توقف فروش سهمیه‌ای محصولات پتروشیمی در بورس کالا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: با پایان یافتن توافق‌نامه مابین بورس کالا، وزارت صنایع و معادن و بازرگانی پتروشیمی مبنی بر ایجاد محدودیت و خرید سهمیه‌بندی در رینگ پتروشیمی، روز گذشته ناظر تالار، خرید کالاهای پتروشیمی را بدون محدودیت و سهمیه‌بندی اعلام کرد. با این حال و با توجه به اینکه این توافق‌نامه تا پایان سال ۸۸ ضمانت اجرایی داشت، اما در این روز به دلیل حجم اندک عرضه یکی از کالاها (پلی‌استایرن انبساطی ۳۰۰) و عدم عرضه این کالا طی یک ماه و نیم گذشته، ناظر تالار تصمیم گرفت این کالا را با سهمیه‌بندی در صف خرید قرار دهد.

اگرچه برخی کارگزاران به این اقدام بورس کالا اعتراض داشتند، اما ناظر تالار این تصمیم را به نفع خریداران دانست و اعلام کرد که خریداران می‌توانند حداکثر ۵۰ تن پلی‌استایرن انبساطی ۳۰۰ خریداری کنند.

در این روز، پلی‌استایرن انبساطی ۳۰۰ پتروشیمی تبریز با نرخ یک هزار و ۳۷۳ تومان و حجم ۱۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۷۱۲ تومان خریداری شد.

در این روز، همچنین به دلیل خرابی سیستم‌های کامپیوتری، معاملات بورس کالا با وقفه‌ای ۱۰ دقیقه‌ای روبه‌رو شد.

افزایش ۱۲۶ تومانی نرخ پایه استایرن بوتادین رابر

براساس این گزارش، در این روز اکثر محصولات پلیمری با رشد قیمت در رقابت و برخی از کالاها نیز با افزایش نرخ پایه روبه‌رو شدند.

در معاملات این روز، استایرن بوتادین رابر ۱۵۰۲ پتروشیمی بندرامام با بیشترین افزایش نرخ پایه نسبت به سال گذشته روبه‌رو شد. این کالا در روز گذشته با رشد ۱۲۶ تومانی نسبت به آخرین معامله با قیمت دو هزار و ۳۷ تومان خریداری شد.

در این روز همچنین پلی‌اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم نیز با رشد ۶۰ تومانی نسبت به معاملات سال گذشته روبه‌رو شد و با نرخ یک هزار و ۲۱۰ تومان خریداری شد.

در معاملات این روز محصولات پتروشیمی به صورت سلف ۱۵ روزه عرضه شد. به گفته برخی کارگزاران، بازرگانی پتروشیمی هنوز موفق به تحویل برخی از کالاهای معامله شده در پایان سال گذشته نشده و این موضوع برای خریداران مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

رشد ۷۰ تومانی نرخ pvc

در این روز نرخ pvc در معاملات بورس کالا، به‌رغم رکود در بازار داخلی این کالا، با رشد در رقابت مواجه شد.

با وجود اینکه خرید و فروش در بازار داخلی pvc متوقف شده و این کالا پس از تعطیلات نوروز با کاهش نرخ روبه‌رو شده است، اما روز گذشته پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۹۵۱ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ یک هزار و ۹۰ تومان خریداری شد.

همچنین پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام نیز با نرخ ۹۳۲ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۸۴ تومان خریداری شد. این کالا نسبت به آخرین معامله در سال گذشته با رشد ۵۹ تومانی روبه‌رو شد.

پلی‌وینیل کلراید ۶۰۵۸ نیز در این روز ۵۲ تومان گران‌تر از سال گذشته و با نرخ یک هزار و ۱۴۶ تومان معامله شد.

رشد نرخ حلال ۴۰۲ و ۴۱۰

در این روز همچنین حلال ۴۰۲ و ۴۱۰ پالایشگاه اصفهان نسبت به آخرین معاملات در سال گذشته به ترتیب با رشد ۲۴ و ۳۱ تومانی روبه‌رو شدند. حلال ۴۰۲ در معاملات روز گذشته با نرخ ۵۳۵ تومان و حلال ۴۱۰ نیز با نرخ ۵۷۸ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.