حجم و ارزش مبادلات به ترتیب 48 و 50 درصد رشد داشت

گروه بورس کالا- سردار خالدی: همزمان با افزایش ارزش دلار در بازارهای داخلی، در هفته گذشته روند مبادلات سکه در هر دو بازار نقدی و آتی نیز رشد قیمت 10 الی 18 هزار تومانی را تجربه کرد که طی دوماه گذشته بی‌سابقه‌ترین و بیشترین نرخ رشد بود به این ترتیب ارزش معاملات نیز با 50 درصد افزایش به 212 میلیارد ریال رسید.
قیمت هر اونس طلا با روندی افزایشی تا ظهر روز گذشته در بازارهای جهانی به یک هزار و ۳۱۵ دلار در هر اونس رسید، این در حالی است که خبرگزاری رویترز درباره وضعیت اقتصادی جهان و تاثیر آن بر بازارها گزارش داد، در حال حاضر بانک‌های مختلف جهان با بحران اعتمادسازی مواجه هستند. به گفته این خبرگزاری، این بحران از سال ۱۹۳۰ به این سو بی سابقه بوده است.
نوسانات رو به بالای نرخ طلا در حالی ادامه دارد که دلیل اصلی این رشد از سوی تحلیل‌گران علاوه بر کاهش ارزش دلار، تقاضای بالای هند و چین برای حجم خرید طلا عنوان شده است.
از سویی بازار داخلی به تاثیرپذیری از بازارهای جهانی و یک گام جلوتر از آن، به دلیل افزایش ارزش دلار در بازارهای داخلی با رشد حیرت‌آور قیمت طلا و سکه مواجه شد. در همین حال برای کنترل قیمت سکه، بانک کارگشایی اقدام به عرضه نامحدود سکه و ارز کرد تا بتواند از افزایش بی‌رویه نرخ دلار و نرخ سکه در بازار جلوگیری کند.
مبادلات سکه طرح جدید در بازار آزاد تهران روز شنبه با 330 هزار تومان انجام شد، این در حالی بود که نرخ سکه طرح قدیم در این روز 346 هزار تومان بود.
معاملات سکه طرح جدید و قدیم در روز پنج‌شنبه در حالی به پایان رسید که نسبت به هفته قبل به ترتیب با رشد ۱۸ و ۱۹ هزار تومانی به ۳۴۸ و ۳۶۵ هزار تومان رسید.
بازار آتی نیز به تبع از روند بازار نقدی رشدی مشابه را تجربه کرد، به طوری که سکه آبان‌ماه از 331 هزار تومان در ابتدای هفته به 348 هزار تومان در پایان روز چهارشنبه رسید. همچنین نرخ تسویه مبادلاتی سکه تحویلی دی‌ماه از 340 هزار به 354 هزار تومان در پایان هفته رسید. قیمت تسویه روزانه سکه اسفندماه که از روز سه‌شنبه وارد سیستم مبادلاتی بازار شد از رشدی 10 هزار تومانی نسبت به روز قبل برخوردار بود.
در هر صورت هفته گذشته که از دید کارشناسان برای مبادلات بازار آتی بی‌سابقه بوده، با دادوستد ۶ هزار و ۲۲۶ قرارداد به ارزش ۲۱۲ میلیارد و ۳۶۶ میلیون و ۳۲۰ هزار ریال سپری شد که به ترتیب از لحاظ حجم و ارزش مبادلات، رشدی ۶۸/۴۷ و ۰۸/۵۰ درصدی را تجربه کرد.


افزایش معاملات سکه‌های آبان‌ماه بیشترین تاثیر را در افزایش روند صعودی بازار داشت؛ به طوری که از کل معاملات انجام شده، ۵ هزار و ۴۶۵ قرارداد به ارزش ۱۸۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون و ۷۰ هزار ریال برای مبادلات موعد تحویلی آبان‌ماه و ۶۹۸ قرارداد به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۳۲ میلیون و ۳۴۰ هزار ریال برای موعد معاملاتی دی‌ماه صورت گرفت. همچنین معامله سکه‌های اسفندماه طی دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه با ثبت ۶۳ قرارداد باز و بسته به ارزش ۲ میلیارد و ۳۱۵ میلیون و ۹۱۰ هزار ریال همراه بود.
