مترجم: پدرام ایزدی
به گفته دست‌اندرکاران بازار، جمهوری خلق چین دور جدیدی از انبارزدایی (عدم ذخیره کالا) در بازار فولاد را به سرعت آغاز کرده است که به دلیل عدم وجود هیچ نشانه‌ای از رقابت در میان نرخ‌های داخلی، احتمال دارد این اقدام دولت حدود دو ماه به طول بیانجامد.

یکی از معامله‌گران داخلی می‌گوید بسیاری از معامله‌گران و انبارکنندگان کالا انتظار دارند که در هفته آتی نرخ‌ها بیش از پیش کاهش یابند و به همین دلیل فروش کالاهای ذخیره شده خود را آغاز کرده‌اند.
امسال رشد انبارهای فولاد در چین بسیار سریع بود که دلیل اصلی آن رشد ۹/۱۱ درصدی اوضاع اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری و افزایش غیرقابل تصور نرخ سنگ‌آهن می‌باشد. تولید فولاد خام هم در چهار ماه اول سال رکورد بالایی را از خود به جای گذاشت.
به گفته یکی دیگر از معامله‌گران در شانگهای، برای همه مشخص بود که تولید بی‌حد و حصر فولاد دوام چندانی نخواهد داشت و در نتیجه سبب شد تا حجم کالاهای انبار شده روز به روز بیشتر شود. این فرآیند انبارزدایی، سطح کالاهای موجود در انبارها را به سطح معمول می‌رساند که به تبعیت از آن بازار سلامت خود را دوباره بدست خواهد آورد. در همین راستا و به نقل از موسسه آهن و فولاد چین (Cisa) در هفته جاری شاهد کاهش میزان ورق گرم موجود در انبارهای 26 شهر اصلی بودیم که به سطح 4 میلیون و570 هزار تن رسید که نسبت به هفته گذشته 12/0 درصد و ماهانه 9/0 درصد کاهش یافته است.
همچنین در هفته‌ای که گذشت میزان میلگرد موجود در انبار به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که نشان از کاهش ۱۵/۰ درصدی است که نسبت به ماه اخیر یک درصد کاهش یافته است. مردم بر این اعتقادند که عرضه مازاد قطعیت دارد و دلیلی نمی‌بینند که انبارهای خود را پر نگه دارند، بویژه هنگامی که نرخ فروش فوری فولاد رو به کاهش است.
یکی از صادرکنندگان اصلی فولاد در شانگهای اظهار داشت: بحران کسری بودجه در اروپا، وزنه‌ای است که به پای بهبودی اوضاع اقتصادی جهان بسته شده است و انتظار می‌رود که نامشخص ماندن رشد اقتصادی در میان دیگر ملل شرایط را برای صادرات فولاد از چین در سه ماهه سوم سخت‌تر کند.
از آنجایی که پکن با اعمال تغییراتی در این بخش از جمله کاهش سرمایه‌گذاری در صنایعی با ظرفیت مازاد سعی در بهبود اوضاع دارد، حتی اگر اوضاع نقدینگی هم وخیم‌تر شود، پیش‌بینی می‌شود که سرعت رشد تقاضای فولاد در چین کند شود.
در شانگهای، نرخ ورق گرم کاهش یافته است و مواد با درجه تجاری و ضخامت 5/4 تا 12 میلیمتر، 4030 یوآن هر تن معامله شدند که نسبت به دوشنبه 70 تا 80 یوآن و نسبت به جمعه قبل 120 یوآن کاهش یافته است. در این میان، اغلب فولاد سازان اعلام کرده‌اند در صورتی که نرخ ورق گرم تجاری از 4100 یوآن کمتر شود، میزان تولید خود را کاهش خواهند داد.
نرخ میلگرد درجه ۳ هم ۵۰ یوآن کاهش یافت که به ۳۷۵۰ تا ۴۰۲۰ یوآن هر تن رسید. نرخ فولاد سرد و ورق گالوانیزه ۹۰ تا ۱۰۰ یوآن کاهش یافت که ورق سرد یک میلیمتری ۴۹۳۰ تا ۵۰۰۰ یوآن و ورق گالوانیزه ۴۸۵۰ تا ۴۹۰۰ یوآن معامله گردید. انتظار داریم که انبارزدایی در تابستان با عملیات حفظ و نگهداری در کارخانه‌های فولاد همراه شود که ووهان استیل و هیبی استیل گروپ زودتر از همه در هفته اخیر در این زمینه دست به کار شدند.