گروه بورس کالا- با توجه به رشد قیمت در بازار و بورس کالا و تاکید وزارت صنایع و معادن بر تثبیت نرخ محصولات فولادی به خصوص در بورس کالا و با عنایت به این موضوع که ذوب‌آهن اصفهان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده در بورس به‌شمار می‌رود، همواره فشار زیادی بر این شرکت برای حفظ تعادل بر بازار بوده، لذا گفت‌وگویی با مدیر عامل شرکت انجام دادیم تا از زبان وی شرایط بازار و عوامل رشد قیمت و راهکارهای وی برای حفظ تعادل در بازار را بشنویم، مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید: مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که اخیرا نوسان‌هایی در بازار مقاطع فولادی ایجاد شد که وزارت صنایع و معادن با دخالت خود مانع از رشد بی‌رویه قیمت‌ها شد، آیا این بازدارندگی موجب ضرر و زیان شما تولیدکنندگان نمی‌شود، اظهار داشت: اتفاقی که دو ماه گذشته افتاد ناشی از رشد قیمت‌های جهانی در مواد اولیه و شمش بود که به تبع آن قیمت‌های بازار نیز افزایش یافت، ولی با شیب تند‌تری که ناشی از پیش‌بینی رشد قیمت‌ها در آینده به تاثیر از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بود، وزارت صنایع با ورود به موضوع و همراهی خوب شرکت بورس کالا، نرخ این محصولات تا هزار ریال کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان همچنین اضافه کرد: با برنامه‌های تنظیم شده از نظر کمبود محصول در بازار جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و خریداران در این خصوص هیچ نگرانی نداشته باشند و مراقب ترفندهای افراد سودجو جهت ایجاد شوک روانی در بازار جهت سوءاستفاده باشند.

دکتربراتی سپس گفت: با بررسی فرآیند بازار طی چند ماه گذشته، تحرکات این گروه کاملا مشخص شده و ما هم بلافاصله نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی اقدام کردیم که التهاب ایجاد شده در بازار خنثی شد.

راضی به فروش با قیمت‌های غیر منطقی نیستیم

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: به‌هیچ‌وجه راضی به فروش محصول با نرخ‌های غیرمنطقی نخواهیم بود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تبعیت از قیمت‌های جهانی با وجود مواد اولیه داخلی و نیروی کار ارزان، منطقی است و اینکه نباید کمتر از قیمت‌های جهانی معامله کنیم، گفت: تا زمانی که درهای کشور به روی محصولات خارجی باز است و بخشی از نیاز مصرف که حدود ۵۰ درصد است از این طریق تامین می‌شود، بدیهی است چاره‌ای جز این وجود ندارد در غیر این صورت باید نرخ تکلیفی داشته باشیم که این هم جزو سیاست‌های دولت نیست چون در این صورت ایجاد رانت کرده‌ایم.

وی افزود: تبعیت قیمت‌های جهانی همیشه بعد افزایشی نداشته و طی مدت زمان راه‌‌اندازی بورس، نوسان‌های زیادی در قیمت‌ها به‌وجود آمده که بیشتر به‌علت نوسان‌ قیمت‌های جهانی، کاهشی بوده است.

دکتر براتی سپس اضافه کرد در زمان حاضر ما با قیمت‌های سال ۸۶ محصولات خود را به فروش می‌رسانیم در حالی که اگر قیمت‌ها مصوب بود، متناسب با رشد تورم سالانه باید افزایش می‌یافت که این امر به‌طور قطع به نفع تولیدکننده داخلی می‌شد. وی تصریح کرد: طرح‌های زیاد فولادی در کشور در حال اجرا شدن است که با بهره‌برداری از آنها ضمن توفیق خودکفایی تولید فولاد، می‌توانیم با صادرات خودمان تعیین‌کننده قیمت در منطقه باشیم در آن صورت مشابه سیمان با افزون شدن عرضه و افزایش رقابت میان تولیدکنندگان داخلی، کاهش قیمت تمام شده را شاهد خواهیم بود.

چند پیشنهاد برای تثبیت قیمت در بازار

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان برای تثبیت نرخ محصولات در بازار پیشنهاد داد: تمام تولیدکنندگان با همه ظرفیت‌ها تولید کنند، محصولات خود را در بورس عرضه کرده و فروش خارج از بورس نداشته باشند؛ ضمن آنکه چنانچه محصولی در انبار تولیدکننده رسوب کند نسبت به دریافت هزینه انبارداری از خریدار برای ایجاد فشار به خروج محصول اقدام می‌شود.

وی افزود: همچنین برنامه‌ریزی شود تا به‌جای محصول، شمش وارد شود که در آن صورت هم از چند نرخی شدن در بازار جلوگیری شده و هم از ظرفیت‌های داخلی به‌طور مطلوب استفاده شده است.

براتی افزود: طی جلسه‌های فراوانی که در وزارت صنایع و معادن، بازرگانی و شرکت بورس کالا برگزار شد، مجموعه پیشنهادها و بعضا دستورهای تکلیفی صادر شده که چنانچه ضمانت اجرایی داشته باشد، بسیار موثر است.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: تولید این شرکت تاکنون در وضعیت مناسبی قرار داشته به‌طوری که مطابق با برنامه تدوین شده وزارت صنایع و معادن که دو میلیون و ۷۵۰ هزار تن انواع محصولات ساختمانی می‌باشد، تحقق یافته است.

دکتر براتی افزود: تاکنون تولید در این شرکت مطابق با برنامه‌های مشخص شده صورت گرفته که امیدواریم تولید این محصولات در سال جاری از میزان دو میلیون و ۷۵۰ هزار تن نیز بیشتر شود. وی سپس اظهار امیدواری کرد بتوانیم میزان تولید خود را از رقم کنونی که به نوعی رکورد محسوب می‌شود، افزایش دهیم.

براتی ادامه داد: در این راستا کوره سوم ذوب‌آهن که توان تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن چدن را دارد مطابق آخرین دستاوردهای روز دنیا راه‌اندازی شده و دوره Learning Curve (منحنی یادگیری) خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.