بازار فولاد در هفته‌ای که گذشت اندکی متغیر بود؛ در ایران نرخ بیلت با رشد روبه‌رو شد، اما در بازارهای جهانی به ثبات رسید، همچنین کاهش واردات مقاطع و برخی از محصولات فولادی در هفته گذشته سبب شد تا نرخ‌ها اندکی در بازار داخلی با افزایش روبه‌رو شود. با این حال نزدیکی به ماه رمضان بیشتر فعالان اقتصادی را متقاعد کرده است که به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک بازار روند نزولی نرخ فولاد را تجربه کند. براین اساس مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازار در هفته گذشته پرداخته است که در پی می‌آید:

ثبات در بازار بیلت

قیمت بیلت در بورس لندن این هفته نسبت به هفته گذشته در معاملات نقدی تا ۱۰ دلار افزایش پیدا کرد، ولی حجم معاملات به علت اینکه تقاضا در بازار واقعی بیلت چندان زیاد نیست، افزایش نیافت. با توجه به افزایش قیمت‌ها، فروشنده‌ها سعی می‌کنند که آرام آرام قیمت را بالا ببرند، ولی تقاضای محدود بازار این اجازه را نمی‌دهد.

در شمال آفریقا قیمت ۵ تا ۱۰ دلار توسط فروشنده‌ها بالاتر عرضه شد. اما خریدارها حاضر نیستند قیمت بیش از ۵۰۰ دلار هر تن سی اف آر را بپردازند. در خاوردور پیشنهاد فروش در پایه ۵۴۰ دلار به بالا بوده است، ولی خریدارها حاضر به خرید بالاتر از ۵۳۰ دلار نیستند همین امر باعث شده است که قیمت بیلت در هفته گذشته تقریبا به ثبات برسد. قیمت بیلت محصول سی آی اس فوب بنادر دریای سیاه در پایه ۴۷۰ دلار در آخر هفته ثابت شد.

بعضی از دست‌اندرکاران انتظار دارند با توجه به کاهش قیمت قراضه، قیمت بیلت هم پایین بیاید، در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند با توجه به کاهش سطح تولید کارخانه‌ها، قیمت بیلت حداکثر ۱۰ تا ۲۰ دلار پایین خواهد آمد و پس از آن ثابت می‌ماند.

افزایش قیمت بیلت در ایران

قیمت بیلت در هفته گذشته صعودی بود. اول هفته بیلت سایز ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیمتر، ۵۵۰ تومان روی تریلی عرضه می‌شد. اما در پایان هفته سایز ۱۵۰ به ۵۷۰ تومان هم رسید، در حالی که عرضه آن بسیار پایین بود. این در حالی است که بعضی از پیشنهادها برای سایز ۱۵۰ در قیمت ۵۹۰ تومان هر کیلو هم در بازار شنیده می‌شد.

افزایش قیمت بیلت ناشی از دو علت است اول کاهش عرضه آن که به علت کاسته شدن واردات در دو ماه اخیر است و دوم افزایش قیمت مقاطع به خصوص میلگرد در بازار داخلی. نباید فراموش کرد که قیمت بیلت با نرخ ۵۷۰ تومان هر کیلو تحویل روی تریلی در انزلی، با توجه به قیمت فروش مقاطع، سود بسیار کمی را نصیب تولید کننده مقاطع می‌نماید. به همین دلیل اکثر خریداران با احتیاط معامله می‌کنند و حجم معاملات بالا نیست. چون به نظر آنها بازار مقاطع شکننده و ضعیف است و هر لحظه احتمال کاهش قیمت مقاطع می‌رود. به خصوص که ماه رمضان هم در پیش است و از تقاضای مقاطع کاسته خواهد شد.

تقاضای ضعیف برای خرید مقاطع

مقاطع در بازار جهانی با تغییرات کمی روبه‌رو بود. بازار مقاطع در منطقه خلیج‌فارس تقریبا ثابت بود. فروشنده‌های مقاطع سعی دارند به علت افزایش قیمت قراضه و بیلت، میلگرد خود را گران تر بفروشند. در حالی که رکود فصلی و نزدیکی ماه رمضان تقاضای مقاطع را در این منطقه به حداقل خود رسانده است. در عربستان قیمت میلگرد تغییری نکرد و ثابت ماند.

عرضه‌کنندگان میلگرد در سی آی اس قیمت مقاطع را به طور متوسط ۲۰ دلار افزایش دادند. استدلال آنها برای افزایش قیمت این است که قیمت قراضه بالا رفته و تولید کارخانه‌ها پایین آمده است. تقاضا در خود روسیه خوب است و کشورهای مسلمان باید تا قبل از ماه رمضان موجودی انبارهای خود را کامل نمایند. با توجه به موارد فوق ترک‌ها قیمت تولیدی میلگرد را ۱۵ دلار هر تن بالا بردند.این در حالی است که تقاضا همچنان ضعیف است و قیمت مقاطع در آمریکا ۲۰ دلار هر شورت تن کاهش یافته است، علت آن پایین بودن تقاضا و افت قیمت قراضه است. در چین کارخانه‌ها قیمت مقاطع را کاهش دادند به خصوص برای میلگرد. افت قیمت آنها ۷ تا ۱۵ دلار هر تن بود. با این حرکت قیمت مقاطع در بازار چین باز هم کاهش خواهد یافت. احتمال می‌رود با توجه به رکود در بازار چین قیمت مقاطع رو به کاهش گذارد.

روند رو به رشد قیمت مقاطع در ایران

از اوایل هفته جنبشی برای افزایش قیمت مقاطع شروع شد. قیمت تیرآهن در تهران هر کیلو ۱۰ تومان بالاتر اعلام شد. نبشی به‌طور متوسط ۵ تا ۱۰ تومان افزایش قیمت داشت، ناودانی بین ۵ تا ۲۰ تومان بالاتر گفته می‌شد. قیمت تیرآهن بال پهن هم ۴۰ تومان هر کیلو افزایش یافت. از روز دوشنبه قیمت‌ها کمی کاهش یافت، اما فروشنده‌ها عرضه خود را محدود کرده بودند. از روز سه شنبه بعدازظهر به بعد قیمت‌ها دوباره رو به بالا رفت. علت بالا رفتن قیمت‌ها این است که تقاضای میلگرد برای مسکن مهر افزایش یافته و از سوی دیگر حجم عرضه میلگرد و تیرآهن از طرف ذوب‌آهن کاهش یافته است.

شاید بالا رفتن قیمت بیلت به افزایش قیمت مقاطع کمک کند، اما این افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن تقاضا به تنهایی نیست. در تیرماه حجم واردات تیرآهن به شدت کاهش یافته ولی هنوز تیرآهن‌های کره، چین، روس و ترکیه در انبارها و بنادر موجود است.با بالا رفتن قیمت در بازار پیشنهاد فروش این کالاها هم شروع خواهد شد. این روند می‌تواند تا ماه رمضان ادامه داشته باشد، اما با شروع ماه رمضان و به دنبال سرما در بعضی از مناطق معلوم نیست که بازار تقاضا برای مقاطع در چه شرایطی قرار گیرد.