مهر- مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تعیین قیمت جدید خوراک واحدهای پتروشیمی تا زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: تعیین این فرمول جدید منجر به افزایش مشارکت‌های خارجی در صنعت پتروشیمی می‌شود. علی محمد بساق‌زاده درباره آخرین وضعیت تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی گفت: فرمول جدید قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی تا زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی می‌شود.

مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه برای نهایی شدن قیمت و فرمول خوراک واحدهای پتروشیمیایی کمیته ویژه ای در وزارت نفت تشکیل شده است، تصریح کرد: بر این اساس، طرحی آماده و برای تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارسال شده است.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه سودآوری پتروشیمی‌ها با تعیین قیمت خوراک است، گفت: بررسی‌های کارشناسی حاکی از این است که تعیین قیمت خوراک تا ۶۵ درصد فوب خلیج‌فارس امکان سودآوری پتروشیمی‌های موجود را علاوه بر تسریع در ساخت و توسعه مجتمع‌های جدید پتروشیمی فراهم می‌کند.

وی یکی دیگر از مزیت‌های تعیین قیمت و فرمول فروش خوراک را تسهیل در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: این تعیین قیمت موجب تقویت نرخ بازگشت سرمایه واحدهای پتروشیمی خواهد شد.

بساق‌زاده با اشاره به مشارکت‌های برخی از شرکت‌های خارجی در طرح ساخت و توسعه واحدهای پتروشیمی، تاکید کرد: با نهایی شدن قیمت و فرمول جدید خوراک، زمینه جذب سرمایه و تسهیل در ساخت و توسعه واحدهای پتروشیمی فراهم می‌شود.

در حال حاضر روزانه ۲۵ میلیون تن معادل گاز طبیعی خوراک تحویل واحدهای پتروشیمی می‌شود که با ساخت ۶۱ واحد جدید میزان خوراک تحویلی به ۲۰۹ میلیون تن افزایش می‌یابد.

گاز طبیعی، اتان، میعانات گازی، نفتا و مایعات گازی ۵ خوراک اصلی واحدهای پتروشیمی را تشکیل می‌دهند که در شرایط فعلی به دلیل نامشخص بودن قیمت خوراک، ساخت و اجرای برخی از طرح‌های پتروشیمی با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی متوقف شده است.