میلگرد در بورس به 810 تومان رسید

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: در پی تقاضای بالای بازار برای یکی از عرضه‌های فولادی بورس کالا، نرخ میلگرد در بازار رسمی آهن به ۸۱۰ تومان رسید. بر اساس این گزارش، در این روز پس از عرضه میلگرد A۳ا۱۴ تا ۳۲ فولاد کویر و ثبت تقاضای بیشتر از عرضه برای این محصول، عرضه‌کننده همانند روز یکشنبه در ازای افزایش عرضه و پاسخگویی به نیاز بازار، خواستار افزایش نرخ از ۷۹۰ به ۸۱۰ تومان شد که بورس نیز برخلاف روز یکشنبه با این افزایش نرخ موافقت کرد تا معامله این کالا وارد رقابت نشود.

به گفته فعالان بازار، در صورتی که بورس با این افزایش نرخ موافقت نمی‌کرد و با حجم ۸۸۰ تن عرضه اولیه شرکت، بازار وارد رقابت می‌شد این احتمال که قیمت بیش از ۸۱۰ تومان رشد کند، وجود داشت در نتیجه بورس نیز چاره‌ای جز پذیرش افزایش نرخ نداشت. اگرچه عرضه‌کننده نیز حجم عرضه را به ۱۱ هزارو ۸۸۰ تن افزایش داد، اما در رینگ اصلی تنها ۵ هزارو ۷۲۰ تن از این کالا با نرخ ۸۱۰ تومان خریدار داشت و دیگر خریداران حاضر به خرید با این قیمت نشدند. البته اعلام شد در صورتی که خریدار دیگری در بازار باشد، در زمان مچینگ امکان خرید وجود دارد. به گفته فعالان بازار، فروش با نرخ ۷۹۰ در بورس در حجم بالا در حال حاضر با توجه به قیمت شمشی که فولادسازان استفاده می‌کنند به صرفه نیست و معتقدند به همین دلیل فولاد کویر نیز اصرار زیادی به افزایش نرخ داشت از این‌رو برخی این افزایش نرخ را نه به دلیل بالا بودن تقاضا در بورس ندانسته بلکه به صرفه اقتصادی نرخ‌ها نسبت می‌دهند. گفته می‌شود همچنان نظارت بر نرخ‌هایی که در بورس ثبت می‌شود وجود دارد و از سوی نهادهای ناظر بر معاملات آهن، همچنان نسبت به قیمت‌ها حساسیت وجود دارد.

اما برخلاف این محصول، دیگر کالاهای شرکت‌های عرضه‌کننده تقاضای بالایی نداشتند که گفته می‌شد نوع ترکیب سبدهای عرضه شده علت بروز این تفاوت در تقاضا بود و از آنجا که تحویل این کالاها اواسط ماه دی است، کاهش تقاضا بیشتر به چشم می‌آید. البته عدم حضور عرضه‌های ذوب‌آهن نیز از دیگر عوامل کاهش تقاضا در معاملات دیروز تالار بورس بود. اما به طور کلی، جدای از رشد قیمت میلگرد، به عقیده فعالان بازار به دلیل همین موضوع و سلف بلند مدت بودن آنها تقاضای زیادی در بازار وارد نمی‌شود، البته تعطیلی روز دوشنبه این هفته نیز تا حدودی بر تقاضای بازار تاثیرگذار بوده. ضمن اینکه طی این هفته از نظر تعدادی از فعالان بازار نرخ‌ها در طول یک روز نوسان زیادی داشته و عموما کشف نرخ به سختی صورت می‌گرفت از این‌رو حالت دودلی و سردرگمی در بازار به شدت به چشم می‌خورد و خریداران سلف تنها با این انگیزه که امکان افزایش نرخ در ماه‌های پایانی سال ایجاد شود، وارد بازار می‌شوند و مشخصا تحلیل معینی از آینده بازار ندارند. علاوه بر اینکه مباحث مربوط به یارانه‌ها و مالیات همچنان بازار را درگیر خود کرده از سویی در معاملات بورس نیز بحث جلوگیری از حضور حقیقی‌ها سبب سردرگمی بیشتر معامله گران شده؛ چرا که در صورت آغاز اجرای این طرح که ابتدای آبان ماه است، تنها حقوقی‌ها حق خرید از بورس را خواهند داشت.این درحالی است که برخی منابع و فعالان بازار از رایزنی‌های بورس کالا برای انجام تغییراتی در این دستورالعمل خبر می‌دهند.به گفته برخی از کارشناسان بازار یکی از عوامل اصلی پیشنهاد این دستورالعمل، تاکید شدیدی است که اخیرا برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها به بورس وارد کرده‌اند تا نرخ‌ها از یک حد گران‌تر نشود.یکی از کارگزاران بورس با اشاره به مشکلاتی که این دستورالعمل در معاملات بورس ایجاد می‌کند، می‌افزاید: علاوه بر معاملات بازار آهن که بخش حقیقی و تجار نقش اساسی دارند، در مورد محصولات کشاورزی و سیمان نیز به‌گونه‌ای است که خریداران توزیع‌کنندگانی هستند که به صورت حقیقی فعالیت می‌کنند. علاوه بر این برخی از پروانه‌های تولیدی بخش پتروشیمی نیز در حال حاضر به نام افراد حقیقی صادر شده که تغییر در آنها مشکلاتی را در این خصوص ایجاد می‌کند.

فروش ۱۵ هزار تن کالا در بورس

روز گذشته در بورس کالا میلگرد A۳ا۱۴ تا ۲۵ گروه ملی با نرخ ۷۸۰ تومان عرضه شد که از ۱۱ هزار تن کالای عرضه شده، ۲ هزارو ۴۲۰ تن معامله شد.

در مجتمع فولاد بناب نیز میلگرد A۳ا۱۲ تا ۳۲ با نرخ ۷۹۰ تومان عرضه شد که از ۲ هزارو ۲۰۰ تن عرضه ۲۲۰ تن معامله شد. سبد میلگرد مخلوط گروه ملی نیز در این روز با نرخ ۷۹۰ تومان عرضه شد که ۵ هزارو ۵۰۰ تن از آن معامله شد.

سبد میلگرد A۳ ،ا۱۴ تا ۳۲ فولاد کویر دیروز با نرخ۸۱۰ تومان، ۵ هزارو ۷۲۰ تن معامله شد.

میلگرد A۲ -۱۲ فولاد کرمان نیز با نرخ ۷۸۹ تومان ۴ هزارو ۴۰۰ تن عرضه شد که ۱۸۷۰ تن از آن معامله شد.

دیروز در رینگ اصلی مجموعا ۱۵ هزارو ۷۳۰ تن کالای فولادی معامله شد.