رخنه التهاب به بازار آف گریدها

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: محصولات آف گرید متاثر از رشد قیمت‌ها در معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی قرار گرفت و رشد قیمت‌ها را تجربه کرد. به گفته فعالان اقتصادی، افزایش بی‌رویه قیمت محصولات پلیمری طی هفته‌های اخیر تحت تاثیر کاهش واردات و محدودیت‌های اعمال شده در بورس کالا رخ داده است.

اگرچه بورس کالا در هفته اخیر کوشید تا با ایجاد محدودیت پرداخت ۵۰ درصد وجه تضمین خرید، علاوه بر فروش محصولات پتروشیمی به افراد دارای پروانه بهره‌برداری واسطه‌ها را از بازار حذف کرده و محصولات را به مصرف‌کنندگان برساند، اما آگاهان بازار ایجاد محدودیت‌ها را دلیل عمده افزایش نرخ‌ها و رشد تقاضا در بازار ارزیابی می‌کنند و معتقدند؛ در روزهای اخیر به دلیل پرداخت ۵۰ درصد وجه تضمین خرید، مصرف‌کنندگان و خریدارانی که قادر به خرید تناژهای پایین محصولات بودند، از معاملات بورس کالا حذف شده‌اند و تنها تجاری که توان مالی بالایی دارند، در این روزها قادر به خرید محصولات پلیمری هستند.

البته بسیاری از آگاهان بازار نیز خرید پروانه‌ها را یکی دیگر از دلایل رشد قیمت‌ها می‌دانند و معتقدند در روزهای اخیر قیمت پروانه‌ها به ازای هر کیلو کالا تا ۴۰ تومان نیز بالا رفته است و این موضوع می‌تواند در هفته‌های آتی نگران کننده باشد. در معاملات این روز روند بازار به تبع رشد قیمت محصولات پلیمری در روز سه شنبه، افزایشی بود و محصولات آف گرید نسبت به هفته گذشته با میانگین رشد قیمتی معادل ۲۰ تومان روبه‌رو شدند.

در این روز نیز مانند هفته گذشته نرخ آف گریدها گران تر از محصولات ON و در مواردی نیز نزدیک به این محصولات ثبت شد تا به بازار ملتهب پتروشیمی‌ها را بیش از پیش دچار تشنج کند؛ چرا که در موارد عادی نرخ محصولات آف همیشه ۳۰ تا ۴۰ تومان ارزان‌تر از on‌ها رقم می‌خورد. در این روز کارگزاران برای خرید محصولات آف گرید لاله، جم و برخی آف‌های تندگویان به رقابت پرداختند و نرخ‌های آنها را در رقابت نسبت به هفته گذشته افزایش دادند. به اعتقاد فعالان بورس، رشد قیمت‌ها و جمع‌آوری محصولات توسط افراد خاص در روز سه‌شنبه سبب شد تا در این روز افرادی که موفق به خرید کالا نشده بودند، سعی کنند با هر ترفندی محصولات آف گرید را تهیه کنند، به همین دلیل نرخ آف گریدها باز هم با رشد مواجه شدند.

برخی از فعالان اقتصادی، وضعیت کنونی رینگ پتروشیمی را فرصتی می‌دانند برای سودآوری بالای تجار و آن را نتیجه سیاست‌های غلط بورس کالا در اعمال محدودیت‌های ایجاد شده می‌دانند.

برخی از آگاهان بازار نیز فشار روانی بر بازار پتروشیمی‌ها و واهمه از نبود کالا را دلیلی بر رشد قیمت‌ها و افزایش ذخیره‌سازی محصولات از سوی تجار می‌دانند و معتقدند اگر اعمال محدودیت‌ها در بورس کالا ادامه دار شود، واسطه‌ها تمامی کالاهای عرضه شده را جمع‌آوری می‌کنند و در بازار داخلی با نرخ گران‌تری به مصرف‌کنندگان می‌فروشند، به این ترتیب در دراز مدت مصرف‌کنندگان مجبور به پذیرش نرخ‌ها خواهند شد و سود سرشاری روانه جیب واسطه‌ها می‌شود.

رقابت برای خرید جوش شیرین و سود داخلی

در این روز همچنین بازرگانی پتروشیمی با کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ جوش شیرین توانست به خواست خود که رقابت برای خرید این کالا بود، دست یابد.

جوش شیرین داخلی در این روز با نرخ ۳۵۰ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت به نرخ ۳۷۵ تومان رسید.

این اتفاق در حالی افتاد که هفته‌های گذشته تقاضا برای خرید این کالا بسیار کاهش یافته بود و مصرف‌کنندگان تنها ترجیح می‌دهند که به اندازه نیاز خود جوش شیرین بخرند، اما در این روز کاهش نرخ پایه این کالا سبب شد تا کارگزاران برای خرید آن به رقابت بپردازند.

سودکاستیک داخلی نیز در این روز با نرخ ۹۶ تومان و حجم ۲ هزار تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۲۰۰ تومان خریداری شد.