اما در هفته منتهی به 8 مهرماه روند مبادلات بدین ترتیب بود که در روز:
• شنبه: نرخ تسویه روزانه سکه آبان ماه با رشد ۳ هزار و ۳۴۲ تومان و ۸ ریال نسبت به آخرین روز مبادلاتی به ۳۳۱ هزار و ۶۹۸ تومان و ۷ ریال رسید. نرخ تسویه مبادلات سکه دی‌ماه نیز با۳ هزار و ۶۸۵ تومان و ۶ ریال رشد به ۳۴۰ هزار و ۴۰۸ تومان و ۷ ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه‌های آبان و دی به ترتیب ۲ هزار و ۲۵۹ و ۵۲۰ قرارداد بود.
• یکشنبه: افزایش نرخ سکه در این روز ادامه یافت، به طوری که قیمت تسویه سکه‌های آبان‌ماه با 4 هزار و 394 تومان و 7 ریال رشد به 336 هزار و 9 تومان و 4 ریال رسید. از سویی روند مبادلاتی نرخ تسویه سکه‌های دی‌ماه نیز با تداوم روند افزایشی همراه بود و با 3 هزار و 15 تومان و 5 ریال رشد به 343 هزار و 424 تومان و 2 ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار به ترتیب برای سکه‌های آبان و دی 2 هزار و 173 و 474 قرارداد بود.
• دوشنبه: با کاهش ارزش دلار در بازارهای داخلی و بازشدن بازارهای جهانی روند صعودی قیمت‌ها دنبال شد و نرخ تسویه سکه‌های دی‌ماه با ۴ هزار و ۸۱۰ تومان و ۴ ریال رشد با رقم ۳۴۰ هزار و ۹۰۳ تومان و ۷ ریال ثبت شد. نرخ تسویه سکه‌های دی‌ماه نیز با بیشترین رشد ۵ هزار و ۶۲۱ تومان و ۳ ریال به ۳۴۹ هزار و ۴۵ تومان و ۵ ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه‌های آبان و دی به ترتیب ۲ هزار و ۲۶۸ و ۴۸۲ قرارداد بود.
• سه شنبه: در این روز مبادلات سکه‌های اسفندماه برای اولین بار وارد سیستم مبادلاتی بازار شد و در این روز قیمت تسویه این موعد مبادلاتی 358 هزار تومان ثبت شد. نرخ تسویه سکه مبادلاتی آبان و دی برخلاف روند مبادلاتی سکه‌های اسفندماه با افت قیمت مواجه شد و به ترتیب سکه آبان با یک هزار و 557 تومان و 2 ریال نزول قیمت به 339 هزار و 346 تومان و 5 ریال رسید. سکه‌های تحویلی دی‌ماه نیز4 هزار و 291 تومان کاهش قیمت داشت و به 344 هزار و 754 تومان و 5 ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای مبادلات اسفندماه 6، مبادلات دی‌ماه 473 و مبادلات آبان ماه 2 هزار و 309 قرارداد بود.
• چهارشنبه: در روز پایانی مبادلات، معامله‌گران شاهد بیشترین افزایش قیمت طی یک هفته اخیر بودند. به طوری که قیمت تسویه سکه‌های آبان‌ماه با رشد ۹ هزار و ۱۷۹ تومان و ۷ ریال به ۳۴۸ هزار و ۵۲۶ تومان و ۲ ریال رسید. سکه‌های دی‌ماه نیز ۹ هزار و ۹۱۹ تومان و ۵ ریال گران شد و به ۳۵۴ هزار و ۶۷۴ هزار تومان رسید. قیمت تسویه روزانه سکه‌های اسفندماه با بیشترین رشد ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۳۶۸ هزار و ۷۰۰ تومان ثبت شد. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه‌های اسفندماه ۴۲، سکه‌های تحویلی دی‌ماه ۴۵۱ و سکه‌های تحویلی آبان ۲ هزار و ۳۴۱ قرارداد بود.