حالی که این میزان برای سال ۲۰۰۹، ۵۵/۸ میلیون خودرو بود. پیش‌بینی می‌شود که تقاضا در بخش خودرو سازی در سال جاری ۸/۱۰ میلیون خودروباشد که ۸۴/۱ میلیون واحد کمتر از سال ۲۰۰۸ است.

در حالی که قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۴۰ دلار در هر بشکه رسید قیمت هر بشکه نفت در حال حاضر ۸۰ دلار است.