تاکید مجدد فولادی‌ها بر حذف 10 ساله یارانه‌ها

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: در نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف صبح روز گذشته در محل انجمن فولاد با موضوعیت هدفمند‌سازی یارانه‌ها در بخش صنعت برگزار شد، رسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران اظهار داشت: هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت فولاد که یک صنعت انرژی بر است نمی‌تواند یکباره اجرا شود از این رو این طرح باید در یک زمان بندی ۱۰ ساله اجرا شود تا صنعت فولاد فرصت پیدا کند که خود را با شرایط انطباق دهد‌.

وی با اشاره به فعال بودن ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت کارخانه‌های نوردی بخش خصوصی در داخل، گفت: این ظرفیت تولید یک زنگ خطر محسوب می‌شود و اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها صورت نگیرد تولید فولاد در کشور آسیب زیادی خواهد دید، زیرا بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ظرفیت فعال واحدهای نوردی باید به حدود ۷۰ درصد طی پنج سال آینده برسد.وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی وزارت صنایع یارانه انرژی در بخش صنعت طی پنج سال به طور پلکانی حذف خواهد شد، اظهار داشت: در طول این پنج سال شوک حاصل از افزایش قیمت انرژی سالانه ۵ درصد خواهد بود که اگر مدت زمان مورد نظر از پنج به ۱۰ سال افزایش یابد، این شوک به ۵/۲ درصد کاهش خواهد یافت.

بحران در صنعت فولاد

سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد در این نشست خبری با بیان اینکه وضعیت صنعت فولاد تا دو هفته پیش بسیار بحرانی بود، گفت: اخیرا تغییراتی در قیمت‌های جهانی فولاد ایجاد شده و رشد قیمت‌ها تا حدودی تسکین‌دهنده بوده است؛ ولی این موضوع در درازمدت ادامه نمی‌یابد و وضعیت صنعت همچنان بحرانی پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر موقعیت بحرانی تولید‌کنندگان خصوصی فولاد، واحدهای دولتی نیز چندان سودده نیستند؛ به طوری که به جز فولاد مبارکه، سایر شرکت‌های دولتی از جمله ذوب‌آهن و فولاد خوزستان نیز ضررده هستند.

وی با اشاره به عرضه فولاد وارداتی در بازار ایران با قیمتی ‌پایین‌تر از هزینه تمام شده تولید در داخل، تصریح کرد: هم‌اکنون صنعتگران ایرانی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بهره بانکی بابت دریافت تسهیلات پرداخت می‌کنند، در حالی که این رقم در کشورهای دیگر بین ۳ تا ۵ درصد است.

به گفته وی، علاوه بر بهره‌ بالای بانکی، ایرادات موجود در اجرای قانون تجارت و تاثیر تحریم‌ها بر واردات محصول و تکنولوژی نیز باعث شده محصول وارداتی ارزان‌تر از قیمت تمام شده تولید فولاد در داخل به دست مشتری برسد.

شهرستانی با تاکید بر لزوم اصلاح میزان مصرف انرژی در واحدهای صنعتی، اظهار کرد: شرکت‌های خارجی حاضر به انتقال تکنولوژی جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی به واحدهای ایرانی نیستند و این مساله نیز وضعیت صنعت فولاد را با بحران روبه‌رو کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با اشاره به مصرف ۳۵ متر مکعب گاز برای تولید یک تن شمش فولاد بر اساس استانداردهای جهانی گفت: این میزان در ایران بر حسب تکنولوژی تولید واحدها بین ۴۰ تا ۱۲۰ مترمکعب است.

وی با اشاره به سهم ۲۰ درصدی انرژی در قیمت تمام شده تولید فولاد جهان افزود: این سهم در ایران حدود ۴ درصد است.

چالش‌های پیش روی صنعت فولاد بررسی می‌شود

حمیدرضا طاهری‌زاده، نایب‌رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد نیز در ادامه این نشست، از برگزاری همایش نقش هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت فولاد در روز دوشنبه ۵ بهمن ماه خبر داد و گفت: در این همایش که در مجموعه فرهنگی وزارت کار برگزار می‌شود، چالش‌های پیش روی صنعت فولاد با اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها بررسی و راهکارهای لازم برای مقابله با آن ارائه می‌شود.

وی افزود: صنعت فولاد نمی‌تواند با قطع یکباره یارانه انرژی روبه‌رو شود، بلکه این کار باید در یک مدت زمان پنج تا ۱۰ ساله اجرا شود تا واحدهای تولیدی فرصت لازم برای تطبیق با شرایط جدید را داشته باشند.