گروه بورس کالا - همزمان با فروش‌های مچینگ فولاد مبارکه در بورس کالا، دیروز این شرکت ورق سرد B و ورق گالوانیزه را نیز در رینگ اصلی برای خریداران عرضه کرد. از آنجا که محدودیت‌های خریدی که هفته گذشته فولاد مبارکه برای مشتریان بورس کالا ایجاد کرده بود با اعتراض سازمان بورس و فعالان بورس کالا روبه‌رو شده بود، در نتیجه این شرکت از این دو سبد تنها یک سبد را با محدودیت تناژی عرضه کرد. از این رو با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ۲۰۰ تن ورق سرد به هر کد معاملاتی تعلق گرفت که باعث شد نرخ پایه پیشنهادی هیچ یک از این دو محصول تغییری نداشته باشد؛ به طوری که ورق سرد B با نرخ ۷۹۲ تومان، ۵ هزارو ۶۰ تن معامله شد و ورق گالوانیزه نیز در این روز با نرخ ۸۹۷ تومان عرضه شد که ۴ هزار و ۲۶۰ تن از آن با همین نرخ فروش رفت.

هفته گذشته، فولاد مبارکه عرضه‌های خود را تنها برای تولیدکنندگان دارای پروانه بهره‌برداری با گواهی فعالیت صنعتی، تعاونی‌های صنوف تولیدی و مسکن، پروژه‌های عمرانی، شرکت‌های دولتی، سایر مصرف‌کنندگان نهایی (با ارائه مدارک لازم) در بورس عرضه کرد و اعلام کرده بود: در صورت عدم احراز این شرایط از سوی خریداران، این تولید‌کننده فولادی بابت معاملات انجام شده در تالار هیچ گونه تعهدی را نمی‌پذیرد.

بورس کالا معاملات هفته قبل را در حالی مورد تایید قرار داد که همچنان بر نادرست بودن این محدودیت‌ها تاکید داشت؛ اما نهایتا همانند چند ماه قبل سازمان بورس وارد عمل شده و رسما نسبت به این اقدام موضع‌گیری کرد و از کارگزاران در خواست کرد، بدون توجه به هر گونه محدودیت از سوی عرضه‌کننده، اقدام به عرضه کنند.

در همین راستا، محمود غفاری در گفت‌وگو با «موج» مدیر امور ناظرین و تالارهای شرکت بورس کالای ایران درخصوص اقدام شرکت بورس کالا در برابر اعمال محدودیت‌ها از سوی تولید‌کنندگان اظهار داشت: مطابق با قوانین و مقررات شرکت بورس کالا، اگر تولیدکننده‌ای شرایطی را برای عرضه محصولات خود تعیین کند که مخالف قوانین و مقررات بورس کالا باشد، از عرضه محصولات آن تولید‌کننده در بورس کالا جلوگیری به عمل خواهد آمد. وی تصریح کرد: مگر آنکه شرایط تعیین شده از سوی بورس کالا پذیرفته شود. غفاری در پاسخ به این سوال که چه اقدامی در صورت عدم پذیرش قوانین و مقررات بورس کالا ازسوی تولید‌کننده بزرگی مانند فولاد مبارکه صورت خواهد گرفت، به تعهد فولاد مبارکه برای عرضه محصولات خود در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از عرضه محصولات فولادمبارکه در بورس کالا جلوگیری به عمل خواهد آمد که این امر سبب می‌شود تا فولاد مبارکه مبنای نرخی برای فروش کالاهای مچینگ خود نداشته باشد.

وی تداوم عرضه‌های فولاد مبارکه در بورس کالا را منوط به هماهنگی و رایزنی این تولید‌کننده فولادی با وزارت صنایع و معادن و سازمان بورس عنوان کرد.