اعتراض کارگزاران به افزایش نرخ محصولات پتروشیمی‌

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی ‌در حالی رخ داد که محصولات پلیمری بار دیگر طی هفته‌های اخیر دچار افزایش نرخ شدند.

در این روز بازرگانی پتروشیمی‌با افزایش نرخ پایه اکثر محصولات پتروشیمی‌سبب اعتراض بسیاری از کارگزاران شد.

اگر چه نماینده بازرگانی پتروشیمی‌دلیل افزایش نرخ محصولات را رشد قیمت کالاهای جهانی عنوان کرده و گفت: نرخ اکثر کالاهای پتروشیمی‌براساس فوب منهای ۵ درصد محاسبه می‌شود، اما برخی از کارگزاران خواستار توضیح بیشتری در این خصوص شدند و از ناظر تالار خواستند تا در مورد منابع استخراج نرخ‌ها از نماینده بازرگانی پتروشیمی‌توضیح بخواهد.

اما ناظر تالار اعلام کرد هر گاه پتروشیمی‌امیرکبیر در خصوص تعیین نرخ‌ها و منابع توضیحی ارائه کرد می‌تواند در این خصوص از بازرگانی پتروشیمی‌توضیح بخواهد.

به این ترتیب در این روز پلی اتیلن سنگین EX۵ پتروشیمی‌مارون به دلیل افزایش نرخ نسبت به هفته گذشته خریداری نداشت.

به گفته فعالان اقتصادی همین کالا از سوی پتروشیمی‌امیرکبیر با نرخ پایین‌تری عرضه شده است و به همین دلیل کارگزاران تمایلی به خرید پلی‌اتیلن EX۵ پتروشیمی‌مارون نشان ندادند.

هر چند ناظر تالار از نماینده بازرگانی پتروشیمی‌درخواست کرد تا کاهش نرخ را در خصوص کالای مورد نظر اعمال کند، اما نماینده بازرگانی پتروشیمی‌افزایش نرخ جهانی این کالا را دلیل رشد قیمت اعلام کرد.

یکی از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: تعیین نرخ محصولات پتروشیمی ‌براساس فوب منهای ۵ درصد نمی‌تواند ملاک خوبی برای تعیین نرخ در رینگ پتروشیمی ‌باشد؛ چرا که بازار داخلی با بازارهای جهانی دارای تفاوت‌های بسیاری است. مثلا بی‌کربنات‌ها در ایران با نرخ جهانی این کالا عرضه می‌شوند، اما در بازار داخلی برای این کالا تقاضایی وجود ندارد.

وی در ادامه می‌گوید: باید نرخ گذاری در بازار داخلی براساس آخرین نرخ معامله شده کالاهای پتروشیمی‌ تعیین شود، این نرخ باید منهای ۱۰ درصد شود و سپس تا ۲۰ درصد نیز بتواند افزایش نرخ را داشته باشد. این موضوع سبب شفاف سازی قیمت‌ها خواهد شد.

افزایش ۱۰۷ تومانی نرخ پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری ۸۲۱

همچنین در این روز پلی اتیلن سبک فیلم LF۰۲۰۰ نیز با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد که بار دیگر اعتراض کارگزاران را در پی‌داشت.

در معاملات روز سه‌شنبه رینگ پتروشیمی ‌اکثر محصولات افزایش نرخی معادل ۱۲ تا ۱۰۷ تومان را تجربه کردند.

پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری ۸۲۱ بیشترین افزایش نرخ را در این روز تجربه کرد، این کالا با رشد ۱۰۷ تومانی نسبت به هفته گذشته با قیمت یک هزار و ۲۷۶ تومان خریداری شد.پلی استایرن انبساطی ۵۰۰ نیز با افزایش نرخ ۹۰ تومانی در این روز مواجه شد و با قیمت یک هزار و ۲۲۱ تومان خریداری شد.

در این روز همچنین تنها گرید ۶۵۵۸، پی‌وی‌سی عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۸۲ تومان افزایش داشت. به گفته فعالان اقتصادی نرخ pvc در بازار داخلی ارزان‌تر از بورس کالا است.

معامله ۴ ارز بین‌المللی در تالار کیش

همچنین دیروز تاریخی‌ترین روز معاملاتی بورس فرآورده‌های نفت و پتروشیمی ایران در منطقه آزاد کیش با معامله ۴ ارز بین‌المللی به ثبت رسید.

دیروز (روز سه‌شنبه ۲۹ دی ماه) در تالار معاملات بین‌المللی نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بورس کالا در منطقه آزاد کیش

۳۸ هزار و ۲۵۰ تن انواع قیر، روغن پایه و گوگرد با ارز دلار، ۵ هزار تن الکیل بنزن خطی و سنگین و اسید استیک با ارز درهم، ۴ هزار و ۲۰۱ تن انواع مواد پلیمری و شیمیایی با ارز یورو و ۷ هزار تن زایلین مخلوط با ارز ین توسط معامله‌گران بازارهای بین‌المللی

داد و ستد شد. حضور معامله‌گران بازارهای جهانی از کشورهای جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه و قاره اروپا برای خرید انواع فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران بدون شک، بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نظیر مالی، بانکی، بازرگانی، فناوری ارتباطات و اطلاعات و غیره را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و تحول بزرگی در اقتصاد کشور و حتی منطقه محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش در این روز ۷ هزار تن زایلین مخلوط مجتمع پتروشیمی بندر امام به قیمت هر تن ۸۱ هزار و ۱۰۰ ین برای فروش در مناطق جنوب شرقی آسیا مبادله شد. ارزش معاملات این کالا در رینگ صادراتی به رقم ۵۶۷ میلیون و ۷۰۰ هزار ین بالغ شد.

بر همین اساس، یک هزار و ۲۰۰ تن اسید استیک پتروشیمی فن‌آوران به قیمت هر تن ۳۲۵ یورو، یک هزار و یک تن استایرن بوتادین رابر پتروشیمی بندر امام به قیمت هر تن ۱۳۷۰ یورو و ۲ هزار تن پلی‌اتیلن ترفتالات پتروشیمی تندگویان به قیمت هر تن ۹۱۰ یورو در این رینگ مورد معامله قرار گرفت تا ارزش معاملات یورویی تالار بین‌المللی بالغ بر ۳ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۳۷۰ یورو شود. لازم به ذکر است، معامله‌گران بازار جهانی محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه نیز در این روز ۵ هزار تن انواع الکیل بنزن خطی و سنگین و اسید استیک پتروشیمی بیستون و پتروشیمی فن‌آوران را جمعا به ارزش ۱۷ میلیون و ۴۷۸ هزار درهم داد و ستد کردند.

همچنین در این روز در تالار معاملات بین‌المللی نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بورس کالا در منطقه آزاد کیش

۲۷ هزار و ۷۵۰ تن قیر دو شرکت نفت پاسارگاد و نفت جی به ارزش بیش از ۱۱ میلیون دلار به همراه ۸ هزار تن روغن پایه نفت ایرانول به ارزش بیش از ۵ میلیون دلار و ۲۵۰۰ تن گوگرد کلوخه شرکت پالایش نفت بندرعباس به ارزش بیش از ۳۰۷ هزار دلار برای عرضه در بازارهای اروپایی مورد معامله قرار گرفت. ارزش معاملات دلاری این رینگ دیروز جمعا به رقم ۱۷ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۵۰ دلار بالغ شد.