در هفته گذشته، قیمت بیلت در برخی از بازارهای عمده جهانی دارای روند نزولی و در برخی از آنها ثابت بوده است. گزارشات موجود نشان می‌دهد، افت مجدد قیمت آهن قراضه به همراه تقاضای ضعیف حاکم بر بازار فولاد موجب شد که قیمت صادراتی بیلت توسط تعدادی از تولیدکنندگان کاهش یابد و با توجه به شرایط حاکم بر بازار فولاد، به نظر می‌رسد که دور جدید کاهش قیمت بیلت به‌تدریج سایر بازارهای جهانی را نیز در بر بگیرد.

کاهش قیمت بیلت صادراتی ترکیه
تازه‌ترین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و نیز قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات، به روند کاهشی خود ادامه داد.
با توجه به افت قیمت آهن قراضه و کاهش سفارش خرید بیلت از سوی خریداران در کشورهای مختلف، در هفته مورد بررسی، قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان بیلت ترکیه کاهش یافت تا بتوانند مشتری بیشتری جلب کنند. در هفته مذکور، آخرین قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به‌طور متوسط ۵۸۰۰-۵۷۰ دلار/تن،(تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد که نسبت به هفته قبل حدود ۲۰ دلار/تن کاهش نشان می‌دهد. در بخش صادرات نیز قیمت بیلت، ۵۸۰-۵۷۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است در حالی‌که قیمت هفته قبل، معادل ۶۰۰-۵۹۰ دلار/تن، فوب بوده است. با وجود کاهش قیمت، محمولات کوچک و محدودی به کشورهای مختلف صادر می‌شود و خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت، چندان عجله‌ای برای خرید از خود نشان نمی‌دهند.
بیلت CISها همچنان ثابت
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS عمدتا ۵۹۰-۵۸۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نسبت به قیمت هفته گذشته تغییری نداشته است. تولیدکنندگان بیلت این کشورها به دلیل تکمیل سفارش خود در ماه مه، قیمت‌های فروش خود را حفظ کرده‌اند، در حالی‌که دریافت سفارش خرید جدیدی با قیمت‌های پیشنهادی خود در هفته مورد بررسی در بازار منتشر نشد و قیمت‌های فعلی مورد قبول خریداران قرار نمی‌گیرد. تعدادی از خریداران بر این عقیده‌اند که با توجه به شرایط بازار انتظار می‌رود قیمت بیلت کشورهای CIS به سطح ۳۴۰ دلار/تن، فوب کاهش یابد، در غیر این‌صورت تولیدکنندگان قادر به جذب مشتری نخواهند بود.
خریداران خلیج فارس در انتظار قیمت‌های پایین‌تر
در هفته گذشته، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس ۶۱۰-۶۰۰ دلار/تن، سی اف آر خلیج‌فارس اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته گذشته تغییری نداشته است. در حال حاضر سفارش خرید بیلت توسط کشورهای منطقه پایین و محدود گزارش می‌شود و خریداران با توجه به کاهش قیمت آهن قراضه و افت تقاضا در انتظار کاهش قیمت هستند. کارخانجات نوردی منطقه فعلا ترجیح می‌دهند که نیازهای خود را از محل موجودی انبار تامین کنند.
صادرکنندگان بیلت کشورهای CIS، تحت تاثیر افت قیمت آهن قراضه و بیلت و نیز کندی تقاضا در بازار، قیمت پیشنهادی خود را به مقصد ایران به سطح 610-600 دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی کاهش دادند، در حالی‌که قیمت پیشنهادی در دو هفته قبل معادل 640-635 دلار/تن، سی اف آر بوده است و با وجود این افت، هنوز تحرک کافی در میان خریداران ایرانی دیده نمی‌شود و هنوز انتظار کاهش بیشتر قیمت در میان خریداران وجود دارد.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی چین از روند کاهشی برخوردار بوده است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین ( با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰mnsi، ا۴۱۴۰ یوآن/تن (۶۰۶ دلار/تن) و قیمت بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵،ا۴۰۴۰ یوآن/تن (۵۹۲ دلار/تن) بوده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۳۰ یوآن/تن افزایش داشته است. آخرین قیمت بیلت صادراتی چین معادل ۶۹۵-۶۹۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل حدود ۴۰ دلار/تن کاهش داشته است.
قیمت بیلت صادراتی ترکیه، روسیه، هند، مالزی و تایلند به مقصد کشورهای جنوب شرق آسیا معادل 640-620 دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است که نسبت به هفته قبل حدود 20-15 دلار/تن کاهش نشان می‌دهد.
همچنین اخباری در خصوص پیشنهاد قیمت ۶۰۵ دلار/تن، سی اف آر توسط تعدادی از تولیدکنندگان روسی در بازار منتشر شده است. خریداران امیدوارند که به زودی قیمت به زیر ۶۰۰ دلار/تن، سی اف آر کشورهای جنوب شرق آسیا برسد.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس‌کالا