سود کاستیک از تابلوی خرید حذف شد

اعتراض خریداران به تفاوت ۱۷۵ تومانی نرخ قیر تبریز با شرکت‌های دیگر گروه بورس کالا- کتایون دارابی: خروج سودکاستیک از تابلوی بورس کالا روز گذشته در معاملات گروه شیمیایی، بازار را دچار تشنج کرد.

اگرچه در این روز اکثر محصولات شیمیایی با نرخ پایه و در جوی آرام معامله شدند، اما خروج سودکاستیک از تابلوی بورس کالا و رشد ۳۰ تومانی نرخ قیر پاسارگاد و جی، همچنین تفاوت نرخ ۱۷۵تومانی قیر تبریز با شرکت‌های دیگر سبب شد تا خریداران بسیاری به این موضوعات معترض باشند.

به گفته فعالان اقتصادی، با وجود اینکه در این روز هزینه‌های بسیاری درگیر عرضه سودکاستیک شده بود و بیشتر کارگزاران برای خرید این کالا برنامه‌ریزی کرده و اقدام به واریز ۱۰ درصد وجه تضمین خرید کالا کرده بودند، اما ناظر تالار به دلیل معوقه‌هایی که بندرامام در عرضه‌های هفته‌های گذشته خود داشت، به اجبار این کالا را از تابلوی خرید حذف کرد.

این در حالی است که هفته گذشته نیز سودکاستیک از تابلوی خرید به همین دلیل حذف شده بود و خریداران بسیاری نسبت به این موضوع معترض بودند. آگاهان بازار، خروج یک باره سودکاستیک از تابلوی خرید را موجب تشنج و التهاب در بازار سود عنوان

می‌کنند. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند، بازار محصولات پتروشیمی در روزهای آتی با قیمت‌های فعلی تثبیت شود، آنها بازگشت نرخ‌ها را در شرایط فعلی ناممکن می‌دانند و معتقدند جو روانی موجود در بازار و همچنین رشد نرخ ارز و عدم واردات و احتمال اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در هفته‌های اخیر بازار پتروشیمی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

اعتراض خریداران قیر به رشد قیمت‌ها

در این روز اگر چه افزایش ۳۰ تومانی نرخ قیر پاسارگاد و جی که از روز شنبه اعمال شده بود، بار دیگر مورد اعتراض خریداران واقع شد، اما خریداران به اجبار این کالا را خریداری کردند.

با این حال قیر پاسارگاد تبریز در این روز با نرخ ۵۶۰ تومان عرضه شد و اختلاف قیمت این کالا با شرکت‌های دیگر نیز خریداران را معترض کرد. به گفته فعالان بورس، قیر تبریز به دلیل اینکه از شرکت آذر پاسارگاد آورده می‌شود، گرانتر از شرکت‌های دیگر در بورس کالا عرضه می‌شود.

البته گفته می‌شود؛ خریداران این کالا تنها افراد ساکن در منطقه آذربایجان هستند که به دلیل عدم پرداخت هزینه‌های حمل ترجیح می‌دهند این کالا را خریداری کنند.

رشد ۹۸ تومانی نرخ MEG

در این روز همچنین جمع آوری منو اتیلن گلایکول توسط یک نفر موجب اعتراض خریداران شد، اما ناظر تالار خرید این کالا را تایید کرد.

منواتیلن گلایکول در این روز ۹۸ تومان نسبت به هفته گذشته رشد داشت و با نرخ ۸۵۵ تومان خریداری شد. الکیل بنزن خطی نیز در این روز ۲۶ تومان نسبت به هفته گذشته رشد داشت و با نرخ یک هزار و ۵۲۳ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

در این روز متانول فن‌آوران با رشد قیمت و متانول شیراز با افت قیمت روبه‌رو شدند. متانول فن‌آوران ۵ تومان نسبت به هفته گذشته رشد داشت، اما متانول شیراز ۴۱ تومان ارزان تر از هفته گذشته معامله شد.

در این روز کربنات سدیم سبک و سنگین نیز به ترتیب با افت ۱۲ و ۴۹ تومانی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شدند.

ضایعاتی BG‌ها هم گران شدند

در این روز تنها محصولات آف تندگویان در رینگ پتروشیمی عرضه شد و با توجه به بازار متشنج و رو به رشد نرخ BGها، با رشد قیمت روبه‌رو شدند.

پلی اتیلن ترفتالات TG-OFF درجه یک و پلی اتیلن ترفتالات سوپر برایت آف تندگویان به ترتیب با رشد ۵۱ و ۳۰ تومانی در بورس کالا روبه‌رو شدند. در این روز اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین و پلی اتیلن ترفتالات LUMP نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۱۲۸ و ۸ تومان افت قیمت داشتند.