درخواست تولیدکنندگان فولاد از رییس‌جمهور

آزاده حسینی

صادرات بی‌رویه قراضه آهنی بحران به بار می‌آورد. احمد دنیا‌نور، مدیرعامل شرکت فولاد جنوب با بیان مطلب فوق به دنیای‌اقتصاد گفت: قراضه به عنوان یک کالای استراتژیک در دنیا محسوب می‌شود و به دلیل اینکه نقش اساسی در چرخه تولید فولاد دارد دولت‌ها برای واردات و صادرات آن محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنند.

وی ادامه داد: حتی در عراق نیز که هنوز ساختارهای اداری آن کامل نشده در اولین اقدام صادرات آهن قراضه را در کشور خود ممنوع کرده است، اما در ایران به دلیل نگاه جزیره‌ای بعضی از مسوولان هیچ استراتژی در این رابطه وجود ندارد و آهن قراضه به عنوان مواد اولیه کارخانجات فولادی از مرزهای کشور به صورت رسمی به راحتی به پاکستان و سایر کشورها صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: در زمانی که بازارهای جهانی دچار التهاب شد ناگهان شاهد ورود کالاهای بی‌کیفیت به خصوص محصولات نهایی به کشور بودیم و هر چه تولید‌کنندگان درخواست کردند تا با وضع تعرفه از ورود کالاهای بی‌کیفیت برای حمایت از تولید داخلی اقدام شود نه تنها اقدامی صورت نگرفت، بلکه در برخی موارد خود دولت با واردات و عرضه این محصولات به‌خصوص از طریق مراجع رسمی کشور مانند بورس عرصه را بر تولید‌کنندگان تنگ‌تر کرده و عامل ضرر و زیان به فولاد سازان بخش خصوصی و دولتی شدند. دنیانور افزود: یک سال بی‌رونق را پشت سر گذاشتیم که این بی‌رونقی حاصل نقش بازارهای جهانی بود و از ابتدای سال ۲۰۱۰ شاهد رونق بازارهای جهانی و افزایش قیمت‌ها هستیم، اعم از مواد اولیه و محصول و مجددا تولید‌کنندگان شاهد عدم مدیریت صحیح در واردات و صادرات هستند و تجار غیرایرانی از تعطیلات نوروزی استفاده کرده و بازارهای مواد اولیه به خصوص قراضه را تسخیر کردند. وی ادامه داد: آنها با دلار نقد در بازارها محصولات را جمع‌آوری کرده و فقط به ازای پرداخت ۵۰ هزار تومان برای هر تن به صورت رسمی این کالای استراتژیک یعنی آهن قراضه را صادر می‌کنند. این در حالی است که میزان مصرف آهن قراضه در کشور در حدود ۴ میلیون تن در سال است.

وی تصریح کرد: یک میلیون از رقم ذکر شده فقط در بخش خصوصی مصرف می‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند و بازرگانان غیرایرانی نقش گردانندگان بازار‌های قراضه در ایران را ایفا کنند دقیقا بحران بزرگی برای صنعت فولاد در کشور پیش‌ رو خواهد بود. مدیرعامل شرکت فولاد جنوب تاکید کرد: طی دو هفته گذشته با تسلطی که بازرگانان غیرایرانی بر بازار ما پیدا کرده‌‌اند، قیمت قراضه در حدود ۱۰ درصد برای هر کیلو رشد داشته و این زنگ خطری برای صنعت فولاد کشور و سازمان‌های متولی بازار است. وی ادامه داد: پیش از سال ۱۳۸۴ واحدهای ذوب‌آهن انحصارا در اختیار دولت بود و در دولت نهم ۸ واحد صنعتی ذوب‌آهن ایجاد و به بهره‌برداری رسید. این لبیک صنعتگران به دعوت رییس‌جمهور برای ساخت‌و‌ساز و توسعه بود.وی تصریح کرد: در حال حاضر در این ۸ واحد نزدیک به ۴ هزار نفر مشغول به کار هستند لذا بسیار دردناک است اگر به دلیل عدم مدیریت و عدم جلوگیری از صادرات قراضه این ۸ واحد با مشکل مواجه شوند. البته بدین معنا نیست که واحدهای دولتی خسارتی نمی‌بینند، اما آنها به دلیل دولتی بودن خسارت خود را از محل دیگری تامین می‌کنند.وی تاکید کرد: به منظور پیشگیری از بحران و رسیدگی به این معضل هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران با برگزاری جلسات اضطراری نامه‌ای را خطاب به رییس‌جمهور تنظیم کرده و از ایشان این درخواست را داشتند تا سریعا دستور فرمایند تا از صادرات قراضه ممانعت به عمل آید.وی همچنین ادامه داد: از وزارت صنایع نیز درخواست داریم تا از هیچ گونه تلاشی در حمایت از صنعت فولاد به عنوان سربازان عرصه توسعه فروگذار نباشند و همچون سال قبل از صنایع حمایت کنند.

وی افزود: از وزارت بازرگانی نیز درخواست داریم تا به وعده‌های خود که پیش از انتخابات حتی قدم‌هایی را برای اجرایی شدن آن برداشته بودند، جنبه عملی بخشند تا شائبه تبلیغات انتخاباتی پیش نیاید.عضو هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران اظهار داشت: متاسفانه نگاه غلطی در سطح تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران وجود دارد که این نگاه در مجلس شورای اسلامی بعضا دیده می‌شود که تنها با پایین آوردن قیمت قصد حمایت از مصرف‌کننده را دارند، در حالی که این نگاه منسوخ و بسیار ساده‌اندیشانه‌ای است و با این کار کسب و کار را از رونق می‌اندازند.وی تصریح کرد: همچنین اگر با واردات بی‌رویه نیز قصد پایین آوردن قیمت را داشته باشیم واحد‌های تولیدی ورشکست و نهایتا مجبور به تعدیل نیرو هستند و از همین رو همان مصرف‌کنندگان حتی برای خرید کالای ارزان نیز پولی ندارند.