گروه بورس کالا- در دیدار علی سلیمانی شایسته، مدیرعامل بانک پارسیان با سیدعلی‌اکبر هاشمیان مدیرعامل بورس کالای ایران، راه‌های گسترش همکاری این دو عضو بزرگ بازار پول و سرمایه کشور مورد بررسی و تاکید قرار گرفت. بر اساس این گزارش، در این دیدار ابتدا هاشمیان به تشریح عملکرد و مهمترین فعالیت‌های بورس کالای ایران پرداخت و اظهار داشت: بورس کالا در ایران طی چند سال گذشته به پشتوانه عملکرد موفقیت‌آمیزی که داشته، توانسته از مقبولیت خوبی نزد مسوولین کشور و فعالان اقتصادی برخوردار شود و رشد مداوم ارزش معاملات این بورس گواه روشنی بر این واقعیت است.

وی با اشاره به انواع تضمین‌هایی که در بورس برای کیفیت و کمیت کالا و مبلغ و مدت معاملات وجود دارد، گفت: هرگونه قصور در این موارد از سوی هر یک از طرفین معامله طبق آیین‌نامه و مقررات بورس، برای آنها جرایمی را در پی خواهد داشت و لذا در بورس کالا عملا امنیت به طور کامل و صد درصد برای طرفین معامله برقرار است و هیچ دغدغه‌ای برای فعالان بورس از لحاظ تسویه پولی یا کالایی معاملات وجود ندارد. هاشمیان یکی از دلایل احساس کمبود پول در جامعه را حرکت کند پول و از سرعت افتادن آن در جامعه دانست و گفت: بورس توانسته در سرعت بخشیدن به حرکت پول در جامعه نقش خوبی ایفا کند و موجب افزایش سرعت گردش پول و میعان‌پذیری پول برای صاحبان سرمایه شده است. مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به جایگاه خوب بانک پارسیان در شبکه بانکی کشور اظهار داشت: اگر بانک‌ها اعطای تسهیلات به فعالان اقتصادی مرتبط با بورس را منوط به عرضه کالای آنها در بورس کنند، در این صورت از یک سو حتما تسهیلات اعطایی در مسیر و موضوع توافق شده مصرف می‌شود و از سوی دیگر با توجه به انواع تضمین‌ها در بورس نسبت به بازپرداخت و وصول تسهیلات کاملا مطمئن خواهند بود.

در این دیدار همچنین شایسته مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به اهمیت و نقش بورس‌های کالایی برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشورها اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مشکل سیستم بانکی در ایران این است که همه بازارها به خوبی نقش خود را ایفا نمی‌کنند و فعالان همه بازارها برای تامین نیاز خود به بانک‌ها فشار می‌آورند، در حالی که ما معتقدیم هرچه می‌توانیم باید کمک کنیم که بازار سرمایه فعال‌تر و قوی‌تر عمل کند. مدیرعامل بانک پارسیان افزود: اگر بتوانیم تعریف مشخص و روشنی برای همکاری مشترک بانک و بورس کالا ارائه دهیم تا بانک با تکیه بر تضمین‌های لازم در بورس به نیازهای فعالان بورس پاسخ دهد، در آن صورت حرکت بازار پول و سرمایه، هم عرض و در راستای تقویت یکدیگر بوده و موجب افزایش اطمینان در بازار خواهد شد.