آینده شمش طلا؛ جذاب و پررونق

گروه بورس کالا- سردار خالدی: روز گذشته در حالی بازار فلزات گرانبها در بورس کالا شاهد معامله ۴ عدد شمش ۲۵۰ گرمی و ۵ عدد شمش ۱۰۰۰ گرمی (یک کیلویی) از سوی متقاضیان بود که تحلیل‌گران بازار براین باورند خرید و فروش شمش‌های طلای ۱۰۰ گرمی در آینده نزدیک از سوی معامله گران به دلیل سهولت و ارزانی بودن این نوع کالا پیشتاز بازار خواهد بود. روز گذشته رینگ فلزات گرانبهای بورس کالا شاهد معامله شمش‌های طلای تولیدی گروه صنعتی و معدنی زرمهر و تهیه و تولید مواد معدنی (موته) بود و هر یک از این عرضه‌کننده‌ها با نوع شمش‌های تولیدی محصولات عرضه شده را به فروش رساندند.

به طوری که ۴ عدد شمش طلای ۲۵۰ گرمی با درجه خلوص ۹۹۲، تولیدی گروه صنعتی و معدنی زرمهر با نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۲۹۵ تومان وارد رینگ شد که بالاترین نرخ اعلام شده تقاضا به دلیل رقابت فشرده، ۳۹ هزار و ۳۵۰ تومان و یک ریال در تابلوی معاملاتی ثبت شد، این در حالی بود که کمترین قیمت هر گرم دادوستد این محصول ۳۹ هزار و ۳۱۰ تومان و یک ریال بود، در پایان به دلیل رقابت زیاد این محصول همان میزان عرضه با نرخ کشف شده هر گرم ۳۹ هزار و ۳۵۰ تومان به ارزش کل ۳۹۳ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. خرید و فروش این کالا در حالی انجام می‌شود که دادوستد آن به صورت نقدی و تحویلی آن در تهران صورت می‌گیرد.

همچنین دیروز در حالی سه عدد شمش طلای ۱۰۰۰ گرمی نوع ۹۹۸ از سوی تهیه و تولید مواد معدنی عرضه شد که هر گرم از این محصول توسط فروشنده ۳۹ هزار و ۳۶۱ تومان اعلام شد، بازار برای محصول زیاد وارد رقابت نشد و همان رقم اعلامی هر گرم شمش طلای فروشنده به توافق خریداران رسید تا کل میزان عرضه به ارزش یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون و ۸۳۰ هزار ریال برسد، معاملات این محصول نیز در حالی پیگیری شد که قیمت اولیه و پایانی تابلوی معاملات تغییری نکرد.

در ادامه معاملات این بازار، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ۴ عدد شمش طلای نوع ۹۹۹ را با قیمت هر گرم ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه کرد، که از سوی خریداران ۵ عدد شمش با همان نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومانی درخواست شد، در پایان رینگ معاملات، به صورت توافقی ۲ عدد شمش طلای ۱۰۰۰ گرمی نوع ۹۹۹ با نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان به ارزش کل ۷۸۸ میلیون ریال دادوستد شد. خرید و فروش معاملات این جلسه معاملاتی نیز بدون کاهش یا افزایش قیمت به صورت نقدی از سوی متقاضی با همان نرخ ۳۹ هزارو ۴۰۰ تومانی در ابتدا و انتهای بازار مواجه شد.

معاملات بازار در حالی صورت گرفت که خیلی‌ها نسبت به کیفیت و رونق معاملات در رینگ معاملاتی اظهار رضایت کرده و تنها ایرادی را که به بازار وارد می‌کنند نبود عرضه زیاد از سوی فروشنده می‌دانند، این در حالی است که فروشندگان بازار با اظهار اینکه میزان عرضه و قیمت‌ها متناسب با سازوکارهای بازار داخلی و جهانی است، ایراد خریداران را به بازار وارد نمی‌دانند. از سویی، بر اساس نظر کارشناسان لزوم جدی گرفتن معاملات شمش طلای ۱۰۰ گرمی در بازار لازم است زیرا که سبک و ارزان بودن شمش‌ها و همچنین جذابیت این نوع محصول و از سویی راحت بودن خرید و فروش آن از دلایلی است که می‌تواند بازار مهیج و پر رونقی را برای این بخش بازار مهیا کند. همچنین برخی از تحلیل‌گران براین باورند با راه‌اندازی معاملات آتی این نوع از محصولات رونق جلسه‌های معاملاتی رینگ فلزات گرانبها در معاملات نقدی و آتی افزایش پیدا خواهد کرد.