بهبود معاملات پلیمری‌ها در بورس کالا

کتایون دارابی

رینگ پتروشیمی روز دوشنبه پس از یک دوره افت قیمت طی ماه‌های گذشته، متاثر از رشد قیمت جهانی نفت، با بهبود همراه شد. در این روز که به دلیل تعطیلی سه‌شنبه معاملات پلیمری‌ها یک روز زودتر انجام می‌شد، میانگین نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا نسبت به هفته گذشته بهبود یافت و تمامی کالاها به جز ABS در رقابت معامله شدند.

در این روز آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند وضعیت بازار پتروشیمی‌ها با توجه به بهبود نرخ نفت در بازارهای جهانی در هفته‌های آتی با رشد قیمت روبه‌رو شود.با این حال به گفته فعالان اقتصادی، محدودیت‌های ایجاد شده برای فروش محصولات پتروشیمی به افراد دارای پروانه بهره‌برداری طی هفته‌های اخیر در رینگ پتروشیمی تاثیرات به‌سزایی بر بازار پتروشیمی‌ها گذاشته است؛ چرا که پس از سه هفته از فروش کالاها به پروانه‌داران، حجم ظرفیت پروانه‌های خریداران در حال پر شدن است و به این ترتیب تقاضا برای خرید کالاها کاهش یافته است.

آگاهان بازار در این باره می‌گویند: اگر محدودیت‌های ایجاد شده در رینگ پتروشیمی لغو شود، رقابت در بازار شفاف تر خواهد شد و به این ترتیب با ورود تجار و مصرف‌کنندگان به طور یکسان در بازار پتروشیمی‌ها، مطمئنا بازار با روند بهتری همراه خواهد شد.اگرچه در هفته اخیر گفته می‌شد که از این پس PVCS۶۰ به خریداران بدون پروانه بهره‌برداری فروخته می‌شود، اما در این روز بار دیگر این کالا به پروانه‌داران فروخته شد.

رشد ۱۸ تومانی نرخ ۰۰۷۵

در این روز بیشترین افت قیمت متعلق به پلی اتیلن سبک خطی hp۱۸xf۵n پتروشیمی جم بود. این کالا با نرخ یک هزار و ۲۱۰ تومان در حالی فروخته شد که افت نرخ ۵۲ تومانی را نسبت به آخرین معامله در بورس تجربه کرد.

پلی اتیلن سنگین تزریقی ۶۰۷۰ ua پتروشیمی تبریز نیز در این روز با ۴۵ تومان افت نرخ و پلی پروپیلن z۳۰s پتروشیمی مارون با ۱۷ تومان به ترتیب در رده‌های بعدی کاهش نرخ قرار گرفتند.

در این روز محصولاتی همچون پلی استایرن انبساطی ۲۰۰و ۰۰۷۵ روند افزایشی را تجربه کرد. پلی استایرن انبساطی ۲۰۰ پتروشیمی تبریز با ۳۵ تومان رشد نرخ رده نخست بیشترین افزایش قیمت در گروه مواد پلیمری را از آن خود کرد. این کالا به نرخ یک هزار و ۲۴۱ تومان معامله شد.

پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام نیز با ۱۸ تومان رشد نرخ در جایگاه دوم ایستاد. این کالا به متوسط نرخ یک هزار و ۲۸۹ تومان به فروش رفت. در این روز معاملات BG‌ها نسبت به محصولات دیگر مانند هفته‌های گذشته مطلوب تر بود.

به گفته فعالان بازار، پیش‌بینی می‌شود نرخ BG‌ها با توجه به اتمام فصل مصرف این کالاها، در بازارهای جهانی و داخلی در هفته‌های آتی با افت قیمت روبه‌رو شوند.

کاهش تقاضا برای خرید ۷۲۴۰ و ۱۵۴۰

در معاملات این روز ۷۲۴۰ و ۱۵۴۰ نسبت به هفته‌های گذشته با کاهش تقاضا روبه‌رو شدند.

به گفته آگاهان بازار، افرادی که در هفته‌های اخیر اقدام به جمع‌آوری ۷۲۴۰ و ۱۵۴۰ کرده بودند با ضررهای مالی شدیدی روبه‌رو شده‌اند؛ چرا که آنها به واسطه شایعه‌ای که در بازار مبنی بر از کار افتادن خط تولید پتروشیمی تبریز قوت گرفته بود، اقدام به خرید ۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ کرده بودند. البته در هفته‌های اخیر گفته می‌شد که یک شرکت شبه دولتی اقدام به خرید این دو کالا کرده است.

رشد قیمت H‌ها پس از یک دوره افت

در این روز همچنین پس از یک دوره افت قیمت فیلم‌های پلاستیک و پلی‌اتیلن، این محصولات در رینگ پتروشیمی روند افزایشی داشتند. پیش‌بینی می‌شود که قیمت این کالا همچنان در بازار با رشد قیمت روبه‌رو شوند.

در این روز همچنین انبساطی‌ها نسبت به دو هفته گذشته ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان افت قیمت را تجربه کردند.

به گفته فعالان اقتصادی، واردات بیش از حد انبساطی‌ها در هفته‌های اخیر سبب شد تا نرخ این محصولات در رینگ پتروشیمی کاهش یابد.