کشمکش بین بورس کالا و بانک کارگشایی

مدیر توسعه‌ بازار بورس کالا‌: بانک کارگشایی به دستور بانک مرکزی تمکین نمی‌کند

رییس بانک کارگشایی: بورس کالا اگر موافقت‌نامه دارد سکه از بانک مرکزی تحویل بگیرد و پخش کند گروه بورس کالا- با تاخیر در عرضه سکه از سوی بانک کارگشایی در بورس کالا، اختلاف میان بانک کارگشایی و بورس کالا بالا گرفت به طوری که مدیر توسعه بازار بورس کالا با انتقاد از مدیرعامل بانک کارگشایی در خصوص عدم تمکین به مجوز بانک مرکزی برای عرضه سکه طلا در بورس وی را ملزم به پاسخگویی دانست.

عباس بنازاده، مدیر توسعه‌ بازار بورس کالا‌، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: در شهریور سال گذاشته طی جلسه‌ای که در بانک مرکزی با حضور مسوولان بورس کالا و بانک کارگشایی برگزار شد، با عرضه نقدی سکه در بورس کالا موافقت و بانک‌ کارگشایی موظف به عرضه سکه در بورس کالا شد.

وی به متن نامه دستور بانک مرکزی برای عرضه نقدی سکه در بورس اشاره کرد و افزود: در چهارم مهر ۸۸ طی شماره ۱۴۰۲۸۴/۸۸ اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی به مدیرعامل بانک کارگشایی (عادلی) عنوان کرده است که «عطف به صورتجلسه‌ هشتم شهریور ۸۸ مقرر شده است که عرضه نقدی سکه و تسویه حساب بعد و تحویل آن در تالار بورس توسط بانک کارگشایی صورت پذیرد، لذا خواهشمند است دستور فرمایند در اسرع وقت هماهنگی‌های لازم با شرکت بورس کالا انجام و نتیجه را کتبا به این اداره اعلام کنید.»

بنازاده ادامه داد: به‌رغم دستور بانک مرکزی که نامه‌ آن در صورت لزوم منتشر می‌شود، از هشتم شهریور ۸۸ تا این لحظه بانک کارگشایی به این دستور تمکین نکرده و به بهانه‌های مختلف عنوان می‌کند که هنوز دستوری به بانک کارگشایی برای عرضه نقدی سکه داده نشده است. وی با بیان اینکه مدیرعامل بانک کارگشایی هنوز هیچ پاسخی به دستور بانک مرکزی نداده است، ادامه داد: باید بانک کارگشایی نامه‌ای مبنی بر اینکه بانک مرکزی دستور داده است که سکه در بورس عرضه نشود، ارائه کند، در غیر این صورت باید پذیرش کالا را در بورس انجام داده و طبق استاندارد بورس کالا سکه را عرضه کند.

وی اضافه کرد: سیاست‌گذاری عرضه سکه به‌عهده بانک مرکزی و مجری آن بانک کارگشایی است، ولی مدیرعامل بانک کارگشایی از این دستور عدول می‌کند که باید پاسخگو باشد. وی اضافه کرد: با دستور بانک مرکزی، بورس کالا از هشتم شهریور سال گذشته پیگیر عرضه سکه در بورس است، ولی بانک کارگشایی این موضوع را به گردن بانک مرکزی می‌اندازد، در صورتی که اداره نشر و اسکناس بانک مرکزی به بانک کارگشایی دستور داده است سکه را به بورس ببرد که معلوم نیست بانک کارگشایی به چه دلیل با آن مخالف است. بنازاده گفت: رییس سازمان بورس نیز اعلام کرده است که مجوز عرضه نقدی سکه توسط بانک مرکزی موجود است، ولی بانک کارگشایی ادعا می‌کند که چنین مجوزی وجود ندارد. مدیر توسعه بازار بورس کالا در ادامه عنوان کرد: بانک کارگشایی قصد دارد که روش سنتی قدیم را ادامه داده و تعداد خاصی سکه را در سطح تهران عرضه کند، در صورتی که در روش سنتی رانت در بازار ایجاد می‌شود.

رییس بانک کارگشایی: ما مجری قانون هستیم

در همین حال رییس بانک کارگشایی در پاسخ به اظهارات مدیر توسعه بازار بورس کالا گفت: این بانک مجری بخشنامه‌های بانک مرکزی است و بورس کالا می‌تواند سکه را از بانک مرکزی گرفته و پخش کند. علی عادلی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره اظهارات مدیر توسعه بازار بورس کالا که بانک کارگشایی را متهم به تمکین نکردن از دستور بانک مرکزی برای عرضه نقدی سکه در بورس کرده بود، گفت: اگر بورس کالا موافقت‌نامه بانک مرکزی را در این زمینه دارد، سکه را از بانک مرکزی تحویل بگیرد و اقدام به پخش آن کند. وی گفت: بانک کارگشایی در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست، بلکه سکه را از بانک مرکزی تحویل گرفته و بین خریداران عمده پخش می‌کند. رییس بانک کارگشایی تصریح کرد: اگر بورس کالا موافقت نهایی را در این زمینه گرفته است، بانک کارگشایی به عنوان یک مجری عمل می‌کند؛ چون ما در این زمینه اصلا تصمیم‌گیرنده نیستیم.