تداوم روند افزایشی قیمت آهن‌آلات

زهرا مسافر

بازار آهن در هفته‌ای که گذشت مجددا همانند ۱۰ روز نخست تیر ماه جاری رشد قیمت را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که در این مدت میلگرد عرضه شده در بازار تهران از رشدی ۱۵ تومانی در هر کیلو برخوردار بود.

در این هفته، میلگرد عرضه شده در بازار تهران به طور میانگین از ۶۷۴ به ۶۸۹ تومان برای هر کیلو رسید. در مدت یاد شده، تیرآهن نیز افزایش قیمت را همانند هفته ماقبل از آن در بازار تهران تجربه کرد. به گفته فعالان بازار، تیر ماه جاری بازار آهن از روند بهتری نسبت به ماه‌های اخیر برخوردار بوده؛ زیرا بازار شاهد رشد تقاضا و رونق نسبی معاملات بود.

فعالان بازار معتقدند، بازار آهن تا قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان به روند کنونی خود ادامه خواهد داد؛ اما احتمال افت این بازار در ماه مبارک رمضان دور از انتظار نیست.

شنبه و نوسان نرخ آهن‌آلات

در مبادلات روز شنبه ۱۲ تیر ماه جاری مقاطع فولادی از سوی فولاد سازان خصوصی نوسان نرخ داشت.

در مدت یاد شده، به جز افت میلگرد فولاد البرز، میلگرد مابقی شرکت‌ها از ثبات قیمت برخوردار بود. در این مدت، نبشی فولاد اصفهان افزایش قیمت داشت؛ اما شمش فولاد جنوب کاهش نرخ ۳ درصدی را در هر کیلو نسبت به چهارشنبه هفته ماقبل از آن شاهد بود. طی روز یاد شده، نرخ آهن‌آلات مجددا در بازار تهران با کاهش مواجه شد؛ به گونه‌‌ای که میلگرد کاهشی بین ۷/۰ تا ۲ درصدی را در هر کیلو تجربه کرد. در روز مورد بررسی، تیرآهن نیز کاهش قیمت داشت؛ به طوری که به جز رشد نرخ تیرآهن شاخه ۲۷ مابقی سایزها از افت ۱ تا ۵ هزار تومانی در هر شاخه برخوردار بود.

نوسان نرخ آهن‌آلات در روز یکشنبه

طی روز یکشنبه ۱۳ تیر ماه جاری نرخ میلگرد ازجمله فولاد البرز نوسان قیمت اندک داشت. در مدت یاد شده، پولاد کف رشد قیمت

یک درصدی را در هر کیلو شاهد بود. در این مدت، نبشی فولاد اصفهان نسبت به روز ماقبل از آن بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد. طی روز مورد بررسی، شمش فولاد تولید داخل نیز از ثبات قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود. نرخ آهن‌آلات در بازار تهران نیز نوسان قیمت داشت؛ به گونه‌ای که در این مدت میلگرد شاهد افت و خیز اندکی بود. در این مدت، تیرآهن ریز با رشد و سبد تیرآهن درشت نسبت به روز ماقبل از آن با کاهش نرخ در بازار تهران به ثبت رسید.

افزایش قیمت آهن‌آلات در روز دوشنبه

در مبادلات روز دوشنبه ۱۴ تیر ماه جاری نرخ‌آهن آلات در بازار تهران روند رو به رشدی را تجربه کرد.

در روز یاد شده، میلگرد با افزایش ۷/۰درصدی در هر کیلو در بازار تهران عرضه شد. در این مدت، تیرآهن نیز با افزایش قیمت یک تا ۵ هزار تومانی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت. طی روز مورد بررسی، نرخ میلگرد از سوی برخی از فولادسازان خصوصی از جمله فولاد البرز و نطنز با افزایش روبه‌رو شد.

در روز یاد شده، نبشی تولید داخل بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل از آن در بازار غیر رسمی به ثبت رسید.

طی روز دوشنبه هفته گذشته، شمش فولاد تولیدکنندگان داخلی از ثبات قیمت در بازار غیررسمی برخوردار بود. در این مدت، به‌رغم ثبات نرخ میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی؛ اما برخی از فعالان از رشد تقاضا در این بازار خبر دادند.

سه‌شنبه

و عرضه میلگرد حدود ۷۰۰ تومانی در معاملات روز سه شنبه ۱۵ تیر ماه جاری نرخ میلگرد با افزایش ۷/۰ تا ۱ درصدی در هر کیلو در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت. در مدت یاد شده، نرخ هر کیلو میلگرد در بازار تهران بین ۶۸۰ تا ۶۹۵ تومان در نوسان بود.

در این مدت، تیرآهن نیز با رشد قیمت در بازار تهران عرضه شد؛ به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با افزایش ۳،۲ و۳ هزار تومانی و سبد تیرآهن درشت با رشد ۵،۵ و ۹ هزار تومانی در بازار تهران به ثبت رسید. طی روز مورد بررسی، نرخ میلگرد اغلب فولادسازان بخش خصوصی از ثبات نسبت به روز ماقبل از آن برخوردار بود.

در مدت یاد شده، تنها میلگرد فولاد البرز با رشد قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرارگرفت. در این مدت، نبشی فولاد اصفهان نیز نسبت به روز قبل از آن در بازار غیررسمی با افزایش نرخ عرضه شد.

طی روز مورد بررسی، شمش فولاد تولید داخل در بازار غیررسمی بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی به ثبت رسید.

پایان هفته و کاهش قیمت‌ها

طی معاملات چهارشنبه هفته گذشته، نرخ آهن در بازار تهران با کاهش پیشنهاد شد. این درحالی است که در روزهای ماقبل از آن روند آن افزایشی بود.

در مدت یاد شده، میلگرد از نوسان اندک قیمتی برخوردار بود؛ اما تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان کاهش نرخ را در بازار تهران تجربه کرد؛ به گونه‌ای که تیرآهن شاخه ۱۴ تا ۲۴ افتی بین یک تا ۴ هزار تومانی داشتند.