فارس- تولید بنزین در مجتمع پتروشیمی بندر امام تاثیری در صادرات و میزان درآمد این شرکت ندارد.

رضا امیری، مدیرعامل پتروشیمی بندر امام با بیان اینکه مجموع تولیدات پتروشیمی بندر امام ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است، گفت: نزدیک به ۴ میلیون تن از این میزان محصولات قابل فروش در بازار است و ما هنوز بزرگ‌ترین پتروشیمی کشور از نظر درآمد و از نظر حجم تولیدات هستیم. امیری با اشاره به مشارکت این پتروشیمی در تولید بنزین افزود: بعضی واحدهای پتروشیمی که امکان تولید بنزین را دارند با توجه به کفایت تولید این محصول به تولید محصولات اصلی خود بازگشتند.

وی تصریح کرد: حجم تولیدات بندرامام پیش و پس از تولید بنزین تغییر نکرده و تنها نوع برآیند در واحدهای ما دستخوش تغییر شده و حتی از نظر حجم به میزان جزئی به تولیدات ما اضافه شده است.

امیری افزود: حدود دو سوم محصولات ما صادر می‌شد و بقیه به مصرف داخلی می‌رسید؛ اما در حال حاضر رقم مصرف داخلی افزایش یافته و بعضی تولیدات ما به عنوان خوراک به صنایع پایین‌ دستی پتروشیمی تحویل می‌شود.

وی با بیان اینکه به علت عرضه زودهنگام و با کیفیت محصولات به بازارهای داخل و خارج چندان نگران فروش محصولات نیستیم، اظهار داشت: ۲/۳ میلیون تن خوراک میعانات گازی را از مناطق نفت‌خیز جنوب؛ یعنی از حوزه‌های اهواز، گچساران، آغاجاری و بی‌بی حکیمه دریافت می‌کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام گفت:‌ همچنین ظرفیت دریافت نفتا از پالایشگاه آبادان به میزان یک میلیون تن را داریم و گاز طبیعی را نیز به عنوان سوخت برای تولید برق در توربین‌ها دریافت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خوراک روی بازار تاثیر خواهد گذاشت، گفت: باید به سمتی برویم که هم از طرف مجلس و هم از طرف دولت توجه زیادی صورت بگیرد تا مزیت‌های رقابتی در بخش پتروشیمی با توجه به خصوصی‌سازی لحاظ شود.

امیری با اشاره به آغاز تولید بنزین از اواخر مردادماه در پتروشیمی بندر امام گفت: با توجه به اینکه بنزین مرغوب و با اکتان بالا تولید می‌کنیم، اگر هزینه حمل را برای بنزین وارداتی در نظر بگیریم قیمت ما با آنها تفاوتی نخواهد داشت. البته برای خرید بنزین فرمولی را در نظر گرفته‌اند که نهایی نشده؛ اما براساس آن به گونه‌ای بنزین از پتروشیمی‌ها خریداری می‌شود که مجتمع ها دچار ضرر و زیان نشوند.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام اظهار داشت:‌در ظرفیت کامل دریافت خوراک از پالایشگاه آبادان قرار نداریم؛ اما قرار است میزان دریافت این خوراک افزایش یابد و در عین حال کیفیت خوراک به گونه‌ای تغییر کند که عدد اکتان بنزین تولیدی ما نیز افزایش یابد.

امیری در ادامه گفت: وضعیت بازار پلی‌اتیلن و دیگر پلیمرها بسیار مناسب بوده است و اگر شش ماه دوم نیز به منوال شش ماهه اول سال پیش برود، می‌توانیم رکورد درآمد فروش را در پتروشیمی بندر امام بشکنیم.

وی درآمد شش ماهه اول پتروشیمی بندر امام را بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: تولید بنزین به واحدهای پلیمری ارتباطی ندارد و تنها زنجیره تولیدات آروماتیک است که از تولید بنزین متاثر می‌شود و آروماتیک تندگویان که از طریق ما تامین خوراک می‌شد، اکنون خوراک خود را از پتروشیمی‌ بوعلی دریافت می‌کند.

وی تصریح کرد: بنزن صادراتی ما به صورت‌ محموله‌های جداگانه فروخته می‌شد و قطع فروش ما تاثیری روی بازار صادراتی محصولات ما ندارد و در عین حال بنزن آروماتیک ما از نفتا به دست می‌آید که با بنزن گاز کک تفاوت دارد؛ به گونه‌ای که بعضی صنایع تنها می‌توانند از همین نوع بنزن استفاده کنند؛ چنانکه به عنوان مثال سابیک عربستان یکی از مشتریان دائمی ماست و نیاز ویژه‌ای به بنزن بندر امام دارد.