بهبود بازارفولاد در راه است

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: بازار فولاد در بازارهای جهانی که از ماه‌های پایانی سال گذشته و با خروج از رکود اقتصادی بهبود یافته بود مجددا پس از وقوع بحران‌های ناشی از آتشفشان ایسلند و بحران اقتصادی در اسپانیا و یونان و تحت تاثیر قرار گرفتن کشورهای حوزه یورو روند نزولی به خود گرفته است. اما فعالان بازار فولاد معتقدند با خروج از بحران‌های کنونی شواهد حاکی از روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای جهانی فولاد بوده و از اواخر ماه ژوئن در سال جاری این روند حاکم خواهد شد.

به طوری که محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن فروشان کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص شرایط حاکم بر بازار فولاد گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی طی ماه‌های آتی است.

وی افزود: با تخصیص بودجه‌های عمرانی و آغاز پروژه‌های دولتی بازار مسکن رونق خواهد گرفت که این امر تحرک در بازار فولاد را نیز به دنبال خواهد داشت.

آزاد، کنترل دستوری قیمت‌ها در شرکت بورس کالای ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این اقدام در راستای کنترل و مهار قیمت فولاد در بازار داخل بسیار موثر بوده است.

بهمنی یک فعال بازار فولاد نیز درخصوص اینکه هم‌اکنون رکود در بازار آهن حاکم است، تصریح کرد: در پی بحران اقتصادی ناشی از آتشفشان ایسلند طی هفته‌های اخیر در بازارهای جهانی، بازار داخلی آهن نیز تحت تاثیر این امر با رکود و افت قیمت مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: محصولات فولادی که قرار بوده به مقصد ایران فرستاده شود به علت رکود حاکم در بازار داخل با قیمت‌های بالاتر به کشورهای منطقه از جمله کویت و عربستان فرستاده شده است.

به گفته بهمنی شرایط کنونی حاکم بر بازار داخلی فولاد موجب شده تا برخی از تجار ایرانی که ال سی نقدی باز کرده‌اند از عرضه کالاهای خریداری شده در بازار داخل کشور خودداری کرده و آنها را با حاشیه سود بسیار خوبی به کشورهای منطقه عرضه کنند.

بهمنی با اشاره به تفاوت شرایط بازار فولاد در منطقه و بازارهای جهانی گفت:کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله چین، تایوان و کره افت قیمت محصولات فولادی را تجربه نکرده‌اند و نوسانات بازار آهن در این کشور‌ها بسیار اندک و به صورت روزمره صورت می‌گیرد.

وی افزود: اغلب کشورهایی که تحت تاثیر بحران اقتصادی اروپا هستند از جمله آسیای میانه، ترکیه و اروپا و بخشی از کشورهای سی‌آی‌اس به علت افت قیمت یورو شاهد کاهش قیمت فولاد بودند، به گونه‌ای که افت نرخ بیلت از ترکیه آغاز شد و سپس به منطقه سی‌آی‌اس به عنوان کشورهای همجوار سرایت کرد، از این رو کشورهای رقیب به تبعیت از آن به ناچار به کاهش قیمت‌ها تن دادند.

این فعال بازار آهن با بیان اینکه کشورهای یاد شده درصدد مقاومت در برابر کاهش بیشتر قیمت فولاد هستند، تصریح کرد: زیرا تمام شواهد حاکی از افزایش قیمت فولاد است و پس از گذر از یک دوره کوتاه مدت افت قیمت‌ها، با نوساناتی اندک روند افزایشی آغاز خواهد شد.

به گفته این فعال بازار آهن، پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد قیمت فولاد از اواخر ژوئن است، زیرا که اقتصاد آمریکا نسبت به اروپا در حال رشد است. بهمنی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر بحران اقتصادی اسپانیا پس از یونان که شوک زیادی به کشورهای حوزه یورو وارد کرده است، به تدریج ثبات خواهد یافت و با توجه به رشد قیمت طلا و کالاهای اساسی به طور حتم روند قیمتی فولاد نیز افزایشی خواهد بود.

وی درخصوص اینکه از سه ماهه بعد از ژوئن رشد قیمت فولاد به ایران نیز سرایت خواهد کرد، مگر آنکه سیاست‌های اتخاذ شده در زمینه فولاد مانع از این امر شود، گفت: زیرا از یک سو واردات کالاهای خارجی توسط سازمان‌های دولتی ممنوع اعلام شده، اما از سوی دیگر شاهد واردات فولاد ارزان قیمت از سوی دولت و عرضه آنها به تعاونی‌های مسکن آن هم با قیمت پایین تراز تولید داخل هستیم.

وی با بیان اینکه در دنیا قوانین ضد دامپینگ برای حمایت از تولید داخل اعمال می‌شود، افزود: اما در ایران سیاست‌های اتخاذ شده اغلب برای حمایت از تولید داخل نیست.

این فعال بازار آهن تصریح کرد: تاکنون شمش با نرخ پایین‌تر از نرخ ۶۱۰ دلار در بازار عرضه نشده است، از این رو با توجه به قیمت‌های یاد شده میلگرد باید به نرخ ۷۵۰ تومان عرضه شود. به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود که کف قیمت میلگرد به نرخ‌های قبل از افت بازگشت خواهد شد.