ارتقای جایگاه 10 شرکت شیمیایی آسیا در جهان

الهام بادپا

پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، شرکت‌های شیمیایی آسیایی به سرعت خود را از چالش‌های ناشی از بحران مذکور نجات دادند. شرکت ساینوپی (Sinopee) چین، جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین شرکت شیمیایی در آسیا حفظ کرد و با ۴ پله صعود به مقام چهارمین شرکت شیمیایی بزرگ جهان دست یافت. این شرکت در مسیر رشد قرار گرفته و با اجرای طیفی از پروژه‌های جدید در چند سال آینده مسیر ترقی را طی خواهد نمود. در این راستا ساینوپی(Sinopee) انتظار دارد در چهار سال آینده ظرفیت کرکینگ خود را تا ۴۵/۲ میلیون تن در سال افزایش دهد.

شرکت هونام پتروچمیکال (Honam Petrochemical) کره جنوبی به جایگاه قابل توجهی در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر شیمیایی دنیا رسیده و آن‌ را مدیون دو برابر شدن رقم فروش خود در سال ۲۰۰۹ (که در پی ادغام با شرکت پتروشیمی لاته دایسان Lotte Daesan به‌دست آمد) بوده است. شایان ذکر است این شرکت هفتمین شرکت بزرگ آسیایی است و امیدوار است تا با رساندن فروش خود به ۴۰ تریلیون وون (۹۶/۳۳ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۱۸ رتبه خود را در میان شرکت‌های آسیایی ارتقا بخشد.

خرید گروه پتروشیمی تیتان (Titan) مالزی نیز به همین منظور بوده و این شرکت برنامه دارد علاوه بر گسترش ظرفیت‌های خود در کره‌جنوبی، خریدهای دیگری را هم در منطقه انجام دهد. همچنین مشارکت در اجرای پروژه کرکر در ازبکستان نیز از اقدامات دیگر آن می‌باشد. شرکت ردیانس اینداستریس (Reliance Industries) توانست با عقد قرارداد با یک کارخانه جدید پلی پروپیلن (به عنوان بخشی از دومین پروژه پالایشگاهی خود) فروش خود را در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش دهد و در فهرست شرکت‌های برتر شیمیایی دنیا به رتبه بیستم صعود کند. این شرکت بزرگ هندی که در خرید شرکت لایندی بیسLyondellBasell Industries مستقر در هلند ناکام ماند، برنامه توسعه و گسترش ظرفیت‌ها و کارخانجات خود (شامل ساخت کرکرهای جدید و کارخانجات تولید مشتقات در Jamnagar جامنگار در ساحل غربی هند) را آغاز کرده است. دو شرکت تایوانی فورمسا Formosa Chemicals & Fibre و Formosa Plastics نیز در این فهرست قرار دارند. با اینکه فروش این شرکت‌ها در سال گذشته کاهش یافت، اما همچنان جایگاه خود را در فهرست ۱۰ شرکت برتر آسیایی حفظ کرده‌اند. تمرکز این شرکت‌ها بر انجام فعالیت‌های اقتصادی در چین و ویتنام است؛ در واقع با توجه به اینکه محدودیت‌های زیادی برای توسعه فعالیت‌هایشان در تایوان (جایی که فشارهای محیطی قوی و زیادی بر سرمایه‌گذاران جهت انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه شیمیایی وجود دارد) برای آنها وجود دارد، ترجیح می‌دهند در منطقه دیگری سرمایه‌گذاری کنند. شرکت پتروناس PETRONAS مالزی نیز با اینکه با کاهش فروش در سال گذشته مواجه شد با این حال در جایگاه نهم این رتبه‌بندی قرار دارد. این شرکت فعالیت‌های خود را بر بخش محصولات پایین دستی متمرکز کرد و از این‌رو توانست رشد خوبی داشته باشد. در ماه جولای نیز تصمیم گرفت تا بخش تجارت پتروشیمی خود را منسجم کرده و تا پایان سال ۲۰۱۰ به بورس سهام مالزی بپیوندد. به علاوه در ماه سپتامبر پذیرفت در بخش‌های تولید اتیلن و پلی اتیلن با BP همکاری کند. در واقع وجود تمام این مسائل باعث شد تا این شرکت در میان فعالان بزرگ حوزه شیمیایی به جایگاه تک رقمی دست یابد. شرکت Cementhai Chemicals سمنتای (SCG Chemicals) با یک پله سقوط به جایگاه دهمین شرکت بزرگ شیمیایی آسیا رسید. در این رتبه بندی، شرکت PTT Chem پایین‌تر از ۱۰ شرکت برتر قرار گرفته است. البته این دو شرکت به واسطه به بهره برداری رسیدن کامل پروژه‌های جدیدشان، فروش بالاتری را برای سال بعد گزارش خواهند داد. این برنامه‌ها متاثر از بحران مالی مجتمع Mab Ta Phut بوده که اخیرا این مشکل توسط دولت تایوان رفع شده است.

کارشناس شرکت کارگزاری بانک ملی ایران