فروش تیرآهن آرسلورمیتال  با نرخ 625 تومان

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: مبادلات رینگ فلزی بورس کالا روز گذشته بدون حضور محصولات ذوب‌آهن برگزار شد و در خلال آن علاوه بر دو محصول داخلی تنها یک محصول وارداتی که تولیدی شرکت آرسلورمیتال بود، عرضه شد. بر اساس این گزارش، به دلیل حجم بالای عرضه‌های ذوب‌آهن در ۳ هفته قبل و با توجه به اینکه زمان تحویل کالاهای این شرکت که در این مدت با نرخ‌هایی بالاتر از قبل در بورس معامله شده بود، فرارسیده در روزهای گذشته نگرانی زیادی از بابت کاهش مجدد قیمت‌ها در میان تجار ایجاد شد؛ به طوری که معاملات بازار آهن به خصوص میلگرد در روز سه شنبه با کندی انجام می‌شد. در اغلب موارد تجار از ارائه قیمت خودداری می‌کردند که گفته می‌شد در انتظار عرضه‌های چهارشنبه (دیروز) بورس کالا بودند؛ اما ذوب‌آهن این هفته از عرضه کالا در روز چهارشنبه خودداری کرد که این امر احتمال افت نرخ را که در روز‌های قبل پیش‌بینی می‌شد از بین برد. کارگزاران بورس معتقدند عموما این شرکت در زمان‌هایی که به سررسید تحویل کالاهای خود نزدیک می‌شود عموما از ارائه کالا به صورت انبوه در بورس و خصوصا روزهای چهارشنبه که تقاضای کمتری در بازار وجود دارد خودداری می‌کند تا از این طریق خریداران قبلی که در حال تحویل کالای خود هستند از نوسانات احتمالی ناشی از توزیع کالا در بازار ضرر و زیان زیادی را متحمل نشوند و از ریزش قیمت در بازار جلوگیری کنند.

بازار کشش قیمت‌های بالا را ندارد

هرچند بازار از سقوط قیمت‌ها هراس دارد؛ اما به همان اندازه رشد بیش از حد نرخ‌ها را نیز را نیز قبول ندارند. برخی از تجار بازار با اشاره به اینکه اگر شرایط فعلی باعث شود تا برخی از عرضه‌کننده‌ها نرخ پایه کالای خود را بالا ببرند این مساله در نهایت با کوچک‌ترین شوکی به بازار‌های جهانی یا بازار داخلی با افت شدیدی روبه‌رو می‌شود که برای بازار خوب نیست.

از این رو با توجه به اینکه میانگین قیمت محصولات ذوب‌آهن در روز یکشنبه هفته جاری و در مقایسه با هفته قبل آن کاهش داشت و روند صعودی قیمت بیلت در بازارهای جهانی نیز آرام‌تر شده است، بنابراین فعالان بازار بالارفتن بیش از حد قیمت‌ها را نیز به دور از منطق می‌دانند. به همین دلیل بود که دیروز قیمت پایه دو کالای عرضه شده در بورس که یکی میلگرد گروه ملی و دیگری تیرآهن وارداتی بود از سوی عرضه‌کننده‌ها تجدید نظر شده و کاهش یافت سپس معامله شد. به گفته فعالان بازار اگرچه قیمت محصولات بعید است به نرخ‌های قبلی بازگردد؛ اما رشد بیش از حد قیمت‌ها نیز در کشش و توان بازار نیست خصوصا اینکه همیشه تجربه نشان داده که رشد ممتد قیمت‌ها در نهایت نه تنها به ضرر بازار، بلکه به نفع تولید‌کننده‌ها نیز نخواهد بود.

اما در همین حال برخی از تجاری که علاوه بر بازار داخلی در بازار وارداتی‌ها نیز فعالیت دارند پایین آمدن قیمت‌ها از سطح فعلی را موجب کاهش واردات می‌دانند و برای این مطلب به کاهش قدرت رقابت محصولات وارداتی در چند هفته اخیر اشاره می‌کنند که به دلیل گران قیمت‌تر بودن، بازار خود را تا حدی از دست داده‌اند. از این رو با این تحلیل افت قیمت‌ها را دور از ذهن می‌دانند.

در این روز سبد میلگرد ۸ تا ۳۲ A-۳ گروه ملی در ابتدا قرار بود با نرخ ۶۷۰۰ ریال عرضه شود؛ اما بعد از کاهش به ۶۴۵۰ ریال با همین قیمت یک هزار و ۶۹۰ تن فروخته شد.

تیرآهن ۱۶ وارداتی آرسلورمیتال نیز دیروز با قیمت ۶۵۰۰ ریال عرضه شد که پس از کاهش قیمت به ۶۲۵۰ ریال ۴۴۰ تن معامله شد.

در این روز همچنین سبد میلگرد ۲۸تا۱۴اA۳- فولاد خراسان نیز ۶۲۰۰ ریال عرضه شد که در نهایت با نرخ ۶۲۵۶ ریال به حجم ۳۳۰۰ تن معامله شد.