در هفته گذشته روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود؛ ولی به‌طور کلی با روندی صعودی همراه بود.

در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۶۲۵/۱۱۸۵ دلار در تاریخ ۱۹ جولای، به میانگین قیمت ۶۲۵/۱۱۹۴ دلار در تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۱۰ رسید.
به گزارش سایت کارگزاری سی‌ولکس کالا، مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و در بازار طلا را نیز تحت خود قرار داد، به شرح ذیل می‌باشد:
در هفته گذشته، قیمت طلا در ابتدای هفته با نزول همراه بود و در مقطعی از زمان به قیمت ۱۱۷۵ دلار نیز رسید و سپس با روندی صعودی همراه شد.
در شروع هفته گذشته بنا به گزارش سایت Economictimes هند، قیمت طلا مجددا با روندی کاهشی همراه گشت که علت عمده آن ضعف تقاضای فیزیکی برای طلا در بازارهای جهانی بود. براساس این گزارش کاهش ارزش روپیه هند در برابر دلار آمریکا، قدرت خرید مردم هند را برای طلا پایین آورده است. لازم به توضیح است که هند دومین کشور پرمصرف طلا پس از چین در جهان می‌باشد. براساس این گزارش و به دلیل کمبود تقاضا برای طلا بهای این فلز سرمایه‌ای نیز در اوایل هفته گذشته در بازارهای جهانی کاهش یافت. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری Reuters، معدن Newcrest سیدنی نیز اعلام کرد که تولید طلای این معدن در سه ماه اخیر نسبت به سه ماه قبل 26 درصد افزایش داشته است و به 131/5826 اونس رسیده است.
به دنبال انتشار این گزارش و با افزایش عرضه در بازارهای جهانی بهای طلا در اوایل هفته با کاهش همراه گردید. در همین حال به گزارش خبرگزاری Reuters، اظهارات بن برنانکه (رییس بانک فدرال رزرو آمریکا) مبنی بر اینکه اقتصاد آمریکا در شرایط نامطمئنی به سر می‌برد، موجب گشت تا نگرانی‌هایی در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی به وجود آید و به دنبال آن تقاضا برای فلزات گرانبها به عنوان کالاهای کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری افزایش یابد و در نتیجه در اواسط هفته بهای طلا نیز با اندکی افزایش همراه شد. علاوه بر این در اواخر هفته گذشته به گزارش سایت marketwatch، از مجموع ۹۱ بانک فعال در منطقه Euro zone (اتحادیه اروپا) در آزمون تست استرس، تنها ۷ بانک اروپایی نتوانستند این آزمون را با موفقیت پشت سر گذارند. این آزمون که توسط ناظران بانک‌های اروپایی برگزار شده بود، این امیدواری را در سرمایه‌گذاران به وجود آورد که اکثر بانک‌های اروپایی توان مقابله با بحران مجدد بانکی را خواهند داشت. لازم به ذکر است که براساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی که قبلا برآوردی از نتایج این آزمون به عمل آورده بودند، ۵ تا ۱۰ بانک احتمال رد شدن در این تست را داشتند و هیچ بانک بزرگی نیز در این آزمون احتمال رد شدن ندارد. متعاقبا، نتیجه این آزمون چشم‌انداز مثبتی را نسبت به روند رو به بهبود اوضاع اقتصادی در بین سرمایه‌گذاران به وجود آورد و ارزش یورو نیز در بازارهای جهانی تقویت شد و به دنبال آن ارزش دلار آمریکا هم تقویت گردید. بر همین اساس با بهبود اوضاع مالی در جهان، رویکرد سرمایه‌گذاران به فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی تضعیف شد و قیمت آن در جمعه هفته گذشته با کاهش همراه شد.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به گواه‌های مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، همان گونه که در شکل نیز خط روند بلندمدت طلا مشهود است، روند بلندمدت طلا صعودی می‌باشد و ممکن است طلا در این بین نوساناتی نیز داشته باشد.
در هفته گذشته طلا روندی ابتدائا نزولی و سپس صعودی داشت. برای هفته آینده این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی طلا در ابتدای این هفته روندی نزولی و سپس از اواسط هفته روندی صعودی داشته باشد.
در این هفته چنانچه طلا بخواهد نزول پیدا کند،‌ در این صورت با شکاندن نزدیک‌ترین خط ساپورتی خود که ۱۱۸۰ دلار می‌باشد، احتمالا تا محدوده ساپورتی مهم ۱۱۷۵-۱۱۶۰ دلار نیز افت پیدا خواهد کرد و در صورت صعود، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی مهم ۱۲۰۵ دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا مقاومت ۱۲۲۰ دلار نیز صعود پیدا کند ‌نیز وجود خواهد داشت.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی طلا در این هفته ابتدائا نزولی و سپس صعودی باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه گردد و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.