بازار فولاد چین رو به افول

مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی چین پس از اعلام خبر کاهش معافیت مالیاتی صادرات روند نزولی گرفته، حال باید دید از ۱۵ جولای که این قانون جدید اجرا شود چه خواهد شد؟ از ۲۲ ژوئن که این خبر اعلام شد، روزانه قیمت فولاد در چین افت ۳ دلار در هر تن را تجربه نمود و در این شرایط اغلب فولادسازان چینی با بحران مالی شدیدی روبه‌رو شده‌اند.

مازاد موجودی بازار نیز بر این بحران افت قیمت‌ها، دامن زده است. از ۲۲ ژوئن ناامیدی بازار داخلی و صادرات چین را

فرا گرفته است. از آنجایی که قیمت صادرات محصولات فولادی چین ۴۰ تا۵۰ دلار افزایش می‌یابد، حجم بالای موجودی بخش صادرات به بازار داخلی هجوم آورده و بحران ایجاد خواهد کرد. قیمت‌های داخلی نیز با توجه به مازاد موجودی همچنان رو به کاهش است؛ چرا که کارخانه‌ها هیچ گزینه‌ای جز کاهش قیمت پیش‌رو ندارند. قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین به سطح ۵۶۸ دلار رسیده و به نظر می‌رسد تا یک هفته آینده به ۵۱۶ دلار هر تن تحویل روی تریلی با مالیات بر ارزش افزوده برسد. در مورد میلگرد پیش‌بینی‌ها وخیم‌تر است و انتظار می‌رود به قیمت ۵۵۳ دلار برسد. از این رو فولاد سازان چینی در تلاشند هر طور شده هزینه‌ها را کاهش دهند، در نتیجه خرید سنگ‌آهن و کک را پایین آورده‌اند. بازار سنگ‌آهن از این تغییرات لطمه دیده در دو هفته اخیر ۶ تا ۱۷ درصد افت قیمت را تجربه نموده است. ظاهرا معامله‌ای در بازار سنگ‌آهن انجام نمی‌گیرد، مگر محموله‌های ارزان قیمت موجود در بنادر. موجودی ۷۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تنی بنادر چین جوابگوی تقاضای ناچیز فعلی می‌باشد. به نظر می‌رسد حداقل در ماه جاری بازار فولاد چین هیچ راه نجاتی نداشته باشد.

احتمال توقف تولید کارخانه‌ها در چین

گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت فولاد در بازار داخلی چین طی ده هفته گذشته نزولی بوده است. به طور متوسط قیمت محصولات فولادی افتی ۵۹ دلاری را در هر تن تجربه کرده است. در این میان قیمت برخی از محصولات طی این مدت ۱۴۷ دلار هر تن هم کاهش یافته است. به دنبال این امر اکثر کارخانه‌ها ضرر کرده‌اند.

قیمت فولاد طی فصل اول سال جاری صعودی بود، اما از اواسط ماه آوریل رو به کاهش گذاشت. در حال حاضر متوسط قیمت اکثر محصولات فولادی با کاهشی ۵۹ دلاری در هر تن به ۶۷۹ دلار هر تن و قیمت مقاطع ساختمانی به ۶۱۶ دلار هر تن رسیده است. به‌رغم کاهش قیمت محصولات فولادی، قیمت مواد اولیه افزایش یافته است. میزان تقاضای مقاطع در چین به دنبال کاهش اعتبارات بانکی پایین آمد. برخی اظهار داشته اند که این امر دلیل اصلی افت قیمت فولاد در این کشور می‌باشد.

در این میان نیز بر این باورند که مازاد ظرفیت فولاد منجر به کاهش قیمت‌ها شده است. در پی افزایش قیمت فولاد طی فصل اول سال جاری، ظرفیت تولید کارخانه‌ها نیز بالا رفت. متعاقب این امر میزان تولید فولاد خام در چین رشدی ۵/۲۴ درصدی و در ایالت هبی افزایشی ۷۸/۷ درصدی را تجربه کرد. با توجه به شرایط کنونی بازار احتمال افزایش قیمت‌ها ضعیف است. از یک طرف بازار با مازاد ظرفیت روبه‌رو است و از طرفی دیگر هزینه تولید فولاد افزایش یافته و کارخانه‌ها را با مشکل مواجه ساخته است. در حال حاضر تنها بازسازی ساختار کارخانه‌ها و تولید محصولات با کیفیت می‌تواند مشکلات فولادسازان را حل کند.

قیمت میلگرد در بازار داخلی چین همچنان نزولی

قیمت میلگرد در بازار شانگهای چین همچنان رو به کاهش است، چرا که خریداران هنوز سیاست انتظار را دنبال می‌کنند تا وضعیت بازار روشن شود. بسیاری از فعالان بازار از افت ۳۰ تا ۵۰ درصدی حجم مبادلات ماه ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داده اند. یکی از دلایل افت تقاضا این است که سیاست دولت چین برای کنترل بازار مسکن، بی‌اعتمادی و ابهامات زیادی در بازار ایجاد نموده و شرکت‌های ساختمانی در انتظارند تا شرایط بازار ثبات بیشتری پیدا کند و دستور العمل‌های جدید دولت اعلام شود.

بازگشت تقاضا به بازار چین تا حد زیادی به تغییر سیاست‌های دولت این کشور بستگی دارد و بعید است در جولای و آگوست بهبودی در تقاضای میلگرد ایجاد شود، چون قیمت‌ها نزولی است و خریداران تنها در حد نیاز معامله می‌کنند. موجودی‌ها در بازار شانگهای همچنان بالا است، این امر کار کسانی را که نیاز فوری دارند راحت کرده و می‌توانند از بازار نقدی خرید کنند، ولی تجار بزرگ سفارش به کارخانه‌ها را کاهش داده‌اند، چون تقاضا نیست. از طرفی برخی کارخانه‌ها نیز تعمیرات خطوط تولید میلگرد را آغاز کرده‌اند و بدین ترتیب عرضه آن‌ها کاهش یافته است. قیمت فعلی میلگرد قطر ۱۶ تا ۲۵ میلیمتر باز کاهش یافته به ۵۴۳ تا ۵۴۵ دلار هر تن با مالیات بر ارزش افزوده رسیده است، در حالی که پنجشنبه گذشته همین کالا ۵۴۶ تا ۵۴۹ دلار معامله می‌شد.